Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Så här blåste Tobias L mig

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-08, 04:26 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Så här blåste Tobias L mig

Vill först varna er att inte läsa detta om ni inte vill slösa några minuter utav ert liv

Jag skrev en tråd om detta förut (det var inte samma tråd som några trodde) men personen i fråga hotade mig med sin "bolagsjurist" då han ansåg att det var förtal. Vid det tillfället fanns det fortfarande en chans för mig att få det jag köpt fixat, så därför gjorde jag som han ville och tog bort tråden. Det var också en möjlighet att se om han var seriös eller inte. Observera att jag den gången inte skrev några som helst detaljer om vilken person det rörde sig om.

Jag vill också tillägga att detta i princip är den första blåsningen jag råkat ut för så därför är jag väldigt oinsatt i hur man agerar i en situation som denna, så snälla ha överseende. Den enda anledningen till att jag postar här är för att jag känner att alla mina chanser att få det jag ursprungligen betalade för är borta då personen i fråga har _blockerat mig på skype_ och även slutat att svara på email. Då jag hängt/hänger rätt mycket på WN.se och har gjort i nu över 2 år så känns det ändå som att det borde finnas någon typ utav trovärdighet i mina inlägg.

Jag tänkte inte skriva så väldigt långt om detta men i runda slängar startade jag en tråd om att jag ville köpa ett rewardscript, många av er har säkert redan sett några utav mina trådar om detta. Efter ett tag så fick jag ett brev utav Tobias (nick här på WN är tobiaslarssonnu) som berättade att han hade ett script att sälja. Jag kände igen scriptet sedan tidigare då det är aktivt på en rätt så stor rewardsida.

Det var redan från början väldigt tydligt att jag kunde få scriptet för 1000 kr, men samtidigt skulle det vara 100% fungerande. Den enda möjligheten jag hade till ett demo var att kolla på just den där rewardsidan som scriptet användes (och i nuläget används) aktivt på. Där verkar allting rulla på utan problem, och han hänvisade också till denna hemsida. Så efter att ha växlat lite meddelanden emellan så kom vi fram till att jag skulle köpa scriptet utav honom.

Min förhoppning var att kunna göra en snabb och smidig affär då jag fick klart för mig rätt så tidigt att han var i startgroparna för ett nytt projekt. Många av er vet säkert vilket projekt det rör sig om. Därför tänkte jag att det vore smidigt för oss båda om det gick att få till på ett smidigt sätt.

Han var som sagt supertrevlig och hjälpsam och laddade upp scriptet till mitt webbhotell. Dock redan där kunde man konstatera att det _inte_ fungerade till 100%. ÅÄÖ visades som konstiga tecken, även om rätt charset var angivet i webbläsaren. Väldigt påtagliga MYSQL errors kunde synas på runt om på sidan vilket är omöjligt att "missa".

Han lovade dock att ta itu med felen tillsammans med sin kompis som också är den ursprungliga utvecklaren utav scriptet. Han berättade att de skule träffas en dag och bad mig om att få pengarna i förväg. Jag gjorde här ett misstag att betala honom i förväg, men jag kund verkligen inte ana at det skulle sluta på detta vis då han varit tydlig med att det inte är en lyckad försäljning om inte säljaren är nöjd, och han verkade allmänt trevlig och hjälpsam. Dett UTÖVER att han också som sagt garanterat att allt skule fungera.

Hur som helst. Jag betalade honom i förväg och det svar jag fick tillbaka efter att de hade kollat på sidan tillsammans var att jag skulle byta till Surftown, för där skulle det fungera. Dom hade själva använt Surftown för att hantera scriptet och det hade funkat utan problem. Nu skulle det funka utan problem.

Tror ni att det stämde?
Givetvis inte! Felen kvarstår!

Rätt komiskt är också att Tobias hävdade från första början att han och _alla_ han frågat inte ser sidan på fel sätt. För mig däremot så uppstår felen i ALLA webbläsare förutom Mozilla Firefox, på alla tre datorer jag testat INKLUSIVE en dator som jag använde från en hemelektronikbutik samt några bekantas datorer.

I alla fall. Han fortsatte att försöka fixa problemen och detta vill jag inte ta ifrån honom. Han har försökt, lite då och då. Han har haft sina teorier om vad som är fel.

Men nackdelen med honom är att han tilsllut av någon anledning "fick nog" utav mig och blev irriterad när jag på skype undrade hur det gick. Redan här hade detta pågått i några veckor, något som från början skulle vara klart "till helgen".

Han blev väldigt irriterad på mig och ansåg att jag krävde att han skulle arbeta med felen 24/7 - till och med anklagade han mig för att "äventyra sin familjs ekonomi" vilket är ett extremt påstående.

Självklart blir man orolig och villv eta hur det går när saker inte fungerar som det är utlovat att göra. Ingen vill väl köpa något som inte fungerar?

Hur som helst. Jag bad vänligt om att få mina pengar tillbaka, då det inte fungerar, men nej det gick inte. Det fortsattes att lallas runt och ingenting skedde med scriptet.

Tillslut valde jag att starta en tråd på WN om det. Då kom ett mail som talade om för mig att om jag inte tog bort tråden, så skulle han lämna in en stämningsansökan mot mig (jag är för övrigt inte myndig, och han vet mycket väl om detta, vilket han otroligt tydligt har försökt att utnyttja i detta fall genom att skrämma mig etc.). Det var tydligen förtal. Jag hörde runt bland vuxna och om det är någon som borde akta sig så är det ju han, inte jag. Dessutom höll jag mig till sanningen och det finns något som kallas yttrandefrihetslagen.. Snälla nån. Efter några mailväxlingar fick jag detta: "Hej Henrik

Kommer inte lägga tid på ditt arbete innan tråden på WN är borta, idag skulle jag lämnat in
stämning mot dig men hann inte träffa de personer jag behövde för detta.

Tas tråden bort kan ett slutförande ske, den har skadat mig i affärs relaterade synpunkter då den är direkt kopplad till mig och där med kan min verksamhet just nu lida ekonomisk skada av den tråden.

Men du får lära dig acceptera att människor inte har all tid att lägga på dig, jag kommer inte kunna
sitta något med scriptet för ens i helgen och då endast några timmar. Sen är det helgen efter det som
gäller igen.

Då vet du spelreglerna bara köra!"

I alla fall. Tog som sagt bort tråden tillslut då jag inte orkade tjafsa med honom, och också i ett sista hopp om att han skulle göra rätt för sig. Observera dock hur han vill sätta spelreglerna så att säga, och även "inte hann träffa personerna han behövde".

Och än en gång skulle han sätta sig ner och fixa lite med sidan, men något hände och tillslut blockerade han mig på skype, och har inte svarat på mitt senaste mail där jag skriver att om inget sker från hans sida så kommer jag göra det sista jag kan göra, att åtminstone varna er andra för denna oseriösa person.

Det kan låta som att jag är en jobbig gnällspik som gått med piska bakom honom, och detta är även detta han vill försöka framhäva. Men så är INTE fallet. Ingen kan väl seriöst tro att det skulle ha varit på det viset när jag från första början trodde att det skulle kunna vara klart på cirka 4 dagar som han skrev själv? Dessutom bjöd jag ju på mig själv (björntjänst till mig själv dock) genom att betala i förväg som han önskade.

I nuläget är scriptet fortfarande inte klart och jag har gett upp hoppet. Många utav er har säkert fått en bra bild utav Tobias som en glad och härlig kille. Den bilden hade jag också, och den stämmer säkert in på honom, så länge man spelar efter hans regler. Han var trevlig ända tills han insåg att han _inte_ kunde lösa problemen lika lätt som han hoppats och då tog han den enkla vägen och struntade i detta.


Några utav de allra intressantaste personerna inom webbvärlden verkar ha haft bra kontakt med denna kille så jag lär framstå som dum i och med detta inlägg. Dock känner jag att det är sjukt värt det efter allt jag fått gå igenom. Och detta är så sant det kan bli.

Nu LÄR jag få något mail om att jag kommer bli stämd för förtal, eller också förlorade bolagsintäkter som det lät förra gången, men det känns inte särskilt skrämmande då jag vet att jag inte gjort något fel alls.

Det jag i alla fall har lärt mig är att vänta tills jag blir lite äldre innan jag sätter mig i en liknande situation där man är beroende utav någon annan, samt aldrig, aldrig betala i förväg.

Där försvann några minuter utav ert liv, ber om ursäkt för detta

Senast redigerad av Dakota den 2011-08-08 klockan 15:59
Dakota är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 05:31 #2
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Jag känner igen detta. Har du inte skrivit ungefär exakt samma inlägg tidigare, eller är jag ute och cyklar?
StefanW är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 07:23 #3
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 230
Jag förstår inte hur du kan förvänta dig att få något överhuvudtaget för 1000kr

En duktig utvecklare kostar runt tusenlappen i timmen - ett fungerande system med "garantier" och support som du verkar förvänta dig får du nog ge en kvarts miljon eller mer för från en seriös aktör.

För mig låter det som två privatpersoner med helt olika förväntningar som båda får lära sig något av detta. Köparen ska ha rimliga förväntningar - du får vad du betalar för. Säljaren - var tydlig med vad du säljer och dämpa köparens förväntningar.
bjornstrom är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 08:14 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Efter att ha läst knappt hälften så är detta precis vad som postades för någon vecka sedan.
KristianE är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 08:24 #5
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Efter att ha läst knappt hälften så är detta precis vad som postades för någon vecka sedan.
Ja då är jag inte ute och cyklar ändå!
StefanW är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 09:13 #6
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Är det småfel kan jag nog hjälpa dig, skicka ett pm med länk till felen.
Kekke är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 10:05 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av bjornstrom Visa inlägg
Jag förstår inte hur du kan förvänta dig att få något överhuvudtaget för 1000kr

En duktig utvecklare kostar runt tusenlappen i timmen - ett fungerande system med "garantier" och support som du verkar förvänta dig får du nog ge en kvarts miljon eller mer för från en seriös aktör.

För mig låter det som två privatpersoner med helt olika förväntningar som båda får lära sig något av detta. Köparen ska ha rimliga förväntningar - du får vad du betalar för. Säljaren - var tydlig med vad du säljer och dämpa köparens förväntningar.
Du har rätt i att det inte är särskilt mycket betalt. Å andra sidan låter det som ett rätt simpelt problem med encoding på sidan eller databasen.

Vi kan konstatera att såväl säljare som köpare är oerfarna av den här typen av affärer och att säljaren inte heller tycks vara någon erfaren utvecklare.

Oavsett belopp kan jag ändå tycka att köparen har rätt att antingen få ett fungerande script. Det är trots allt det han betalt för. Om säljaren inte kan leverera det bör han åtminstone återbetala köpeskillingen.

Jag förmodar att det inte finns något som helst avtal om affären?

Båda är missnöjda, men baserat på informationen i tråden vore förmodligen den enklaste och bästa lösningen att säljaren återbetalar köpeskillingen och köparen raderar scriptet.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 10:06 #8
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Alltså.. Om åäö blir fel i ett php-script är det med stor sannolikhet inte fel i koden utan fel teckenuppsättning som valts i databasen! Det är ett integrationsproblem och inte något som den som programmet scriptet kan lösa åt dig.

Sedan kan du självklart inte förvänta dig särskilt mycket för 1000 kr. Har du utöver det redan erhållit X antal timmars felsökning är det helt orimligt att förvänta sig att få pengarna tillbaka.
Bjorne är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 10:34 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Alltså.. Om åäö blir fel i ett php-script är det med stor sannolikhet inte fel i koden utan fel teckenuppsättning som valts i databasen! Det är ett integrationsproblem och inte något som den som programmet scriptet kan lösa åt dig.

Sedan kan du självklart inte förvänta dig särskilt mycket för 1000 kr. Har du utöver det redan erhållit X antal timmars felsökning är det helt orimligt att förvänta sig att få pengarna tillbaka.
Visst är det så men i resonemanget som förs är priset ändå helt irrelevant. Man ska få det man blivit lovad oavsett prislappen. Jag instämmer i övrigt helt med Jonny.

Teckenkodningsproblemet kan dessutom visst bero på koden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-08-08, 11:15 #10
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Det vet jag väl. Jag skrev med stor sannolikhet.
Bjorne är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017