Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PR?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-30, 20:05 #1
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 174
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 174
Jag har hört folk tala om Page Rank, men VAD betyder det egentligen?

Jag såg att jag hade PR 3 på Google. Är det bra eller dåligt? :unsure:
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-30, 22:48 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Det står jättemycket om pagerank i forumet. Sök på pagerank (ska sitta ihop) så kommer det upp såpass många trådar att jag tror du kan dra en och annan slutsats
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-30, 23:21 #3
Nicke Nicke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10
Nicke Nicke är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10
PageRank baseras främst på hur många inkommande länkar du har och varifrån du kommer. Dock så är PageRank bara en (men dock ganska viktig) faktor för din sökmotor placering.

Vilken anchor text som används för dina inkommande länkar är oxo väldigt viktigt, mer avgörande än din PR.
Nicke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-01, 13:57 #4
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Citat:
Dock så är PageRank bara en (men dock ganska viktig) faktor för din sökmotor placering.
Håller inte med om det längre.
Min uppfattning är att PageRank slutade vara en faktor som har betydelse för placeringen för länge sedan, minst 6 månader tillbaka.

Är jag ensam om det ??
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-24, 13:57 #5
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by Nicke@Oct 30 2004, 23:21
PageRank baseras främst på hur många inkommande länkar du har och varifrån du kommer.
Har det någon betydelse om man länkar med text eller banner?

Jag har försökt att hitta information på google om PR men det kanske är en väl dold företagshemlighet hur det fungerar med rankingen.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-24, 14:58 #6
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Nov 1 2004, 14:57
Min uppfattning är att PageRank slutade vara en faktor som har betydelse för placeringen för länge sedan, minst 6 månader tillbaka.
Håller med dig delvis, att "Google interprets a link from page A to page B as a vote" skulle vara helt borta anser inte jag.

Den PageRank man ser i toolbaren är inte nödvändigtvis hela grejen, dock är det ju själva PageRank algo'n som styr hela google och det är den patenten bygger på.

The heart of our software is PageRank™, a system for ranking web pages developed by our founders Larry Page and Sergey Brin at Stanford University. And while we have dozens of engineers working to improve every aspect of Google on a daily basis, PageRank continues to provide the basis for all of our web search tools.

PageRank Explained

PageRank relies on the uniquely democratic nature of the web by using its vast link structure as an indicator of an individual page's value. In essence, Google interprets a link from page A to page B as a vote, by page A, for page B. But, Google looks at more than the sheer volume of votes, or links a page receives; it also analyzes the page that casts the vote. Votes cast by pages that are themselves "important" weigh more heavily and help to make other pages "important."

Important, high-quality sites receive a higher PageRank, which Google remembers each time it conducts a search. Of course, important pages mean nothing to you if they don't match your query. So, Google combines PageRank with sophisticated text-matching techniques to find pages that are both important and relevant to your search. Google goes far beyond the number of times a term appears on a page and examines all aspects of the page's content (and the content of the pages linking to it) to determine if it's a good match for your query.


Skillnaden från nu och för 6 månader sedan är citat "But, Google looks at more than the sheer volume of votes" har vägts in mer i huvud-algoritmen, det är det som jag tror gör att vi inte ser listningarna i PR ordning längre.

Rätt typ av länkar ger mer än kvantitet nu gentemot då är det jag kommit fram till.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-24, 16:18 #7
Nick - AGAIGs avatar
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 58
Nick - AGAIG Nick - AGAIG är inte uppkopplad
Medlem
Nick - AGAIGs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 58
Citat:
Originally posted by TjörnDesign@Nov 1 2004, 14:57
Citat:
Dock så är PageRank bara en (men dock ganska viktig) faktor för din sökmotor placering.
Håller inte med om det längre.
Min uppfattning är att PageRank slutade vara en faktor som har betydelse för placeringen för länge sedan, minst 6 månader tillbaka.

Är jag ensam om det ??
Jag delar din uppfattning. Enligt min information är PR bara en av många gällande din SERP.

Inkommande länkar av relevans, med rätt "anchor text" är den klart starkaste faktorn i dagsläget. PR är mycket mer än bara länkar till din sida, den handlar ju också om länkarna på din sida, och annat smått och gott, etc,. Notera att dina individuella sidor har olika PR. Jag ser ofta en PR 0 framför en PR 6...

Mao, detta är 2 faktorer. Sedan har du ju de mer klassiska SEO faktorerna!

Jag läste en intressant spekulation om googles hemliga algoritm för ett tag sedan, jag skall försöka leta reda på den, tills dess prova att söka på "google+algorithm+seo"

Mvh Niclas
Nick - AGAIG är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017