Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kan en produktbeskrivning vara skyddad av copyrigh

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-19, 23:05 #1
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
Jag har en norsk blogg där jag skriver om produkter, på norska. Då och då kopierar jag texter om produkter från olika internetbutiker och lägger dessa i samband med mina texter. Texterna som jag kopierat slutar med ett copyright tecken och ett norskt företagsnamn.

Nu har jag blivit kontaktad av detta norska företag, som vill att jag skall ta bort texterna. De hävdar att det är deras texter (det rör sig om ca 50-100 ord per produkt) och att jag kan få köpa rätten att använda dem, om jag vill.

Kan en produkttext verkligen vara copyright-skyddad. Och gäller den copyrighten även i Sverige? Även om min blogg är på norska så är ju mitt företag svenskt, och servern står i sverige.

Jag har tillsvidare tagit bort texterna i fråga medans jag funderar på hur jag skall gå vidare.
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 23:37 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
All text är i Sverige per automatik copyrightskyddad, och detta tror jag även gäller om man använder sig av utländska texter. "Brottet" begås ju trots allt i Sverige, och då gäller svensk upphovsrättslagstiftning. Det behöver inte heller finnas en ©-symbol på sidan för att innehåll ska vara skyddat. I det här fallet kan jag tycka att företaget borde ha överseende med detta eftersom de borde tjäna på publiciteten. En anledning till att de vill ha bort texten är att det inte är bra för dem i SEO-hänseende att ha dubletter av sitt innehåll.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 23:43 #3
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
Nu har ju iofs alla internetbutiker redan samma innehåll på sina sajter. Så dubletter av innehållet finns redan spritt. Så jag misstänker att det inte är SEO som är problemet. Jag tror helt enkelt att de ser möjligheten att tjäna pengar.

Som jag tolkar ditt svar så är det alltså olagligt att kopiera texten.

Finns det något sätt att komma runt detta? Skulle jag exempelvis kunna modifiera texten och hävda att det är ett nytt "verk"?
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 23:50 #4
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 336
wtf snor du deras texter bara rakt av utan att fråga?!
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 23:58 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det borde ju vara helt lagligt att göra en omskrivning av texten. Jag menar ungefär så att om du läser varje text några gånger och helt fritt skriver din egen beskrivning av produkten så blir ju den egna text och beskrivning av produkten.

Jag blev osäker på hurvida de kan hävda upphovsrätt. Kom på att det finns något som kallas "verkshöjd" och att verket måste uppnå denna verkshöjd för att omfattas av upphovsrätten.

Hittade denna text om upphovsrätt:
http://www.javascript.nu/copy.shtml
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 02:06 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Läs upphovsrättslagen själv. Lagtexter är sällan så krångliga och obegripliga som folk tror att de är. Däremot så bör man alltid göra sig besväret att läsa hela lagtexten och inte bara delar. Det finns nämligen alltid en massa undantag.

Hade du snott en produktbeskrivning så hade du kunnat hävda att texten inte uppnår verkshöjd, alternativt att du citerar. Men har du tagit flera texter (även korta sådana), så är det ett ganska givet brott mot upphovsrätten. Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Uupphovsmannen kan även göra anspråk på skadestånd.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 02:08 #7
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Butikerna köper produkinformation från antingen cnet eller ett företag i holland.

cnet tar en månadskostnad på ca 7 till 12 tusen för att man skall få använda denna informationen. jag skulle tippa på att det även cnet som äger rättigheterna för specifikationen och butiken har rätt att använda den.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 08:10 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Originally posted by radioaktivitet@Feb 20 2009, 00:43
Finns det något sätt att komma runt detta? Skulle jag exempelvis kunna modifiera texten och hävda att det är ett nytt verk?
Det räcker inte att modifiera texten och byta ut enstaka ord. Du måste skriva den helt själv, även om du hämtar rena faktauppgifter från originalet.
Produktspecifikationen (siffror och sån't) är dock ren fakta och du skulle komma fram till samma resultat om du gjorde din egen specifikation, därför skyddas inte den av upphovsrätten. Om vi tar ett exempel:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=89622
Produktbeskrivningen fram till rubriken "Conectivity" är ett eget verk. Den långa listan med funktioner är däremot rena faktauppgifter.

På den här finns det ingen upphovsrättsskyddad produktbeskrivning:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31097
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 08:14 #9
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
Tack för alla svar.

Hur kommer det sig att vissa butiker har gjort särskilda API:n där man kan hämta bland annat produktbeskrivningar? Borde inte detta vara olagligt, om butikerna köpt in materialet av någon annan? Exempelvis Amazon.com gör på detta sätt.
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 09:49 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Originally posted by radioaktivitet@Feb 20 2009, 09:14
Tack för alla svar.
Hur kommer det sig att vissa butiker har gjort särskilda API:n där man kan hämta bland annat produktbeskrivningar? Borde inte detta vara olagligt, om butikerna köpt in materialet av någon annan? Exempelvis Amazon.com gör på detta sätt.
De kan ha avtal som tillåter att de sprider informationen vidare.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017