Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Flash och Banners

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-25, 09:42 #1
Pat76 Pat76 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 43
Pat76 Pat76 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 43
Hej!

1-Har hört att man inte ska ha frames och flash på sidan. Det blir svårare att indexera sidan för sökmotorn.
Stämmer detta?

2-Räknas andras banners på min sida som länkar? Jag tänker på om det förbättrar min optimering.

Trevlig helg!
Putte
Pat76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 10:01 #2
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
1. Ja, det stämmer.

2. Nej, länkande bilder väger inte lika tungt som textlänkar, i alla fall inte hos Google, om det är det du menar.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 11:00 #3
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Google indexerar Flash och med Flash 8 finns det möjlighet att lägga in en meta beskrivining för en swf för att se till att det indexeras korrekt.
Hur google värderar innehåll i Flash i jämförelse med html vet jag dock icke.
Det bästa är att använda tex FlashObject för att presentera sökmotorer och användare utan Flash spelaren med alternativt innehåll.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 11:23 #4
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 443
Japp. Meta-beskrivning av Flash-innehåll är bättre än inget. Är faktiskt en form av legitim cloaking. Kan man komma runt det på något bättre sätt så är det dock att föredra. Det är osäkert hur högt Google och andra sökmotorer värderar meta-beskrivning av en Flash-fil, men säkert är att det inte väger lika tungt som riktigt textsubstans i redaktionellt material.

När man jobbar med SEO och webbdesignen kräver Flash, ska man försöka minimera ytor och innehåll som kräver Flash. En logga, en banner eller en liten animering någonstans är helt OK. Men att bygga ett helt webbläsarfönster i Flash, inklusive brödtext, är inte bra ur sökmotoroptimeringsperspektiv. Det ska man försöka undvika.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 11:48 #5
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Det går att få aldeles utmärkta placeringar även om hela sidan är gjord i Flash.
Det är som sagt bara att presentera google med alternativt innehåll vilket då är fullt legitimt.
Då det är nästan enbart sökmotorer som ser det alternativa innehållet har man extra frihet att optimera.

Så visst är flash dåligt om man bara slänger in det utan att tänka på sökmotor optimering.
Men har man optimering i åtanke så kan det helt klart vara en fördel om man använder det på rätt sätt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 12:07 #6
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
.
Citat:
Men har man optimering i åtanke så kan det helt klart vara en fördel om man använder det på rätt sätt
Hur skulle det kunna vara en fördel???
Enda fördelen jag kan se är om man har tänkt utnyttja möjligheten att ge sökmotorerna ett annat innehåll än besökarna = cloaking... Om man ska använda en metod som visar en html sida för sökmotorerna och en flashsida för besökaren så bör man vara noga med att ge samma information i bägge fallen, alltså att man inte fyller sidan till sökmotorn med en massa hopkok av nyckelord för att få en högre ranking än vad men egentligen har gjort sig förtjänt av.

Om man inte nödvändigtvis måste ha Flash (för textinnehåll alltså), så ska man undvika det. Detsamma med ramar (frames). Men om man nu sitter med en sida i frames ska man inte deppa ihop för det. Det går alldeles utmärkt att få samtliga sidor indexerade samt att lösa problemet med att endast varje unik "frames src" indexeras för sig själv. Alltså att sidan som öppnas när man klickar på en träff i SERP inte innehåller alla ramarna

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 13:29 #7
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Google anser det ok att använda alternativt innehåll för Flash och anser det inte vara cloaking, har de iaf påstått.

Jag menar inte att man skall presentera ett helt annat innehåll än vad man presenterar med Flash, då hade det varit cloaking.
Men du kan formatera innehållet specifikt med hänsyn till sökmotorer utan att ta speciellt mycket hänsyn till om det ser rätt ut för användare.
För att det tex skulle vara några ord som är i fetstil eller rubrik text endast i alternativ innehållet tror jag inte att de skulle blocka din sajt.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 15:30 #8
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 208
Citat:
Jag menar inte att man skall presentera ett helt annat innehåll än vad man presenterar med Flash, då hade det varit cloaking.
Men du kan formatera innehållet specifikt med hänsyn till sökmotorer utan att ta speciellt mycket hänsyn till om det ser rätt ut för användare.
För att det tex skulle vara några ord som är i fetstil eller rubrik text endast i alternativ innehållet tror jag inte att de skulle blocka din sajt.
Aha, då håller jag med. Så länge som innehållet är likadant, formateringen är en helt annan sak.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017