Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Roligare ämne?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-15, 13:18 #1
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Standard Roligare ämne?

Eftersom att det verkar ha blivit en "Hata Binero" stämning på WN, eller egentligen en snacka skit om konkurrenterna attityd så tycker jag att vi kan försöka hitta ett ämne som är både roligare om intressantare.

En sak som jag länge har funderat på är vad alla andra som jobbar på webbhotell tycker och tänker om det dom gör. Vilka ärenden suckar man åt innan man tar hand om? Vilka ärende är roliga? Och överhuvudtaget, vilken servicenivå anser man att det är skäligt att ha?

Kan ju själv erkänna att jag drar en djup suck när jag får in ett macärende. Till stor del för att jag själv är helt ointresserad av mac och därmed är totalt okunnig, men även för att jag tycker att dom är så fantastiskt ologiska. När man jobbar med linux/windows så är ju logiken till 99%:
Hämta ett glas -> Fyll med vatten -> Drick.

Medans mac känns som
Gå till glasblåsarn -> Gör glaset -> Ring vattenverket -> Dra in vattenledningen -> Kolla om vatten går att dricka annars börja om.

Men det är ju bara min åsikt
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 13:32 #2
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Jag håller med om Mac!
100 olika konfgurationer i epostklienter är mindre populärt också. :-/

Det jag gillar bäst är nya problem man inte ställts inför innan, men att man ändå känner att man har kunskap om det.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 13:35 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Men jag upplever nog inte riktigt en "Hata Binero" stämning även om folk är besvikna på deras kontrollpanel och lite andra saker, för det finns många på wn som är nöjda med deras tjänster, men det är mest "hatarnas" inlägg som syns mer, eftersom de som är nöjda inte skriver om det på samma aggressiva sätt. Personligen ser jag både Binero och Loopia som föredömen för min egen verksamhet på många sätt.

När det sedan gäller ärenden som man "suckar åt" så är det när folk begär support som inte alls ingår och när man försiktigt och så bra man kan försöker förklara detta möter man ingen förståelse. Men generellt så tycker jag att det mest frustrerande är när folk inte kan logga in på kundcentret eller på kontrollpanelen, det beror förstås ofta på problem med webbläsare och cookies och temp filer.

Roligare ärenden är när folk behöver hjälp att sätta upp olika applikationer och för att få allt att fungera, samt när någon kund ber om hjälp att optimera prestandan på tex. en webbshop.

Senast redigerad av Danielos den 2010-11-15 klockan 13:38
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:16 #4
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Finns väl ingen hata Binero stämning här?
Snarare det att folk undrar varför WN helt plötsligt ändrade sin policy angående låsningar och aktivt började tillämpa låsningar.

Webboptimering är nog bland det roligaste man kan hålla på med. Särskilt när det ger bra resultat
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 14:24 #5
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag tycker också att kunder som kräver (notera: inte ber om) support som ligger utanför det man erbjuder är lite lustiga. Har haft åtskilliga diskussioner med kunder som hävdar att prestandaproblem är på dera sida eftersom de inte förstår förklaringen vi ger dem. Jag brukar göra en lättare felsökning för at tkunna ge kunden exempel på SQL-frågor eller liknande över vad som är fel, och rekommendera att de kontaktar sin webbutvecklare. Ofta svarar de då att de inte ska behöva betala en webbutvecklare för att laga felet och att webbhotellet borde göra det gratis, eller så återkommer deras utvecklare och säger att han inte heller förstår felet.

Har även suttit i åtskilliga timmar med en kund som kör osCommerce i en version från 2003, där det finns en prestandabugg som gör att om man har många artiklar och kategorier och/eller många samtidiga reapriser så går butiken enormt långsamt. Trots att jag länkade till buggrapporten och en forumtråd där problemet diskuterades vägrade kunden förstå att problemet var på hans sida.

Någon gång har jag försökt hänvisa en kund som körde en gratislösning till utvecklaren av programmet, men det gör jag nog inte om. kunden visste att han inte skulle få support av utvecklaren eftersom det var ett gratisprogram så han tyckte att vi skulle ge den supporten istället.

Tydligen ska webbhotell vara ansvariga för alla applikationer som kunden väljer att köra, helst utan extra kostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Istället för att kalla folk för okunniga, varför inte förklara varför du tycker att folk ska använda mac istället för Linux/Windows?
Det är ju faktiskt inte relevant för diskussionen. Du kommer inte få dina kunder att byta operativsystem så varför inte sätta sig ner och skriva ihop en guide med skärmdumpar för de system du ofta får frågor om? Alternativet är att du helt slutar ge support på program du inte kan och hänvisar kunden till utvecklarens supportavtal.

Senast redigerad av emilv den 2010-11-15 klockan 14:32
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 15:22 #6
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag tycker också att kunder som kräver (notera: inte ber om) support som ligger utanför det man erbjuder är lite lustiga. Har haft åtskilliga diskussioner med kunder som hävdar att prestandaproblem är på dera sida eftersom de inte förstår förklaringen vi ger dem. Jag brukar göra en lättare felsökning för at tkunna ge kunden exempel på SQL-frågor eller liknande över vad som är fel, och rekommendera att de kontaktar sin webbutvecklare. Ofta svarar de då att de inte ska behöva betala en webbutvecklare för att laga felet och att webbhotellet borde göra det gratis, eller så återkommer deras utvecklare och säger att han inte heller förstår felet.

Har även suttit i åtskilliga timmar med en kund som kör osCommerce i en version från 2003, där det finns en prestandabugg som gör att om man har många artiklar och kategorier och/eller många samtidiga reapriser så går butiken enormt långsamt. Trots att jag länkade till buggrapporten och en forumtråd där problemet diskuterades vägrade kunden förstå att problemet var på hans sida.

Någon gång har jag försökt hänvisa en kund som körde en gratislösning till utvecklaren av programmet, men det gör jag nog inte om. kunden visste att han inte skulle få support av utvecklaren eftersom det var ett gratisprogram så han tyckte att vi skulle ge den supporten istället.

Tydligen ska webbhotell vara ansvariga för alla applikationer som kunden väljer att köra, helst utan extra kostnad.


Det är ju faktiskt inte relevant för diskussionen. Du kommer inte få dina kunder att byta operativsystem så varför inte sätta sig ner och skriva ihop en guide med skärmdumpar för de system du ofta får frågor om? Alternativet är att du helt slutar ge support på program du inte kan och hänvisar kunden till utvecklarens supportavtal.
Det var just den här typen av problem som gjorde att det kändes intressant att starta en tråd om det här.

Vet inte om webbhotellsvärlden är unik på något vis, men lite märkligt är det. Om Kalle Karlsson tecknar ett avtal där har hyr in sin båt varje vinter så är jag rätt säker på att han aldrig skulle få för sig att kräva av firman som har garaget att dom ska sköta underhållet av hans båt och samtidigt lära han att skruva, men när det gäller webbhotell så är det nästan som att det är underförstått att supporten ska finnas till hands vid alla typer av funderingar.

Om man verkligen har fastnat på en fråga så tycker jag att det kan vara helt ok att maila supporten och fråga om man kan få tips, men jag tycker verkligen att man kan lägga ett par minuter på att läsa guider först.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017