Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


14-årig bloggare fälls av Reklamombudsmannen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-24, 15:05 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard 14-årig bloggare fälls av Reklamombudsmannen

Ett intressant och ovanligt utfall:

http://www.dn.se/ekonomi/14-arig-blo...or-smygreklam/
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 15:19 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Helt rätt enl. min personliga åsikt.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 17:06 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Ja så synd om boskpasklass när dom inte kan tänka själva, så synd när idioterna inte fattar när något är reklam eller inte. Eller så hemskt det skulle varit få visa alkohol reklam istället.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 20:00 #4
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Men som 14-Åring kan hen inte dömas iaf..
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 21:15 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver Visa inlägg
Men som 14-Åring kan hen inte dömas iaf..
Nej 14 åringen kommer ju slippa problemet, men det med reklam till barn är bara löjligt. Vad är reklam för skara sommarland etc då. Eller leksaksbutiker, barnkläder eller Macdonlald happy meal med leksak.

Sedan oavsett kommer 12 åringar ändå vilka ha string och smink så utveckling blivit. Så ser inte det så konstigt att en fjortis försöker få besökare och få lite bonus. Ser det mer bättre för samhället att folk försöker tjäna pengar i tidigt ålder istället för vara arbetslöshet och bidrag. Den person lär ändå ha större framsteg i livet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 21:43 #6
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
nim nim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 248
Patrikweb: Boskapsklass är ett vanligt ord för dig?

HUr vore det om vi kallar dig kriminell och skatteflykting? Du har bla gjort inbrott i telefonstationer och stulit utrustning. Du var inblandad i TI ( Du hängde i deras IRC kanal och var väldigt aktiv ).
Sen bor du på Malta för att komma undan svensk skatt.
nim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-24, 21:56 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av nim Visa inlägg
Patrikweb: Boskapsklass är ett vanligt ord för dig?

HUr vore det om vi kallar dig kriminell och skatteflykting? Du har bla gjort inbrott i telefonstationer och stulit utrustning. Du var inblandad i TI ( Du hängde i deras IRC kanal och var väldigt aktiv ).
Sen bor du på Malta för att komma undan svensk skatt.
Jag var inte inblandad i TTI och blev helt frikänd, var en kund. Flykting är starkt ord, jag är ingen slav så flyttade för slippa betala skatt för värdelösa idioter. Varför vill man vara en slav i världens sämsta klimat. Jag är fri så har rätt betala 0% skatt och kan välja bo i länder jag vill. Skatt är som betala för få aids och äta sopor
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-25, 09:15 #8
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Angående order "boskapsklass" som en av WN:s medlemmar gillar att kasta runt omkring sig ganska mycket.. Låt mig börja med att framföra att jag är helt emot tanken och idéen att vissa människor anser sig vara bättre än andra, vare sig det vore på ekonomiska eller intellektuella planet.

I mina ögon är "klass" ett ord där man beskriver hur man beter sig som medmänniska, använder man denna definition man kan ana vilken klass individen i fråga tillhör. Jag har vänner/bekanta som både har bra mycket mer pengar än individen i fråga samt därav flera har magister- eller masterexamen. Dessa individer skulle *aldrig* få för sig att uttrycka sig eller ens tänka på ett sådant sätt om någon annan. Vad ger en människa rätten att så fort man har lite pengar på banken att kalla någon "boskapsklass"? Blev hen kallad så själv under uppväxten kanske?

Visst, jag känner också människor som anser sig vara "på nivå" (börjar tänka på en viss TV reklam helt plötsligt), som anser att pengar är allt i världen samt ser ner på andra såsom individen i fråga gör. Dessa människor väljer jag aktivt att utesluta och inte omge mig med då de oftast för med sig problem i olika former och inte tillför med någonting för att göra världen till en bättre plats för våra barn. Ett annat kännetecken är att de ofta saknar känsla för empati medans de som ofta har det sämre ställt (a.ka. "boskapsklass") är frikostiga och hjälper till i nöd. Ett videoklipp som visar det ganska bra finns här.

Vilka av dessa typer av personer vill du ha i din bekantskapskrets?

Mina två cent.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-25, 09:41 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Angående order "boskapsklass" som en av WN:s medlemmar gillar att kasta runt omkring sig ganska mycket.. Låt mig börja med att framföra att jag är helt emot tanken och idéen att vissa människor anser sig vara bättre än andra, vare sig det vore på ekonomiska eller intellektuella planet.

I mina ögon är "klass" ett ord där man beskriver hur man beter sig som medmänniska, använder man denna definition man kan ana vilken klass individen i fråga tillhör. Jag har vänner/bekanta som både har bra mycket mer pengar än individen i fråga samt därav flera har magister- eller masterexamen. Dessa individer skulle *aldrig* få för sig att uttrycka sig eller ens tänka på ett sådant sätt om någon annan. Vad ger en människa rätten att så fort man har lite pengar på banken att kalla någon "boskapsklass"? Blev hen kallad så själv under uppväxten kanske?

Visst, jag känner också människor som anser sig vara "på nivå" (börjar tänka på en viss TV reklam helt plötsligt), som anser att pengar är allt i världen samt ser ner på andra såsom individen i fråga gör. Dessa människor väljer jag aktivt att utesluta och inte omge mig med då de oftast för med sig problem i olika former och inte tillför med någonting för att göra världen till en bättre plats för våra barn. Ett annat kännetecken är att de ofta saknar känsla för empati medans de som ofta har det sämre ställt (a.ka. "boskapsklass") är frikostiga och hjälper till i nöd. Ett videoklipp som visar det ganska bra finns här.

Vilka av dessa typer av personer vill du ha i din bekantskapskrets?

Mina två cent.
Tycker boskapsklass är ett bra samlingsord, kolla i en svensk ordbok där finns det väldigt många ord som betyder vissa saker som med inte är snälla om man nu vill säga så. Men ord finns ändå där av orsak i ordboken.

Så tycker det ord passar mycket bra in på folk som inte kan ta hand som sig eget liv och måste vallas som får av staten, folk som inte kan tänka själva utan tror på allt som står i tidningar. Folk som inte ens kan ta ansvar för alkohol eller tobak utan behöver vara varningstexter. Eller när folk inte ens kan få se på reklam utan ta eget ansvar. Behövs skyltar med texter man inte ska stoppa katten i mircron. Eller på båtar man inte ska kasta skräp i havet utan i soptunnan.

Så när det behövs sådana skyltar så är boskapsklass väldigt bra ord. Eller kolla på ghetto områden där dom bränner bilar och skjuter varandra nästan dagligen. Fulla boskapen på krogen som måste slåss.

Skulle kunna göra tusentals sidor uppsats varför största delen av befolkning passar utmärkt in på ordet boskapsklass.

Om man då ska prata sig hålla sig ifrån andra, det handlar mer om bekvämlighet och bättre liv.

Varför skulle man frivilligt trängas i en kö som en idiot och slösa tid? Varför trängas i en flygplats terminal när man kan sitta i en egen privat terminal med eget rum på 30-50m2 med egen service personal som tar hand om allt du behöver.

Varför skulle jag gå till en sunkig krog där folk beter sig som helt odrägliga och där toaletten används mer som prynad och folk pissar på golv och väggar istället.

Men om man ska prata hur folk beter sig utan prata pengar, kolla bara politiskt. Hur folk behandlar folk från SD eller hur vänster galningarna går mer eller mindre slår ner folk.

Så bara demokratiskt val är svårt för folk i Sverige.

Så är det konstigt folk med pengar går till finare krogar? Bor i fina skyddade områden med vakter? Eller är det dumt att vilja ha säkerhet för sina barn, inte få sin bil nedbränd eller blå rånad eller våldtagen när man går ute?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-25, 09:42 #10
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Problemet är ju att det inte framgår att det är reklam och när det riktar sig till barn är det särskilt allvarligt eftersom de inte nödvändigtvis klarar av att vara kritiska (hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är runt 20 år).

Att hon själv är ett barn gör ju bara saken svårare. Jag anser att det är hennes föräldrars ansvar att se till att hon följer lagar och regler som trotts allt (i motsatts till vad en del tycks anse) är till för att (i det här fallet) skydda barn.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017