Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Många domäner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-26, 00:13 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Vet inte riktigt om det är här man ska ta upp det här. Men Domännamn-forumet handlar ju om domännamn så det borde väl vara här ändå(?). Annars kan Moderatorerna gärna flytta den.

Oanvända domäner - resursslöseri
Väldigt många av de som har domäner verkar inte använda dem överhuvudtaget eller har en "parkerad"-sida som visas då man surfar in på dem. Detta är ett fruktansvärt både resursslöseri och slöseri rent ekonomiskt vilket resulterar i trista förutsättningar för folk som verkligen hade kunnat göra något intressant av domänen. Jag har nu försökt utveckla en tjänst som ska tillvarata dessa resurser och önskar synpunker på detta.

Utökad subdomäntjänst
Har därför utökat den subdomäntjänst som jag bedriver via 3W.se för att tillhandahålla en tjänst för domän-ägare som vill dela med sig av sin domän samtidigt som ägaren drar nytta av användandet och marknadsföringen.

Hur fungerar det?
Det fungerar på så sätt att man registrerar ett sk "domän-konto" hos 3W.se. Därefter pekar man om de subdomänförfrågningar man får till sin domän så att de redirectas till http://vhost.3w.se. Efter detta registrerar man den aktuella domänen hos 3W.se på sitt "domän-konto" som då resulterar i att domänen 'inspekteras' (i form av bekräftar korrekta inställningar osv) av 3W.se. När den blir godkänd hamnar den ute på 3W.se:s förstasida och blir tillgänglig i den valbara listan som besökarna har möjlighet att registrera subdomäner under.

Vad vinner man som domänägare på det?
Domänen man äger blir indexerad av sökmotorer då användarna använder den för sin egna websida och i sin marknadsföring. De marknadsför den och bygger då även upp PR för sidan/domänen. På så sätt byggs värdet upp för de domäner man själv inte gör något med annat än tillhandahåller för den här typen av tjänster. www-subdomänen till din domän kan fortfarande peka till den sida du önskar och på så sätt får folk upp ögonen för den då de använder den för subdomäner och presenteras av 3W.se. Om man sedan i framtiden bestämmer sig för att sälja domänen är den redan en starkare produkt och man kan få ett högre pris än om den endast varit oanvänd och parkerad.

Vad vinner 3W.se på det?
3W.se får ett stort utbud av domäner att tillhandahålla för de användare som vill registrera en subdomän. Målet är att bygga upp en databas med flest antal olika domäner av alla som erbjuder gratis-subdomänstjänster och på så sätt blir mest attraktiv.

Varför?
Att ensam bygga upp en databas med massor av olika domäner skulle vara mycket kostsamt men eftersom många domänagare sitter på oanvända resurser kan man hjälpa varandra och eftersom alla parter vinner på detta samarbete (domägare = gratis marknadsföring & högre domänvärde , subdomänsanvändare = större utbud att välja bland , 3W.se = attraktivare subdomänstjänst och en rolig grej)

Hur?
Alla med en egen domän kan utan svårigheter använda det här genom att redirecta sin trafik till 3W.se. Har man inte möjlighet med webredirect (vilket är ett måste i dagsläget) så kan man utnyttja gratistjänsten för DNS-hantering som finns hos Zoneedit som tillhandahåller denna funktion för webredirect. Har man i dagsläget redan en annan DNS-server registrerad för sin domän genom sitt webhotell kan man enkelt byta namnservrar till Zoneedits utan problem.

Åsikter?
Eftersom den här tjänsten är under en testfas och precis utvecklats och fortfarande utvecklas för fullt skulle det vara intressant att höra kommentarer och åsikter vad ni domänägare och andra som är insatta i den här typen av funktioner har att säga. Funkar det? Dålig idé? Bra idé? Förslag och all typ av kritik är välkommen.

För att klargöra så är jag intresserad av kommentarer angående tjänsten som grundar sig på vad ni tror det finns för underlag för en sån här tjänst? Finns något intresse? Vilka problem kan uppstå? Vilka nackdelar finns?

Något oklart eller har du funderingar så är du välkommen att maila eller skicka PM, men skriv gärna kommentarerna här så alla kan ta del av dem.

/ Marcuss
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 00:28 #2
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Kan tillägga att om man tycker det registreras alltför många subdomäner så finns möjlighet att logga in på sitt domänkonto och inaktivera, enskilda domäner man 'äger', för "nyregistreringar" - vilket innebär att det försvinner från listan hos 3W.se där nya användare registrerar sina subdomäner. De redan registrerade subdomänerna under den inaktiverade domänen fungerar dock även i framtiden.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 01:39 #3
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 25 2003, 22:13
Vet inte riktigt om det är här man ska ta upp det här. Men Domännamn-forumet handlar ju om domännamn så det borde väl vara här ändå(?). Annars kan Moderatorerna gärna flytta den.

Oanvända domäner - resursslöseri
Väldigt många av de som har domäner verkar inte använda dem överhuvudtaget eller har en "parkerad"-sida som visas då man surfar in på dem. Detta är ett fruktansvärt både resursslöseri och slöseri rent ekonomiskt vilket resulterar i trista förutsättningar för folk som verkligen hade kunnat göra något intressant av domänen. Jag har nu försökt utveckla en tjänst som ska tillvarata dessa resurser.

Utökad subdomäntjänst
Har därför utökat den subdomäntjänst som jag bedriver via 3W.se för att tillhandahålla en tjänst för domän-ägare som vill dela med sig av sin domän samtidigt som ägaren drar nytta av användandet och marknadsföringen.

Hur fungerar det?
Det fungerar på så sätt att man registrerar ett sk "domän-konto" hos 3W.se. Därefter pekar man om de subdomänförfrågningar man får till sin domän så att de redirectas till http://vhost.3w.se. Efter detta registrerar man den aktuella domänen hos 3W.se på sitt "domän-konto" som då resulterar i att domänen 'inspekteras' (i form av bekräftar korrekta inställningar osv) av 3W.se. När den blir godkänd hamnar den ute på 3W.se:s förstasida och blir tillgänglig i den valbara listan som besökarna har möjlighet att registrera subdomäner under.

Vad vinner man som domänägare på det?
Domänen man äger blir indexerad av sökmotorer då användarna använder den för sin egna websida och i sin marknadsföring. De marknadsför den och bygger då även upp PR för sidan/domänen. På så sätt byggs värdet upp för de domäner man själv inte gör något med annat än tillhandahåller för den här typen av tjänster. www-subdomänen till din domän kan fortfarande peka till den sida du önskar och på så sätt får folk upp ögonen för den då de använder den för subdomäner och presenteras av 3W.se. Om man sedan i framtiden bestämmer sig för att sälja domänen är den redan en starkare produkt och man kan få ett högre pris än om den endast varit oanvänd och parkerad.

Vad vinner 3W.se på det?
3W.se får ett stort utbud av domäner att tillhandahålla för de användare som vill registrera en subdomän. Målet är att bygga upp en databas med flest antal olika domäner av alla som erbjuder gratis-subdomänstjänster och på så sätt blir mest attraktiv.

Varför?
Att ensam bygga upp en databas med massor av olika domäner skulle vara mycket kostsamt men eftersom många domänagare sitter på oanvända resurser kan man hjälpa varandra och eftersom alla parter vinner på detta samarbete (domägare = gratis marknadsföring & högre domänvärde , subdomänsanvändare = större utbud att välja bland , 3W.se = attraktivare subdomänstjänst och en rolig grej)

Hur?
Alla med en egen domän kan utan svårigheter använda det här genom att redirecta sin trafik till 3W.se. Har man inte möjlighet med webredirect (vilket är ett måste i dagsläget) så kan man utnyttja gratistjänsten för DNS-hantering som finns hos Zoneedit som tillhandahåller denna funktion för webredirect. Har man i dagsläget redan en annan DNS-server registrerad för sin domän genom sitt webhotell kan man enkelt byta namnservrar till Zoneedits utan problem.

Åsikter?
Eftersom den här tjänsten är under en testfas och precis utvecklats och fortfarande utvecklas för fullt skulle det vara intressant att höra kommentarer och åsikter vad ni domänägare och andra som är insatta i den här typen av funktioner har att säga. Funkar det? Dålig idé? Bra idé? Förslag och all typ av kritik är välkommen.

Något oklart eller har du funderingar så är du välkommen att maila eller skicka PM, men skriv gärna kommentarerna här så alla kan ta del av dem.

/ Marcuss
Reklam skall ligga under "förmedling utav jobb och tjänster"
Eller något annat forum.
Men inte här?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 01:51 #4
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Hur fungerar det om jag låter 3w.se ha domänen till subdomäntjänst och sedan vill avsluta det? Är ju inte kul för mig att vara fast där om jag ska sälja domänen eller så, och det är inte kul för webmasters som har en subdomän om det plötsligt slutar fungera.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 01:55 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Pekay@Nov 25 2003, 23:39
Reklam skall ligga under "förmedling utav jobb och tjänster"
Eller något annat forum.
Men inte här?
det var inte tänkt som reklam utan snarare för att jag var ute efter kritik på vad andra har för åsikter om hur det skulle fungera och om det fanns intresse för det. och vad man bör tänka på när man gör nåt sånt. just eftersom det är ganska stort projekt.

är inte direkt så jag uppmanar folk att anmäla sig, i mitt inlägg. om jag är intresserad av ett samarbete så sköter jag sånt isf per PM eller epost om det öht känns aktuellt.

är ju inte första gången någon här beskrivit sitt projekt. och för att man ska kunna få feedback känns det som det är ganska viktigt att beskriva det så ingående som möjligt. vilket jag inte gjort någon annanstans. inte ens på sidorna för tjänsten - förräns nu - eftersom den är under uppstart.

ska man tolka alla våra tidigare diskussioner om subdomänstjänster som reklam då också påstår du? känns som om uppmaningar att använda en speciell tjänst är mer reklam isf. vilket det finns ganska många exempel på då man blir uppmanad att använda deras webhotell eller mobiltjänster osv..
men som jag uppfattar det så borde det väl inte vara några problem med att beskriva sin idé/tjänst huvudsaken man gör det konstruktivt och är ute efter feedback? skulle jag vara ute efter gratisreklam finns det många andra ställen att göra det på.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 02:03 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by foks@Nov 25 2003, 23:51
Hur fungerar det om jag låter 3w.se ha domänen till subdomäntjänst och sedan vill avsluta det? Är ju inte kul för mig att vara fast där om jag ska sälja domänen eller så, och det är inte kul för webmasters som har en subdomän om det plötsligt slutar fungera.
som det står i reglerna måste man informera 3W.se senast 7 dagar i förväg om man vill avsluta sin domän i tjänsten hos 3W.se. och informera minst 14 dagar i förväg om man inte tänker underhålla registreringen av domänen. (då också eventuellt för att låta 3W.se köpa domänen och ta över underhållet)

detta är främst för att 3W.se ska kunna kontakta de som innehar subdomäner under den aktuella domänen och ge dem möjlighet/tid att registrera (peka om) sin subdomän mot ett annat namn. om man använder sig av gratistjänster får man vara ganska accepterande med att vissa tjänster försvinner (och tillkommer). men det är också något 3W.se kommer att upplysa användarna mer om i fortsättningen. och förhoppningsvis är det något som de kan ha överseende med. tjänsten drivs enligt villkor och upplysningar om att den är tillgänglig "tills vidare".

tror däremot att det finns många som har domäner som de "sitter på" i flera år utan att göra något vettigt av och därför är det väl främst de man bör registrera som ägare. om man dessutom har domäner som man har registerat för flera år framöver lämpar väl kanske de sig allra bäst för ändamålet. är ju inget direkt negativt om det finns subdomäner under den "riktiga" domänen där man bedriver annan verksamhet och det är väl det som är en del av idén. då kan man även om man under den "riktiga domänen" informera besökarna att de kan få sin egna subdomän om man kan tänka sig att de skulle vara intresserade.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 05:13 #7
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Reklam skall ligga under "förmedling utav jobb och tjänster"
Eller något annat forum.
Men inte här?
det var inte tänkt som reklam utan snarare för att jag var ute efter kritik på vad andra har för åsikter om hur det skulle fungera och om det fanns intresse för det. och vad man bör tänka på när man gör nåt sånt. just eftersom det är ganska stort projekt.

är inte direkt så jag uppmanar folk att anmäla sig, i mitt inlägg. om jag är intresserad av ett samarbete så sköter jag sånt isf per PM eller epost om det öht känns aktuellt.

är ju inte första gången någon här beskrivit sitt projekt. och för att man ska kunna få feedback känns det som det är ganska viktigt att beskriva det så ingående som möjligt. vilket jag inte gjort någon annanstans. inte ens på sidorna för tjänsten - förräns nu - eftersom den är under uppstart.

ska man tolka alla våra tidigare diskussioner om subdomänstjänster som reklam då också påstår du? känns som om uppmaningar att använda en speciell tjänst är mer reklam isf. vilket det finns ganska många exempel på då man blir uppmanad att använda deras webhotell eller mobiltjänster osv..
men som jag uppfattar det så borde det väl inte vara några problem med att beskriva sin idé/tjänst huvudsaken man gör det konstruktivt och är ute efter feedback? skulle jag vara ute efter gratisreklam finns det många andra ställen att göra det på.
Ditt inlägg handlar inte om domäner utan om en tjänst du byggt.
Det är en viss skillnad, eller hur?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 05:27 #8
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Pekay@Nov 26 2003, 03:13
Ditt inlägg handlar inte om domäner utan om en tjänst du byggt.
det handlar ju i grund och botten om domäner. men just av den anledningen skrev jag att den kanske borde vara i en annan forum-kategori. men vet inte riktigt var den bör vara annars. står faktiskt följande som beskrivande av kategorin: "Diskutera domännamn. Sälj domännamn. Köp domännamn."

Citat:
Det är en viss skillnad, eller hur?
så bara för att du inte tycker det handlar om domäner som sådana tillräckligt mycket så är det reklam eller vad är det du menar?

förstår mig inte riktigt på ditt resonemang. dessutom kan du ju gärna hålla igen med dina kommentarer som är totalt irrelavanta för ämnet. om du stör dig så mycket kan du ju be moderatorerna flytta den. tror nog moderatorerna är tillräckligt kompetenta för att sköta sitt "jobb" utan dina överflödiga inlägg. men jag antar att du är sur för att jag tycker du inte läser inläggen tillräckligt noga för att ge relevanta kommentarer? hursomhelst, nu spårar det ju bara ur ännu mer.

ska lägga upp en ny tråd så man kanske slipper sånt här i fortsättningen.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 05:47 #9
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Ditt inlägg handlar inte om domäner utan om en tjänst du byggt.
det handlar ju i grund och botten om domäner. men just av den anledningen skrev jag att den kanske borde vara i en annan forum-kategori. men vet inte riktigt var den bör vara annars. står faktiskt följande som beskrivande av kategorin: "Diskutera domännamn. Sälj domännamn. Köp domännamn."

Citat:
Det är en viss skillnad, eller hur?

så bara för att du inte tycker det handlar om domäner som sådana tillräckligt mycket så är det reklam eller vad är det du menar?

förstår mig inte riktigt på ditt resonemang. dessutom kan du ju gärna hålla igen med dina kommentarer som är totalt irrelavanta för ämnet. om du stör dig så mycket kan du ju be moderatorerna flytta den. tror nog moderatorerna är tillräckligt kompetenta för att sköta sitt "jobb" utan dina överflödiga inlägg. men jag antar att du är sur för att jag tycker du inte läser inläggen tillräckligt noga för att ge relevanta kommentarer? hursomhelst, nu spårar det ju bara ur ännu mer.

ska lägga upp en ny tråd så man kanske slipper sånt här i fortsättningen.
Du skriver ju själv om att det är en tjänst.

Menar du att webhotell´s inlägg m.m. även skall hamna här?
Det innebär ju även domäner, eller, varför inte alla
IT-tjänster. Alla är ju mer eller mindre RELATERAD till domäner.

Eller hur?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-26, 06:11 #10
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Du skriver ju själv om att det är en tjänst.
ja, vart vill du komma?

Citat:
Menar du att webhotell´s inlägg m.m. även skall hamna här?
Det innebär ju även domäner, eller, varför inte alla
IT-tjänster. Alla är ju mer eller mindre RELATERAD till domäner.
nej, webhotellstjänster har ju ett helt eget forum om du inte visste det? där hör väl såna inlägg hemma

Citat:
Eller hur?
nej.
som sagt. jag var tveksam på var den skulle vara, men ditt förslag på att den skulle vara under "förmedling utav jobb och tjänster" tycker jag känns ännu mer långsökt.
dessutom är det inte upp till oss att avgöra det i det här skedet utan något som moderatorerna antagligen tar hand om och flyttar dit där den bör vara.

du verkar lägga väldigt mycket energi på att diskutera onödiga saker. som sagt. vart vill du komma?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017