Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur göra backup?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-11, 13:28 #1
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
Question Hur göra backup?

Jag är en användare som kan hantera webben någorlunda bra men jag är ingen programmera, kodnisse. Jag har nu börjat få ihop ett betydande antal sajter med mycker arbete bakom.

Hur gör jag för att på bästa sätt (Samtidigt hanterbart för mig) skapa backup på dessa?
De flesta sajterna är uppbyggda med wordpress. De finns på en VPS och en shared hosting plan.

Tips?
CookieX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-11, 14:41 #2
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Backup av vadå? De flesta hostingställen erbjuder ju backup även till VPS:er. Så köp till det?

Annars kan du köpa en billig VPS till med enbart utrymme som du använder som egen backupserver.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-11, 14:46 #3
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
Jo, har sett att det finns tjänster att betala för som jag kommer överväga. Ville mest höra med folk på wn innan jag gjorde detta.
Men när man göra en backup av webbsidor och dess material. Innebär det då som i med "vanliga filer" att man bara kopierar över allt till en annan location? Kan tänka mig att databaser måste hanteras på ett speciellt vis?

Svar: Försöker backa upp wordpress-sajter och dess material.
CookieX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-11, 14:49 #4
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
För alla mina Wordpress-sidor så har jag InfiniteWP där jag centraliserar allt. Där kan jag också välja att göra backup till tex Dropbox eller FTP. InfiniteWP är gratis i standardutförande. Det kostar extra med Addons som backup till Dropbox och att den ska köras automatiskt.

Om du använder tex Digital Ocean för att sätta upp en VPS och FTP så kommer du rätt billigt undan.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-11, 14:51 #5
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
För alla mina Wordpress-sidor så har jag InfiniteWP där jag centraliserar allt. Där kan jag också välja att göra backup till tex Dropbox eller FTP.

Om du använder tex Digital Ocean för att sätta upp en VPS och FTP så kommer du rätt billigt undan.
Ok, ska kika närmare på detta. Men anser du att man behöver specialkunskaper eller kan backup och ev. återställning göras med "point n click"
CookieX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-11, 14:57 #6
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Citat:
Ursprungligen postat av CookieX Visa inlägg
Ok, ska kika närmare på detta. Men anser du att man behöver specialkunskaper eller kan backup och ev. återställning göras med "point n click"
När allt väl är uppe och att du bara har en koppling till Dropbox, då är det i princip bara att klicka ett par gånger så är allt klart. Tar någon minut bara så är en backup återställd.

Du måste dock installera InfiniteWP på ditt webbhotell eller någon annan hosting som du har. Vill du ha det riktigt enkelt med dina WP-sidor så är ManageWP enklare, men kostar betydligt mer.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-11, 15:00 #7
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
CookieX CookieX är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 184
Citat:
Ursprungligen postat av DavidEW Visa inlägg
När allt väl är uppe och att du bara har en koppling till Dropbox, då är det i princip bara att klicka ett par gånger så är allt klart. Tar någon minut bara så är en backup återställd.

Du måste dock installera InfiniteWP på ditt webbhotell eller någon annan hosting som du har. Vill du ha det riktigt enkelt med dina WP-sidor så är ManageWP enklare, men kostar betydligt mer.
Suveränt, tack för tipsen! Ska läsa på ikväll
CookieX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
back up, backup, wordpress


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017