Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa upp min konkurrents domän namn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-25, 21:49 #31
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Eh! De ville ju inte ha den, dem lät den expire.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-25, 21:49 #32
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
jozomannen

De har fortfarande .se ..

Citat:
Kan ju inte säga att du gjort helt rätt här, men jag hade gjort likadant om jag sett att det varit ledigt =)
Kan inte se att jag har gjort något fel, domänen var ute till salu på marknaden och jag köpte dem. Thats it.

Xyzi

Precis som med alla andra domänköp, skulle jag ha ringt och frågat dem först om jag fick köpa dem?

myapp

Ska göra som punkt 3

edit: Tobias du hann före...du verkar vara en av de få som har hajjat det här..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-25, 22:59 #33
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 449
Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@May 25 2005, 21:49
Eh De ville ju inte ha den, dem lät den expire.
Så det lät medvet domännamnet gå ut? Om det nu inte finns något som är lagligt och/eller omoraliskt så varför inte berätta vilket domännamn det handlar om?
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-25, 23:00 #34
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias Turesson
Eh De ville ju inte ha den, dem lät den expire.
Det finns andra anledningar till att en domän expirar. Att "sabotera" för andra företag medvetet är knappast något bra företagande eller god företagssed, oavsett om det nu går att få det att verka som något oskyldigt tillgrepp. Nu när du uppenbarligen fått testat dina funderingar, varför inte låta dem ha lärt sin läxa och låta dem använda domännamnet till något vettigt. Nu har ju Tomas uppenbarligen köpt den här domänen i ond tro eftersom han känt till att domännamnet tillhört ett tidigare företag och att han kan använda deras tidigare uppbyggda renommé kring detta. Hur det fortlöper och hur användandet är kvarstår ju dock att se.

Citat:
Ursprungligen postat av tomas
edit: Tobias du hann före...du verkar vara en av de få som har hajjat det här..
Jo, vi vet ju att Tobias är den som brukar hajja saker snabbt, ha långa och relevanta inlägg med mycket grund till sina påståenden...
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-25, 23:45 #35
antipod antipod är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 32
antipod antipod är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 32
Såsom jag tolkade tomas första inlägg så verkade det som om han varit i dispyt med företaget tidigare. Kanske förtjänar dem detta. Dessutom verkar inte vd:n vara särskilt vettig.

Jag tycker inte att tomas gjort något fel, han har bara köpt en produkt. Vilken avsikt han hade är inte relevant. Han har bara utnyttjat en rättighet som alla har.

Hade jag misst en domän på det där viset så hade jag naturligtvis blivit sur (på mig själv). VDn får skylla sig själv, livet är orättvist.

Tycker dessutom att tomas ska peka domänerna mot sin egen sajt och dra nytta av trafiken, antingen det eller att sälja dem till företaget.
antipod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-26, 00:01 #36
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by antipod@May 25 2005, 22:45
Vilken avsikt han hade är inte relevant. Han har bara utnyttjat en rättighet som alla har.
Det är som sagt lite svårt att konkret säga det ena eller det andra när man inte vet exakt vilka domännamn det hela gäller, men det verkar onekligen vara ett ganska tydligt exempel på köp i ond tro och skulle han sedan peka detta mot sin egna verksamhet inom samma område skulle det även kunna innebära att användningen av kännetecknet utgör varumärkesintrång enligt varumärkeslagen eller renommésnyltning enligt marknadsföringslagen. Med andra ord är syftet med köpet inte alls irrelevant utan högst relevant vid t.ex. en ATF eller vid ev. tvist i tingsrätten för varumärkesintrång/renommésnyltning.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-26, 02:06 #37
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jag håller med marcuss, Xyzi och GuzZzt.

Jag hade aldrig skaffat ett domännamn på detta sättet.

Tänk om det var en av dina anställda som slarvat med att förnya registreringen?

Jag röstar på att du borde sälja tillbaka det för en rimlig penning med ett budskap till dem att hålla mer koll på detta i fortsättningen.
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-26, 08:49 #38
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Hejsan

Det är helt ok att ha sina egna uppfattningar om vad som är rätt eller fel, har inga probelm
med det och det är bara intressant att höra hur ni tolkar situationen.

Marcuss, jag vet inte vart du vill komma med dina inlägg men de är både felaktiga
och inte speciellt genomtänkta...börjar likna sandlåde nivå på dina inlägg..

Domänerna fanns ute på marknaden tills salu , de har haft månader på sig för att förnya
dem inkl otaliga påminnelser skulle jag anta, skulle jag ha ringt och frågat dem först om
jag fick köpa dem?

Hur svårt ska det vara att förstå det?

Om jag köper tex en beg minibuss som är till salu ska jag då ringa de gamla ägarna
och kolla så att de inte måste åka i en folka i fortsättningen?

Citat:
Att "sabotera" för andra företag medvetet är knappast något bra företagande eller god företagssed,
oavsett om det nu går att få det att verka som något oskyldigt tillgrepp.
Att du säger att jag har sabboterad för andra företag tänker jag inte ens kommentera då
det var ett av de fånigaste anklagelserna jag har hört på länge..

Citat:
Nu när du uppenbarligen fått testat dina funderingar, varför inte låta dem ha lärt sin läxa
och låta dem använda domännamnet till något vettigt.
Jag är inte här för att testa mina funderingar eller lära dem en läxa..
och vem har sagt att jag inte ska överlåta dem domänerna i framtiden?

Citat:
det verkar onekligen vara ett ganska tydligt exempel på köp i ond tro och skulle han sedan peka detta mot sin egna verksamhet inom samma område skulle det även kunna innebära att användningen av kännetecknet utgör varumärkesintrång enligt varumärkeslagen eller renommésnyltning enligt marknadsföringslagen.
Det där får stå för dig, jag har förklarat flera gånger att det inte var av ond tro. Läs tidigare inlägg
istället för att ta upp dem här igen. Tror det inte spelar så stor roll hur många gånger jag skriver det det kommer
alltid att finnas personer här som inte kommer att fatta varför jag köpte domänerna.

Marccus jag har även köpt ett 30tal andra svenska domäner också efter det så Marccus jag får väl ta och ringa dem
också o kolla så att jag inte sabboterar för dem...?


Citat:
Med andra ord är syftet med köpet inte alls irrelevant utan högst relevant vid t.ex. en ATF eller vid ev. tvist i tingsrätten för varumärkesintrång/renommésnyltning.
Jag gör alldrig irrelevanta inköp till företaget och nej domänerna är inte knytna till ett varumärke.


Citat:
Jo, vi vet ju att Tobias är den som brukar hajja saker snabbt, ha långa och relevanta inlägg med mycket grund till sina påståenden...
Det där får du ta med Tobias om då jag inte har erfarenhet av hans inlägg, jag pratade inte om hans relevanta inlägg
utan om det han sa i hans tråd.

Citat:
Jag håller med marcuss, Xyzi och GuzZzt. Jag hade aldrig skaffat ett domännamn på detta sättet.
Tänk om det var en av dina anställda som slarvat med att förnya registreringen? Jag röstar på att du borde sälja
tillbaka det för en rimlig penning med ett budskap till dem att hålla mer koll på detta i fortsättningen.
Det är helt ok..

Men hur skaffar du domän på för sätt om du inte köper det från marknaden?

Jag ska tänka på att sälja tillbaka alla domäner jag har köpt de senaste åren, ska ta och ringa lite samtal nu o kolla
så hur det har gått för alla siter efter mina inköp, gäller för övrigt minibussen också....


Det är helt ok för alla att ha sina egna uppfattningar om olika saker och det är det som är bra med forums som
WN. Jag har inga problem med att andra inte tycker som jag eller gör som jag gör det är också helt ok.. Så länge
man inte ger sig in i någon diskussion med felaktiga uppgifter, delvis anklagelser om sabbotage, inte speciellt
genomtänkta inlägg och påhopp på personer så har det nått sandlåde nivå minst vilket jag inte tycker hör hemma
i ett forum som WN eller andra forum överhuvud taget..

Citat:
Jo, vi vet ju att Tobias är den som brukar hajja saker snabbt, ha långa och relevanta inlägg
med mycket grund till sina påståenden...
Det här påhoppet borde Tobias svara på och att anklaga Tobias för att inte ha
Citat:
mycket grund till sina påståenden
skulle jag vara mycket försiktig med om jag vore dig med tanke på dina påståenden ovan,, man ska inte kasta sten i glashus osv...
Annars inga problem med vad du tycker att jag har gjort eller förutsätter att jag har gjort så länge
alla har grund till sina påståenden..

Ha en fortsatt trevlig dag samtliga, själv ska jag ta en tur på surfingbrädan
ett par timmar innan jag fortsätter att jobba..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-26, 09:31 #39
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Min personlina åsikt (vilket kanske inte överensstämmer med regleverket i fråga) är att om man inte, trots fakturor och påminnelser, inte förnyar sitt domännamn så har man tydligt visat att man inte är intresserad eller är en ovanligt slarvig person (vilket fö inte borde premieras med livstids rättighet till ett domännamn som de inte vill betala eller inte kräver tillgång till förrän intressenter utifrån visar densamma).

Lite ot: Kommer ihåg den skärmbild som dök upp när man besökte Ogilvy (ett av världens mest kända branding/reklamföretag). Bilden föreställde en död människas fot med en nametag runt stortån där det stod något i stil med "This is what happens when the biggest branding company in the world doesnt look after its own domain". Det roliga i kråksängen är att Ogilvy bevakar varumärken och glömde registrera om sin egen...riktigt roligt ändå. =) Den vänliga "domänpiraten" hade iaf humor...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-26, 10:04 #40
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Citat:
Jag brukar inte köpa upp konkurrenters domännamn på detta viset
men jag har haft en liten "diskussion" med dem förr så jag tänkte för kul
köpa dessa.. och se hur de reagerar..

Nu till min fråga: är det något som kan gå fel om jag köper ovanstående
adresser, kan de göra något eller kräva något?
Detta var ditt första inlägg i tråden där du skriver att du funderar på att köpa ovanstående domännamn "för kul", för att se "hur de reagerar".

Samtidigt känner du att det inte riktigt är rätt att göra så här så du frågar, osäker som du är, om något kan gå fel, om de kan kräva något av dig osv.

Du visste även om deras annonskampanj på denna .com-domän innan du la in din köporder så något annat än ond tro kan det inte räknas som, trots att domänen låg öppen på marknaden för alla och de inte hade förnyat den!

Varför? Jo för att du visste att de la ner tusentals kronor på en annonskampanj för domännamnet i fråga och därmed tror jag att en domstol skulle anse att du borde ha förstått att de glömt att förnya domännamnet och fortfarande behövde det och räknade med det, därmed kan ditt köp anses vara i ondo. Då spelar det ingen roll om domänen finns ute på marknaden för alla eftersom du visste om detta och klok som du var, dokumenterade det här på WN.

Jag tycker att du ska göra dig själv och dem en tjänst och erbjuda dem att köpa tillbaka domänerna för en rimlig summa, 2-3ggr registreringspris kanske + eventuella transfer-kostnader. Gillar varken dina inlägg, där du i början skrev en sak och nu hittat på en annan historia, eller dina metoder. Det hade varit en helt annan historia om du råkat köpa en ledig domän som du inte visste något om mer än att den var ledig men detta är solklart fall av ond tro.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017