Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är en bra lön för en 25 åring?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-19, 19:13 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Vänta på Patriks svar så har du meningen med livet klar för dig utan att läsa "Liftarens guide till Galaxen"
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 19:48 #12
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
vänta på patriks svar så har du meningen med livet klar för dig utan att läsa "liftarens guide till galaxen"
hahahahahahhahahahahahahhahahahaha
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 19:50 #13
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
180.000 tycker jag är bra om jag vore 25.
Men det kan ju vart ett tag sen också, no offense. Eller du menar om du vore 25 idag? :P
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 19:50 #14
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är svårt att säga så generellt vad som är bra eftersom lön är så individuellt, men om man ska ta någon form av snitt för 25-åringar så är väl allt över 25' en bra lön för ett normalt 40-timmars jobb.
Jag tycker också det, allt över 25 är rätt bra.

Nu fick jag över 30, men över 25 tycker jag man bör vara nöjd.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 19:54 #15
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Hej

Ville ha era tankar. Vad är en bra lön för en 25 åring?
Om man istället tänker i alla åldrar, när kan man känna sig nöjd?

Har funderat på det här mycket, inte för att pengar på något vis garanterar lycka, men ville ändå diskutera det med wn:are.

Är inte så materialistisk som jag låter, men har länge funderat på vad man bör nöja sig med eller om man hela tiden ska sträva efter högre löner.
Det finns studier kring detta (som den hågade säkert kan googla fram) som visar på att människor i I-länder är som lyckligast när de har en lön gör att de kan unna sig "det där lilla extra", inte känner oro för att kunna betala för det viktigaste enligt behovspyramiden (tak över huvudet - dvs inte behöva oroa sig för att inte kunna betala hyran. mat på bordet - dvs inte behöva äta bönor varje dag två veckor innan lön osv) samt långsiktig trygghet som gör att de inte behöver ligga sömnlösa för att räntan riskerar gå upp. Samtidigt som det finns ett mått av trygghet finns det samtidigt ett incitament att gå till jobbet, göra sitt bästa och uppleva utmaningar.

I Sverige ligger den summan kring 500 tkr per år och person. Den som tjänar så lite så att den måste söka bidrag eller den som tjänar så mycket att livet saknar utmaningar ska enligt dessa studier vara mindre lyckliga.

Så jag skulle säga att en bra lön för en 25 åring borde ligga på en nivå så att de når upp till "ideallönen" 500 tkr/år i dagens penningvärde när de fyller 30 när familjen bildats och eventuella studier är avslutade.

Senast redigerad av autosvar den 2013-12-19 klockan 19:55 Anledning: Alla dessa typos...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 19:57 #16
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jaha så nu måste man väga in tidsperspektivet också i denna extremt precisa fråga. Fan då gjorde jag bort mig.

Tycker du inte 180.000 hade varit bra 2013 alltså? 25-åringarna idag är väldigt kräsna

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Men det kan ju vart ett tag sen också, no offense. Eller du menar om du vore 25 idag? :P
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 20:06 #17
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Jaha så nu måste man väga in tidsperspektivet också i denna extremt precisa fråga. Fan då gjorde jag bort mig.

Tycker du inte 180.000 hade varit bra 2013 alltså? 25-åringarna idag är väldigt kräsna
Poängen är kanske inte ett exakt belopp utan en bra jämvikt mellan ett antal parametrar såsom trygghet och utmaning. Jag är dessutom ganska säker på att beloppet variear beroende på individens sammanhang och miljö. Att sedan detta forum är fullt med entreprenörer som skulle känna lika mycket utmaning om de tjänade 500 tkr/år som 50 miljoner/år är sannolikt inte representativt för ett genomsnitt av befolkningen.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 20:10 #18
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ja, när du säger så.

Men alla värderar trygghet olika. Jag tjänade 15 papp när jag var 25 om jag inte minns fel. Det var bra då, men jag fick andra saker på köpet också. Massor av kunskap, utmaningar och jag byggde något som återbetalade sig många gånger om vad snittlönen för andra 25-åringar var.

Väldigt få entreprenörer värderar pengar särskilt högt, inte många jag känner i alla fall. Där skulle jag nästan vilja starta en ny tråd om "vad gör ditt liv meningsfullt som 25-åring". Även om jag nu inte är 25 kan man ju få drömma

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar Visa inlägg
Poängen är kanske inte ett exakt belopp utan en bra jämvikt mellan ett antal parametrar såsom trygghet och utmaning. Jag är dessutom ganska säker på att beloppet variear beroende på individens sammanhang och miljö. Att sedan detta forum är fullt med entreprenörer som skulle känna lika mycket utmaning om de tjänade 500 tkr/år som 50 miljoner/år är sannolikt inte representativt för ett genomsnitt av befolkningen.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 20:22 #19
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Jaha så nu måste man väga in tidsperspektivet också i denna extremt precisa fråga. Fan då gjorde jag bort mig.

Tycker du inte 180.000 hade varit bra 2013 alltså? 25-åringarna idag är väldigt kräsna
Ja, jag måste säga att vi lever i ett civiliserat samhälle Dan, du kan inte bara slänga ur dig saker utan uppbackning.

Skämt åsido. Jag vetifan! :P
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-19, 20:24 #20
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Ja, när du säger så.

Men alla värderar trygghet olika. Jag tjänade 15 papp när jag var 25 om jag inte minns fel. Det var bra då, men jag fick andra saker på köpet också. Massor av kunskap, utmaningar och jag byggde något som återbetalade sig många gånger om vad snittlönen för andra 25-åringar var.

Väldigt få entreprenörer värderar pengar särskilt högt, inte många jag känner i alla fall. Där skulle jag nästan vilja starta en ny tråd om "vad gör ditt liv meningsfullt som 25-åring". Även om jag nu inte är 25 kan man ju få drömma
Äsch, ålder är bara en siffra!!

Jag känner lite som dig, jag kände mig typ lyckligare och uppskattade saker mer när jag tjänade mindre. Man lär sig att det finns viktigare saker än pengar, på senaste tiden känns det som att jag bara jagat pengar och glömt allt annat. Något jag verkligen vill ur! .
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017