Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Backuprutiner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-27, 17:43 #1
knetentheman knetentheman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 2
knetentheman knetentheman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 2
Hej alla glada därute! Jag har en undran som jag hoppas få lite klarhet i. Det är så att mitt företag kör dedikerad server hos en leverantör. På den servern kör vi sql-server 2005 och varje natt kl 00:00:00 gör vi en backup på alla databaser ( ca 6 st ).

Just nu så har vi gott om plats på disken men backuperna blir ju större med tiden. Så jag undrar ungefär hur lång tid tillbaka bör man spara kopiorna på daglig basis och ungefär hur lång tid tillbaka räcker det med att man sparar ca var 10:e dag?

Ska man även kanske bränna ner lite äldre backuper på disk och arkivera dessa? Vi har ju som sagt gott om plats just nu på disken men det säger ju bara svisch så försvinner det så jag vill vara lite förutseende här.
knetentheman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-27, 22:32 #2
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
Om du lägger backuperna på samma disk som du har databasen så skulle nog utrymmet var det sista att bekymra sig över, vid en diskkrasch så säger det bara svisch så är databas och alla backuper försvunna.
Man får hoppas att så inte är fallet.

För att återgå till frågan, den lösning som jag själv har kört med på den tiden man jobbade som IT ansvarig var uppbyggt på ett par rullande scheman.

Man kan kort sammafatta det så att man rullade på 4 veckor med en månadsbackup som arkiverades.
Varje dag (mån-tors) så tog man en incrementell backup som skrevs över veckan efter, varje fredag gjordes en total backup som sparades i 4 veckor och varje månad en backup som arkiverades i annan byggnad än servern.
Det handlade iof om servrar som man hade inhouse med där det var väldigt företagskritiska databaser.

Att spara varje backup för all tid och evighet känns lite overkill om det inte är system med enorma krav på spårbarhet.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 12:02 #3
knetentheman knetentheman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 2
knetentheman knetentheman är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 2
Nej backuperna sparas på en separat disk. Själva systemet i sig har inga enorma krav på spårbarheten utan till för att såklart kunna återställa databasen vid eventuell krasch.

Så som vi gör nu så gör vi en full backup varje dag och det känns ju tryggt i sig men tar mycket plats och längre tid att köra en incrementell backup. Jag har kollat runt lite och incrementell backup verkar ju kanon att endast köra backup på de ändringar som skett sen senast och sen kanske som du skriver varje fredag köra en full backup.

Men vad jag inte har koll på är hur du återställer en databas med incrementella backuper om du t ex av någon anledning tappar en ( te x tisdagens backup )? Vilken metod är att föredra?
knetentheman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-28, 22:57 #4
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
Sålänge det inte är riktigt stora databaser så funkar det med full backup, sålänge man inte sparar allt.
Det förenklar ju hanteringen av backuper, dyker disken så är det bara att återställa den senaste så är allt frid och fröjd.
Om man kör en incrementell så får man gå tillbaka till den senaste fulla för att sedan fylla på med dom incrementella tills man har fyllt på databasen som den var innan kraschen vilket tar längra tid.

Om det inte rör sig om riktigt stora mängder data så skulle jag nog rekomendera att köra en full backup varje natt och sen skriva över efter en vecka, om man vill ha lite mer spårbarhet så går det ju att bränna ner en vecko eller månadsbackup som man arkiverar om man vill.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017