Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


back-end, web service hjälp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-07, 19:57 #1
agneos agneos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 30
agneos agneos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 30
Standard back-end, web service hjälp

Hej!

Jag vill göra en bokning system som ska kunna integreras med mobiler och hemsidor, jag kan java,c och lite swift och har lite information om SOAP, HTTP, J2EE och JDBC. Jag har googlat mycket och oftast hittar jag som svar att det bästa är PHP och MySQL men jag kan inte PHP och har inte tid och lära mig. Mina krav på systemet är att man ska kunna boka tid och när dagen har passerat så tiden ska tas bort och gärna push notification som påminner om tiden en dag innan eller nåt. Min fråga kan jag göra det med java och google app engine eller finns det andra alternativ som är billigare och bättre, jag vill helst göra det med java eftersom jag känner mig bekvämt med språket men om ni tycket det blir meningslöst med java, så vilken är den bästa språket och bygga den med?. Jag vill helst bygga den själv så jag kan ha den på min CV.
agneos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-07, 22:29 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Självklart kan du göra ett bokningssystem i Java med integrationer som gör att de som bokar kan få automatiska påminnelser. Kul att du vill bygga den själv

Det finns säkert något modernt och bra MVC-ramverk för Java som du kan använda dig av. Välj den databas som du trivs med. PostgreSQL eller MySQL är bra val om du inte har några preferenser.

Det finns säkert fina molnlösningar för Java som du kan köra. Kolla gärna runt lite innan du bestämmer dig för Google App Engine.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-09, 09:54 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är absolut inga problem att använda java som backend. Har du tittat på JSP och servlets?

PHP har vissa fördelar, framförallt att du snabbt och enkelt kan komma igång och att det finns ett brett stöd för det. Webbhotellen med stöd för Java på serversidan är förhållandevis få, å andra sidan kostar det inte mycket med en VPS i dagsläget.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-09, 19:18 #4
agneos agneos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 30
agneos agneos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det är absolut inga problem att använda java som backend. Har du tittat på JSP och servlets?

PHP har vissa fördelar, framförallt att du snabbt och enkelt kan komma igång och att det finns ett brett stöd för det. Webbhotellen med stöd för Java på serversidan är förhållandevis få, å andra sidan kostar det inte mycket med en VPS i dagsläget.
Ja, har kollat men det jag inte förstår än är om jag använde MySQL och PHP, det är bara hyra en webbhotell som har MySQL, sen skriver man PHP Script och då är man hemma. När det gäller java jag vet inte vad ska jag använda cloud eller server och det finns olika typer av cloud sen ska jag använda MySQL eller derby det är allt de här gör mig förvirrad just nu.
agneos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-10, 11:46 #5
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av agneos Visa inlägg
Ja, har kollat men det jag inte förstår än är om jag använde MySQL och PHP, det är bara hyra en webbhotell som har MySQL, sen skriver man PHP Script och då är man hemma.
Ja i prinicip så, nästan alla hotell har MySQL/PHP stöd, men kolla specifikt om de har stöd för moderna versioner av php..typ version 5.5+
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-13, 08:03 #6
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Känns steget från Java till PHP stort finns ju .NET nånstans där i mitten. Jag har jobbat med alla tre och tycker att det är lättare att gå från Java till .NET jämfört med till PHP. Utvecklingsmiljö, språket som sådant, libbar etc är mer lika och det finns fler alternativ för hosting i .NET jämfört med Java.

Men om du kör på en egen server kan du ju använda det du är van med!
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-14, 07:53 #7
bya bya är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 103
bya bya är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 103
istället för klassiskt webhotell, o trolla med ftpupladdningar mm (vi snackar slutet 80-tal)
registrera dig på tex red hats openshift, du är igång på notime! Du deployar med git.

De har såklart stöd för php, mysql, men också lite tyngre grejer som jboss wildfly, tomcat etc

Är du bra på confa vps gör du ju det för flexibilitetens skull senare, PaaS som openshift, heroku med fler är svinbra för att komma snabbt igång!
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017