Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har domänparkering spelat ut sin roll?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-14, 14:15 #1
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
För ett år sedan testade jag på att parkera ett par domäner, för att helt enkelt se vad det gav. Jag anmälde mig till bland annat Sedo och Namedrive. Nu nästan ett år senare så känns det som jag har utvärderat branschen och kommit fram till att.. det har gått för långt.

Visst besökarna kommer till sidan i en stadig ström, fast trots uppdaterade & optimerade sökfraser så är CTR 'non existent' nu för tiden (klart bättre för ett år sedan). Och för att inte tala om vad man tjänar för dessa klick. Vad är era erfarenheter av de parkeringtjänsterna som finns idag? Har dom spelat ut sin roll?

För jag kan känna att på det hela så känns det som det är bättre att antingen bara låta domänen visa "parkerad hos loopia" alt. lägga upp en halvsida innehåll ihop med nån 'adsense' enhet, under tiden.

Lite bonus fråga.
Generellt..Ni som använder parkeringtjänster. Är det för att visa att domänen finns till salu eller för att få inkomst på domänen under tiden ni utvecklar sidan?

/MM
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 01:01 #2
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
end end är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 350
Ja vi får verkligen hoppas att så är fallet, personligen tror jag ej det. Kanske skulle satsa att lägga något riktigt på dina domäner istället? Garanterat högre ctr och cash.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 14:49 #3
rawsons avatar
rawson rawson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 40
rawson rawson är inte uppkopplad
Nykomling
rawsons avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 40
Personligen blir jag bara förbannad av att komma till en parkeringssida och trycker back-knappen i webbläsaren så snabbt jag bara kan. Använd domänerna till något vettigt istället.
rawson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 15:06 #4
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
MrMike MrMike är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 141
läst 270, svar 2.. Känns som min fundering var mer ett konstaterande. Konsensus.

@end
I mitt fall har det varit en peroid av utvärdering. Ger det något?, vilket svaret nu är nej.
Så det är precis vad jag skall göra, lägga upp 'något riktigt' medans jag utvecklar vidare.

Gissar att det handlar om tidbrist/slapphet i många fall hos folk. Det är lättare att bara ändra DNS än att lägga upp något tillfälligt innehåll under tiden man utveckar.

@rawson
Precis, min känsla.. det har gått för långt.

/MM
MrMike är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-01, 16:10 #5
ChristofferJs avatar
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
ChristofferJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
Låt säga att jag som icke-programerare vill göra min egna parkeringssida men vill ha den relativt dynamisk. Ommöblerar jag en blogg en aning eller finns något mer lämpat för ändamålet? Eller ska jag hålla det statiskt?

Hur får ni som har eget det dynamiska innehållet? Hårt arbete eller snyltar ni?
ChristofferJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-01, 17:44 #6
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
Vad står CTR för tack?
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-01, 18:08 #7
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Click through ratio
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-01, 19:22 #8
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 857
Citat:
Originally posted by MrMike@Jul 14 2007, 14:15
Visst besökarna kommer till sidan i en stadig ström, fast trots uppdaterade & optimerade sökfraser så är CTR 'non existent' nu för tiden (klart bättre för ett år sedan).

Och för att inte tala om vad man tjänar för dessa klick. Vad är era erfarenheter av de parkeringtjänsterna som finns idag? Har dom spelat ut sin roll?

För jag kan känna att på det hela så känns det som det är bättre att antingen bara låta domänen visa "parkerad hos loopia" alt. lägga upp en halvsida innehåll ihop med nån 'adsense' enhet, under tiden.

Lite bonus fråga.
Generellt..Ni som använder parkeringtjänster. Är det för att visa att domänen finns till salu eller för att få inkomst på domänen under tiden ni utvecklar sidan?

/MM
För vissa typer av domännamn är det säkert som du säger, en hel del besökare, men låg CTR.

I grund och botten beror det dock på vilken typ av domän det är och vilken typ av besökare den attraherar.

Är det ett ortsnamn?
Engelskt ord under .se domän?
Eller är det kanske en felstavning?
Vilken TLD är det?

Finns många faktorer som spelar in och alla typer av namn drar till sig helt olika typer av besökare.

Jag har själv en del parkerade namn, innan själva webbsidan som skall byggas där är helt klar.
Trafiken, €/klick och CRT varierar kraftigt beroende på bransch och varifrån trafiken kommer - type-ins, från ngn länk (i så fall varifrån?) etc. Branscher med hög konkurrens (många adwords annonser) tenderar ge mer riktade annonser och högre CTR. (Ex: hotell)

Ett domännamn som ofta säljs rätt dyrt har ofta hög CTR och €/klick. Du kanske har ganska nya domäner inom branscher som inte är så värst konkurrensutsatta, samtidigt som namnen har under 5 besökare/dag i snitt?

Som exempel på några av mina parkerade namn med hög CTR och €/klick kan nämnas hotellstockholm.se (över 70 % CTR).

Exempel på ett namn med låg CTR (1.14 %) och hög nivå av €/klick är ft.se.

Ett annat exempel är kampanjer.se som har relativt låg CTR och även låg €/klick. Men när den väl är utvecklad så blir det förhoppningsvis helt annorlunda.

Sedan får du tänka på att företagen som erbjuder parkeringstjänsterna skapar helt olika landningssidor och betalar olika bra €/klick beroende på vilken nisch/bransch din domän räknas till. Så det kan vara värt att köra olika företag.

Använder själv domänparkeringstjänster för att få en liten inkomst under tiden som utveckling sker.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-02, 00:55 #9
JLEs avatar
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 382
JLE JLE är inte uppkopplad
Flitig postare
JLEs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 382
Jag har ca 200 .com domäner parkerade hos NameDrive och tjänar runt 1000 kr per månad på detta.

Mina planer är väl följande:

1. Jag kan tänka mig att sälja till rätt pris. Varav "till salu" är på sidorna
2. Jag kan tänka mig att "ge bort" (låna) ut domänen till någon som vill köra något projekt mot att jag får en del av inkomsten
3. Jag sätter upp något eget på sidan som genererar dollars
JLE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-02, 12:03 #10
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 145
Citat:
Originally posted by JLE@Sep 2 2007, 00:55
Jag har ca 200 .com domäner parkerade hos NameDrive och tjänar runt 1000 kr per månad på detta.

Tjänar du 1000kr per månad eller har du 1000kr per månad i inkomst från dem (vilket skulle betyda att du har lika stor inkomst från dem som utgiften för den årliga domänavgiften om du betalar ca 60kr per domän vilket iof inte är så dåligt.)
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017