Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Om jag tex äger Volvo.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-10, 20:31 #1
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 569
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 569
Ja nu är det att ja sitter på ett väldigt bra domän där jag har en .se domän av ett topp namn som syns över hela världen, men dom har .com .net .org etc.

Men inte .se

Jag tänkte då göra något av den domänen, men ja har ju deras varumärke i mitt domän namn. Om dom känner för det kan dom bara kräva den domänen eller vad gäller?

Nej ja har inte volvo.se, men man kan säga att det är i snarlik storlek
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 20:53 #2
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by sasserdude@May 10 2008, 20:31
Ja nu är det att ja sitter på ett väldigt bra domän där jag har en .se domän av ett topp namn som syns över hela världen, men dom har .com .net .org etc.

Men inte .se

Jag tänkte då göra något av den domänen, men ja har ju deras varumärke i mitt domän namn. Om dom känner för det kan dom bara kräva den domänen eller vad gäller?

Nej ja har inte volvo.se, men man kan säga att det är i snarlik storlek
Är det ett varumärke av den storleken och är så pass globalt erkänt, så har du ingen möjlighet att göra någonting med domänen, utan att det du placerar på din domän kommer att anklagas för renommésnyltning.
Snuddar innehållet även deras skyddade klasser, gissar jag att det minsta du kan vänta dig är en ATF, sannolikt stannar det inte vid det - men det beror på vad du gör med din adress.

Rent krasst sett så har du full rätt till att registrera vilken ledig domän som helst - men om du använder den på ett otillbörligt sätt och medvetet gör intrång i annans skyddade varumärke(sklasser) så är det en annan femma.

..själv blev jag lite småsugen på paj ..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-10, 20:57 #3
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 569
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 569
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av sasserdude
Ja nu är det att ja sitter på ett väldigt bra domän där jag har en .se domän av ett topp namn som syns över hela världen, men dom har .com .net .org etc.

Men inte .se

Jag tänkte då göra något av den domänen, men ja har ju deras varumärke i mitt domän namn. Om dom känner för det kan dom bara kräva den domänen eller vad gäller?

Nej ja har inte volvo.se, men man kan säga att det är i snarlik storlek
Är det ett varumärke av den storleken och är så pass globalt erkänt, så har du ingen möjlighet att göra någonting med domänen, utan att det du placerar på din domän kommer att anklagas för renommésnyltning.
Snuddar innehållet även deras skyddade klasser, gissar jag att det minsta du kan vänta dig är en ATF, sannolikt stannar det inte vid det - men det beror på vad du gör med din adress.

Rent krasst sett så har du full rätt till att registrera vilken ledig domän som helst - men om du använder den på ett otillbörligt sätt och medvetet gör intrång i annans skyddade varumärke(sklasser) så är det en annan femma.

..själv blev jag lite småsugen på paj ..
Okej, tack för svaret.

Då är det alltså rent ut sagt en värdelös domän.

Jag kan ju vara snäll och lämna över domänen till dom.
För om ja inte kan göra reklam för deras produkter eller något så finns det ju inte mkt att göra.

Kanske göra ett forum?
eller bara länka den till min kommande community. dock tycker jag sånt är irreterande. tex om du går in på xbox-360.se så kommer du in på ett bemanningsföretag eller något :/
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 08:22 #4
Baddrifters avatar
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 17
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
Baddrifters avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 17
Om man avser idka namenapping äger man inte problemet med varumärkes intrång själv. Om man kan spelet. Innan en rättsprocess har domänen i fråga ofta hunnit säljas i flera omgångar. Om det är proffs vid rodret. Än mer proffs bör man vara om man väljer att "stick to the domain" och processa. Sånt handlar om att orientera sig i varumärkesklasser på ett snyggt sätt, kontra innehåll på webplatsen, om det inte handlar om ren domain trading. Det ovan nämnda är bara toppen på gräddmoset. Fler konsultationer via PM.
Baddrifter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 09:57 #5
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Baddrifter@May 11 2008, 08:22
Om man avser idka namenapping äger man inte problemet med varumärkes intrång själv. Om man kan spelet. Innan en rättsprocess har domänen i fråga ofta hunnit säljas i flera omgångar. Om det är proffs vid rodret. Än mer proffs bör man vara om man väljer att "stick to the domain" och processa. Sånt handlar om att orientera sig i varumärkesklasser på ett snyggt sätt, kontra innehåll på webplatsen, om det inte handlar om ren domain trading. Det ovan nämnda är bara toppen på gräddmoset. Fler konsultationer via PM.
Men då skickar du en faktura eller ?

Lämna över den till dom tycker jag väl inte man behöver göra, och vad jag förstår så räcker det väl om man har ett någorlunda relevant material, en blogg om hur mycket du ääääälskar....vad det nu är, och reklam för både deras produkter och andra relaterade (med t.ex. AdSense) kan väl inte vara några problem ?
Sen kostar ju ett ATF 8000:- så hör dom av sig ska du väl ha åtminstone 7999:-, då slipper dom även en osäker utgång.
..då menar jag rent praktiskt, sett till hur det ser ut idag..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 10:00 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Originally posted by Baddrifter@May 11 2008, 08:22
Om man avser idka namenapping äger man inte problemet med varumärkes intrång själv. Om man kan spelet. Innan en rättsprocess har domänen i fråga ofta hunnit säljas i flera omgångar. ....

Så du tror på fullt allvar att du kan undgå ansvar för varumärkesintrång bara för att du sålt domänen vidare?
Och du tror att man kan överlåta domäner som befinner sig i tvist?
Tjena.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 10:43 #7
Baddrifters avatar
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 17
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
Baddrifters avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 17
Man överlåter/ säljer domänen INNAN tvist ens är i fråga. Kom gärna med fler frågor.
Baddrifter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 11:27 #8
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Jag har ett domännamn som är ett namn på en produkt, vad gäller då? Vad gäller om det är ett registrerat varumärke? Jag tror att början av namnet är ett registrerat varumärke, men mitt domännamn är varumärket + modellbeteckning.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 11:33 #9
Baddrifters avatar
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 17
Baddrifter Baddrifter är inte uppkopplad
Nykomling
Baddrifters avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 17
Citat:
Originally posted by andi@May 11 2008, 11:27
Jag har ett domännamn som är ett namn på en produkt, vad gäller då? Vad gäller om det är ett registrerat varumärke? Jag tror att början av namnet är ett registrerat varumärke, men mitt domännamn är varumärket + modellbeteckning.
Det kan av varumärkesinnehavaren hävdas och förmodligen bevisas att det är fråga om varumärkesintrång. Men vill du tjäna pengar på domänen i fråga, sälj den NU! Gör en pressrelease, skapa en skandal. Skapa rubriker. All publicitet är bra publicitet. Glöm aldrig det.
Baddrifter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-11, 11:56 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Att folk inte lär sig.... Det finns redan femtielva sådana här trådar....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017