Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Design av dubbla menyer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-24, 20:06 #1
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Har fastnat i lite problematik i samband med omdesign av en äldre webbplats - med en design anno tidigt 2000 nånting. Det det gäller är främst hur jag bör utforma menyerna för att de dels ska smälta in smidigt på sidan, korrelera med övriga element, inte "stjäla" för mycket plats och framförallt samtidigt vara tillräckligt användarvänliga för besökarna.

Problematiken ligger främst i att sidan kräver "dubbla menyer". Med det menar jag att sidan har ett antal huvudkategorier och respektive av dessa är därefter indelade i ett antal underkategorier. Det är dessvärre inget alternativ att frångå detta upplägg.

Det känns som att jag egentligen har tre huvudalternativ:

- Dubbla horisontella menyer långt upp på sidan, där den undre ändrar skepnad beroende på vilken av huvudkategorierna som besöks
- Vertikal meny (enligt "klassisk" metod") längs ena sidan av webbsidan - som växer och utökas beroende på vilken av huvudkategorierna som besöks.
- En kombination av ovan: Horisontell meny för huvudkategorierna långt upp sidan och en vertikal undermeny längs sidan av sidan som ändras enligt samma princip som i det första fallet

I den förra versionen av sidan användes den första metoden. Det har dock visat sig att besökarna lätt missade eller missförstod upplägget på denna och helt enkelt inte använde sig av undermenyn utan enbart huvudmenyn - inte så bra. Om det berodde på en dåligt utformad meny eller mindre bevandra besökare är aningen oklart. Besökarna är blandade "vanliga" besökare, utan någon speciellt nischad åldersgrupp. Är inte direkt IT-relaterade besökare, så sidan måste vara anpassad för gemene man och kvinna så att säga. För att testa ett nytt grepp var jag först inne på att i den nya designen försöka att använda mig av det sistnämnda förslaget, men är inte alls säker på om det är speciellt lämpligt.

Vad anser ni? Hur utformar ni helst menyer, när det gäller dubbla sådana? Har ni några konkreta exempel på sidor som ni tycker har löst det här med dubbla menyer på ett snyggt och lättförståeligt sätt?

Instinktivt säger något mig att det förstnämnda är att föredra och är vanligast, samtidigt fungerade det inte så bra på den förra sidan. Men å andra sidan kanske det blir för rörigt med upplägget där horisontell och vertikal meny kombineras? Bör tilläggas att jag vill undvika dropdown-menyer.

I vilket fall som skulle jag bli oerhört glad för lite tips, inlägg, feedback, tankar eller vad som helst när det gäller det här med menyer.

Simma lugnt i värmen !! B)
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 20:33 #2
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Jag tycker en kombo som du skriver om.. det kan man få snyggt och även så att det blir markerat att HÄR kommer en ny meny med fler sidor. Lägger man det horizontellt under huvudmenyn blir det inte lika markerat. En meny som utvecklar sig kan vara rätt så avancerad för icke IT-folk tror jag.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 20:55 #3
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Vertikala menyer tycker jag bättre om. Man kan stoppa i fler menyval utan att sabba upplägget på sidan. Med en horisontell meny är man ganska begränsad, man kan inte slänga in hur många menyval som helst och använder man mer än två rader upplevs menyn som rörig och svår.

Man skulle kanske kunna tänka sig att ha en kombination. Den horisontella menyn pushar lite extra för de två, tre viktigaste sektionerna på sajten medan den vertikala menyn är vägen in till alla sektioner.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-24, 22:23 #4
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
Jag föredrar också det första upplägget. Tycker till exempel dn.se gör det bra. Men en stor fördel tycker jag är ju om menyerna inte är det enda sättet att ta sig till ett ställe på sidan.

Vilken struktur som passar bäst beror ju också på typ av sida och innehåll.
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 11:42 #5
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Hehe, mina farhågor visade sig vara aningen uppfyllda - det finns inget vedertaget "the-super-meny-deluxe-upplägg" att utgå ifrån. Typiskt också. För som jag uppfattar det föredrar ni var och en vart och ett av de olika alternativen. Det positiva i det hela är väl att hur man än gör så är i alla fall inget helt fel, det finns åtminstonde några anhängare därute.

Saken är ju den att ni även har rätt i de fördelar och nackdelar med de olika alternativen som ni framför, vilket givetvis komplicerar det hela. Hur man än gör blir de en kompromiss. Det jag tycker är lite märkligt att jag inte hittat någon mer ingående granskning i hur de olika valen påverkar besökarnas upplevelse. Känns som att någon stackars interaktionsdesigner på någon av alla våra högskolor runt om i landet borde haft det som ämne i en uppsats eller två - har dock inte hittat någon.

Tack för era synpunkter. Jag håller med om att jag gillar också DN:s upplägg, men när jag nämnde det för en kompis (typisk slentriansurfare) så hade han inte ens lagt märke till undermenyn - och det är lite det som oroar (vilket Taz också nämner). Daek tar också upp en begränsning som jag uppmärksammat - att det inte är så lätt att få med alla alternativ i undermeny. Taz, du får gärna utveckla "och även så att det blir markerat att HÄR kommer en ny meny med fler sidor." - har du något/några bra exempel för att få lite inspiration?

Kontentan blir nog att jag drar ihop flera designförslag - så får en mindre gallup avgöra vilket som är lämpligast. Om någon annan har något att tillägga får ni gärna framföra det såklart.

Ha det!
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 11:59 #6
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
Jag skulle föreslå att du letar reda på 5 stora siter inom samma område om det finns, brukar oftare finnas mer av en "universallösning" för en viss typ av siter.
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 12:05 #7
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Jag pluggar iofs på högskolan men inte interaktionsdesign fast har läst en kurs som även dom läser och boken människa-dator-interaktion :P nån studie känner jag inte till..

Det jag tänkte var nått sånt här:

Startsidan:
--logo--
--huvudmeny--

--innehåll, en kolumn--

sen på en undersida (ifrån huvudmenyn) blir det något sånt här:

--logo--
--huvudmeny--

--undermeny till vänster, kolumn ett
innehåll till höger, kolumn två--

Kom först inte på något exempel, men sen gjorde jag det.. en hemsida som jag själv underhåller.. haha!

Kika på denna sidan: http://www.premlavanya.se/ och sen klicka på exempelvis "Behandlingar" så har du en undermeny till vänster.

Edit: för den som är intresserad av hur människan funkar och allmäna designtips så kan jag varmt rek boken "Don't make me think" av Steve Krug. En sån enkel sak som att centrera en rubrik istället för vänsterjustering kan skapa en stor förändring och inte alltid en positiv sådan eller en logo som lagts på en udda placering.. nio av tio människor scannar en hemsida tills de hittar något intressant.. scannar - inte läser dvs.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 13:22 #8
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 298
Citat:
Originally posted by greenio.se@Jun 25 2009, 10:59
Jag skulle föreslå att du letar reda på 5 stora siter inom samma område om det finns, brukar oftare finnas mer av en universallösning för en viss typ av siter.
Ett bra tips - har scannat igenom merparten av utbudet och det är väldigt varierat. Det finns helt enkelt ingen generell standard, mer än möjligtvis att man kan skönja att de flesta har ett ganska rörigt upplägg med länkar och menyer lite här och där. De flesta har någon form av toppmeny, men därefter ligger det undermenyer lite här och där. Finns fall där sidorna har upp till tre undermenyer i en disposition som lämnar mycket i övrigt att önska. Men det gav faktiskt en hel del, går att identifiera nackdelarna ganska tydligt och sedan får jag helt enkelt försöka undvika dessa i största möjliga mån.

Jag kollade in sidan Taz och för tillfället är det ett liknande upplägg som jag jobbar på. Var initialt rädd för att folk ska missuppfatta att "menyn fortsätter på ett annat ställe" - men har nu checkat runt och det verkar finnas en hel del relativt allmäna sidor inom diverse genrer som använder sig av upplägget. Till exempel regeringen.se - och den bör väl ändå anses vara en sida riktad mot allmänheten.

Tackar för tipsen - nu gäller det bara att förvalta dem också
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 13:38 #9
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 106
Det finns ju gott om studier på att vänstra sidan av skärmen är där folk kollar mer naturligt, så har man menyer där så kan man spara en hel del tid på att försöka göra toppmenyer tydliga.
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 16:56 #10
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Originally posted by greenio.se@Jun 25 2009, 13:38
Det finns ju gott om studier på att vänstra sidan av skärmen är där folk kollar mer naturligt, så har man menyer där så kan man spara en hel del tid på att försöka göra toppmenyer tydliga.
.. under förutsättning att det är ett land/besökare som läser ifrån vänster till höger
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017