Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IIS inför årsavgift.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-06, 14:26 #21
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 753
Jag skulle tro att det ombuden har kvarav sin innestående deposition kvittas mot 12.500 typ

/Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 15:02 #22
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Vilket jävla sätt, har varit ombud sen i mars, inte många domäner man reggat för de 5000:- på den tiden. Kommer kräva tillbaka dom pengarna isåfall.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 17:49 #23
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Detta är varför den svenska toppdomänen ej skall hanteras av en självsvådlig stiftelse utan av en myndighet. Finland har visserligen inte jättebilliga domännamn, men de har i vilket fall ordning och reda och inte lekstuga i domänhanteringen.

Helt obegripligt beslut i mina ögon, men de ombud som registrerar massor med domäner märker ju knappt av detta, vi talar om någon enstaka krona per domän...

I övrigt medför bara avtalet försämringar för ombuden, så vitt jag kan se - mer jobb, dyrare och sämre service... Jaha, då vart man lurad igen.

Antar att Registrars.se biter ifrån...?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 17:49 #24
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är upprörande och det känns som att IIS utnyttjar sin monopolsituation. Det är ju inte direkt så att det är ont om pengar i den verksamhet de bedriver. Det görs övervinster redan innan detta påhitt.

Att antalet ombud minskar är nog däremot positivt. Advokatbyrårerna och lite andra underliga ombud bör ju försvinna. Å andra sidan kanske advokatbyråerna blir upprörda och det kan ju bli lite jobbigt för IIS.

Citat:
Originally posted by Johan H@Sep 6 2006, 14:09
Om nic.se vill tjana pengar bor de sparka svea ekonomi och infora e-betalningar som skots per automatik som i sin tur gar direkt in i deras bokforingsprogram..
Vad tror du är avsikten med att låta ombuden hantera förnyelser inom kort? Just det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 18:20 #25
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Vad jag har hört så ska ombuden ta över förnyandet av sina kunders domännamn så nic.se slipper fakturera i framtiden. kommer dessa att räknas in i de 100 domäner per år som behövs??? Vad tror ni?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 19:14 #26
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
För att förtydliga både för mig själv och för andra som inte riktigt förstått hur det ligger till...

funkar 12.000kr avgiften som en avgift eller en deposition?

mvh (A)
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 19:21 #27
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
vad vi har fattat så kommer dessa 12 000 att vara en avgift som man förskottsbetalar till IIS. Sedan räknas antalet domäner av mot denna summa under en 12 månaders period. Så reggar man inga domäner alls under 12 månader så kostar det 12000 att vara ombud men om man har 100 registreringar under året så kommer man att få igen hela beloppet. Reggar du mer än 100 domäner så betalar man som vanligt 120 kr / domän.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 20:13 #28
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 164
Ytterligare ett bevis för att ett monpol inte är intresserat av kunder, bara kundernas pengar.
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 20:33 #29
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by lazat@Sep 6 2006, 19:21
Så reggar man inga domäner alls under 12 månader så kostar det 12000 att vara ombud men om man har 100 registreringar under året så kommer man att få igen hela beloppet.
Uppfattade det på samma sätt, det skulle finnas nån form av stege nämnde han.

Så låt säga att ovanstående är sanningen samt att hälften av de 50% av ombuden som reggar under 100 domäner även reggar under 50.

Det skulle innebära att minst 25% av IIS kunder från och med imorgon får en kostnadsökning per reggad domän a 60 kr + moms eller mer.

Själv är man ju inte påverkad alls men ändå lider jag med de som känner att de kastat pengarna i sjön. Bitbull är inte ensam kan man säga, känner massor av ombud som betalt 16500 med motiveringen att täcka husbehoven.

Sedan roade jag mej med en lite mer exakt beräkning än den som finns på tillväxtlistan. (bilden i mitt tidigare inlägg) Mest angående att spannet på 100->499 är difust.

På plats 50 är idag ett företag som reggar 47 domäner på ett kvartal det är 188 per år. Dvs 338 ombud reggar idag 188 domäner per år eller mindre. Det är 87% av IIS kunder!

Lägg det ovan till att 218 ombud (56%) helt klar utan tvekan kommer att förlora pengar på det nya avtalet. Det är enkelt 56% av ombuden reggar inte 100 domäner så en del av deras 12 000 kr kommer frysa inne.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 21:39 #30
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Det här är en gammal nyhet, det presenterades på det senaste ombudsmötet (innan sommaren om jag inte minns helt fel).

En årsavgift på 12 k för att vara ombud för .se är riktigt bra. Det innebär bl a att II-stiftelsen har möjlighet att utveckla sina system för en riktig registry-registrar-modell, utan att behöva vara "bakåtkompatibla" med alla overksamma ombud. Det är likaså ett bra sätt att "kvalitetssäkra" ombuden. Registrerar man inte mer än 100 .se-domäner/år så är det inte säkert att man besitter den kunskap som krävs för att agera ombud till .se.

Registrars.se står förövrigt bakom detta agerande från IIS sida. Även det framgick på det senaste ombudsmötet.

Jag vet inte hur Tomas räknar, kvarstående ombud är definitivt inte 87% av IIS kunder. IIS kunder är samtliga domännamnsinnehavare tillika med ombud. Vi pratar om en bråkdel av IIS kunder som påverkas negativt av detta beslut.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017