Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Autoförnyelse eller inte?

Visa resultat för omröstning: Autoförnyelse eller ej - som standard?
Ja 4 16.00%
Nej 21 84.00%
Antal röster: 25. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-19, 17:42 #1
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Standard Autoförnyelse eller inte?

Efter lite diskussioner om detta med att ha autoförnyelse (av domäner) som standard för en ny kund i vår kontrollpanel tänkte jag bara höra mig för lite med er alla.

Anser du att standard skall vara autoförnyelse eller skall standard vara att man själv får sätta detta per domän vid beställning.

Det finns utan tvekan två grupper av tänkande här och skulle vara roligt att se vilket som överväger.

Det solklara svaret är väl dock att man skall kunna sätta vad som är standard själv?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 18:19 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Efter lite funderande sätter jag ett tveksamt Nej
För mina egna domäner spelar det ingen roll, om man kan ändra själv i kundpanelen
Anledningen till att jag säger nej är att jag inte vill ha nätet fyllt av folk som inte tagit bort autoförnyelsen/glömt säga upp och som gnäller på att de har blivit debiterade/måste betala för ett år till. Det är redan för mycket av sådant så den mer sakliga kritiken dränks.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 18:30 #3
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Jag hade nog valt ingen autoförnyelse då man ändå får ett mail innan domänen går ut.

Sen finns ju det gånger då folk kommer klaga på det för att de förlorat en domän pga
att de inte haft bra koll själva.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 20:07 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker inte heller att man bör ha autoförnyelse som standard. Däremot tycker jag att man ska kunna välja detta själv när man registrerar en domän och även att man ska kunna välja det som standard för hela sitt konto. Valfrihet är nästan alltid bäst.

Det stora problemet med att ha autoförnyelse som standard är alla kampanjer som körs med jämna mellanrum. Inte många av dessa domäner förnyas och folk är inte alltid så noga med dessa domäner. Ett perfekt sätt att reta upp kunder med andra ord.

I det här fallet är det helt klart lämpligt att ha koll på konkurrenterna och anpassa sig efter gällande praxis.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-10-20 klockan 09:17
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 20:13 #5
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Med autoförnya, menar ni att ni skulle skicka faktura och sedan förlänga när (om) fakturan betalas? Eller förnya oavsett om fakturan betalas och sedan eventuellt behöva kräva kunden på pengar efteråt?

I det första fallet är det väl inte så stor skillnad (för kunden) på att få ett mail med en faktura/avi (utan betalningskrav) eller att få ett mail där det står "klicka här för att förlänga".

Det senare fallet skulle jag inte gilla, om jag inte aktivt valt det.

Det är väl bra om man kan välja vid domänbeställningen om det ska vara auto eller inte, och att man kan ändra i kontrollpanelen. Där skulle man kunna dels välja per domän (även bulk), och dels välja vad som ska gälla för de domäner man inte har valt något för.

Personligen tycker jag att det var rätt skönt att inte behöva göra något när det var domäner jag inte ville förlänga.

Däremot när man vill förlänga skulle det vara bra om man kunde förlänga flera domäner samtidigt och samla dessa på samma faktura.

Senast redigerad av BjörnJ den 2011-10-19 klockan 20:16
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 22:59 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Nej till autoförnyelse, men inte för att det är en dålig funktion, men som domänjunkie, eller exjunkie så kan det fort bli kostsamt om man inte är helt vaken.

Jag hade velat se en kompromiss: När jag addar en domän så sätter jag med radioknappar "autoförnyelse" eller "ej autoförnyelse" efter varje enskild domän i listan före man väljer att köpa dom.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 23:29 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Nej eftersom de flesta sedan tidernas begynnelse räknar med att det inte sker en auto-förnyelse. Jag skulle faktiskt bli riktigt irriterad om jag råkat ut för det. Hade ni det verkligen som standard tidigare på CN?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 02:50 #8
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Nej.

Jag tar för givet att en domän expirar om jag inte betalar för den. Hur har ni på er gamla kontrollpanel, jag har ett gäng domäner som jag inte vill ha kvar, och som jag helt enkelt låtit bli att betala för. De reggade vid förra årets domänrea och skulle gått ut den 1:a och 2:a denna månad, men de fungerar fortfarande? Hoppas inte dessa är förnyade ett år till. Blev helt och hållet förvånad över detta. Har iallafall inaktiverat autoförnyelse i nya kontrollpanelen nu.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 09:23 #9
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Nej.

Jag tar för givet att en domän expirar om jag inte betalar för den. Hur har ni på er gamla kontrollpanel, jag har ett gäng domäner som jag inte vill ha kvar, och som jag helt enkelt låtit bli att betala för. De reggade vid förra årets domänrea och skulle gått ut den 1:a och 2:a denna månad, men de fungerar fortfarande? Hoppas inte dessa är förnyade ett år till. Blev helt och hållet förvånad över detta. Har iallafall inaktiverat autoförnyelse i nya kontrollpanelen nu.
Domäner i gamla kontrollpanelen har inte autorenewal per automatik.

Däremot funkar domäner längre än till expirydate. De blir deaktiverade först den 12e månaden efter. Så t.ex. kommer de domänerna att vara aktiva på webben tills 12e november.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-21, 11:36 #10
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Host, host... oj oj! Tusen tack för feedback. Klart värt massor att få er feedback här bland alla er experter. Vi kör (i vårt nya system) med autoförnyelse som standard. Det är uppenbart att vi inte har rätt i det tänket och tack vare er sunda feedback här så får vi ta och ändra på det.

Min tanke är dock att det absolut bästa är att varje kund har en liten check box som ger möjilghet att sätta automatiskt förnyelse "on eller off" rakt av för alla domäner framåt också.

Tusen tack!!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017