Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sjukintyg

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-13, 14:36 #1
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Detta scenariot rör inte mig, utan en vän som är anställd av ett matföretag i en affär.

Hon var sjuk måndag och på tisdag ringer hon och meddelar att hon kommer vara hemma resten av veckan (hon jobbade mån-sön med någon ledighet mitt där i). Vad jag förstått så är det krav på sjukintyg efter 8 dagar... Idag, 7 dagar senare ringer han och vill ha ett sjukintyg för helgen som varit. Finns ju ingen läkare som skriver ut ett stådant i efterhand och bakåtdaterar det... Så frågan är hur f-n han tänker..? Antagligen bara för att jävlas.

Hon är inte med i facket. Vad kan jag råda henne o göra? Hade det gällt mig hade jag bara åberopat att han var tvungen att säga till tidigare om han ville ha ett intyg samt att det krävs först efter 8 dagar om inget annat är avtalat.

Vad säger ni?
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 14:51 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
En liknande sak hände mig en gång, var hemma förkyld. Dock hade jag varit sjuk rätt mycket på sistone, men inte så att jag stannat hemma flera dagar i följd någon av dagarna. När jag kom till jobbet dagen efteråt så frågade chefen efter sjukintyget som hon bett om, men jag sade bara att jag inte hade fått tag på någon läkare. Det hade jag inte heller, eftersom deras telefontider var helt absurda...

Kan väl tillägga att hon inte gjorde så mycket mer än att bli lite vresig.

Visserligen hade hon kanske rätt att kräva sjukintyg enligt lagen (har inte kollat upp det), men då är den lagen smått absurd, eftersom jag som timanställd endast får betalt för de timmar jag arbetar, och därmed inte har något intresse av att låtsas vara sjuk... Ur egen ficka skulle jag alltså behöva betala en läkare för att han ska bekräfta att jag är förkyld och inte bör smitta mina kolleger. Resan till och från läkaren skulle dessutom förmodligen fördröja tillfriskningsprocessen (för oss miljövänliga cyklister).

Byråkrati och paragrafryttare gillar jag inte...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 15:02 #3
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Han förmodar väl att hon varit hos läkaren som i Tisdags då hon ringde och sa att hon blir hemma resten av veckan. Då hade ju väl läkaren kunnat skriva ut intyget?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 15:19 #4
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Det stämmer att huvudregeln är att sjukintyg kan krävas från åttone dagen ("från och med sjunde dagen efter sjukanmälan" tror jag lagtexten säger). Sjuklönelagen kan dock frångås i kollektivavtal, kolla därför upp om sådant finns och isf om något sägs om sjukintyg.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 15:28 #5
PsyDonia PsyDonia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 25
PsyDonia PsyDonia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 25
läkaren kan skriva ut i efterhand.
beror på när hon får tid hos läkaren.
sen är det 5 arbetsdagar. inte 7 dar senare.
det är inte alltid man kan få tid hos läkaren samma vecka så därför kan dom skriva ut det i efterhand.
PsyDonia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-13, 15:44 #6
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Vad gör en läkare egentligen för undersökning i efterhand? Är det mest en formalitet eller undersöker han/hon huruvida man verkligen var sjuk eller inte? Känns lite löjligt annars...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017