Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Jajja spammar igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-05, 19:49 #101
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 5 2008, 19:37
Tänk om man kunde be alla man tröttnat på hålla tyst bara sådär..
Ja tänk om..
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-05, 22:08 #102
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Borde man då inte kontrollera vart länkarna kommer ifrån, i o m ditt starka uttalande tidigare i tråden?

/Patrik
Nej, tyst nu! Är så trött på att läsa alla dina onödiga kommentarer på seo-forum och här. Kan du inte bara vara tyst? Vad är egentligen ditt problem? <_<
Mitt problem är all dubbelmoral. Att vissa kan säga hur saker och ting ska göras, att man gör så, för att sedan överbevisas att man gör precis tvärtom.

Vad är ditt problem? Är det inte lika roligt när andra "seriösa" beteer sig på samma sätt som "allas slagpåse Jajja"?

/Patrik
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-05, 22:44 #103
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Oct 5 2008, 19:30
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Borde man då inte kontrollera vart länkarna kommer ifrån, i o m ditt starka uttalande tidigare i tråden?

/Patrik
Nej, tyst nu! Är så trött på att läsa alla dina onödiga kommentarer på seo-forum och här. Kan du inte bara vara tyst? Vad är egentligen ditt problem? <_<

Mitt problem är all dubbelmoral. Att vissa kan säga hur saker och ting ska göras, att man gör så, för att sedan överbevisas att man gör precis tvärtom.

Vad är ditt problem? Är det inte lika roligt när andra "seriösa" beteer sig på samma sätt som "allas slagpåse Jajja"?

/Patrik
Nu tänkte jag mest mot Jim.
Skriver han upprepade gånger att han inte har något med spambloggarna att göra så får man lita på vad han skriver? Han har skrivit det ett X antal gånger i tråden på SEO-forum och en gång här.
Varför fortsätta? Och nej jag försvarar inte Jim för att fjäska eller vad du tror.

Jim är som vilken annan SEO-konsult som helst som är professionell och levererar åt kunder.
Tycker bara att "tonen" kunde vara mer lugnare istället för att skriva allt så otrevligt.

Jajja är ett företag som är väldigt stora inom seo-branschen och har spammat bloggar på ett mycket fult sätt, Självklart blir folk upprörda och använder Jajja som en "slagpåse" då det inte är första gången det inträffar och inga vettiga förklaringar kommer.

Så om jajja hade spammat i dina tre bloggar som förövrigt är seriösa och har ett värde för sökmotorn och besökarna/läsarna och dessa spam kommer ett flertal gånger, skulle du inte då börja bli förbannad? Låt säga att de börjar spamma i ditt forum? Hade du accepterat det?

Inte för att vara otrevlig och ber om ursäkt för mitt förra inlägg, det var väl lite väl onödigt av mig.
Men fortfarande, du kan lugna ned dig lite granna eftersom ingen bransch är 100%.
Ge dig på byggbranschen istället :lol:
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-05, 22:57 #104
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 447
Skitsamma, har fått säga mitt, och tycker det är beklagligt att folk "gömmer sig" bakom påstående och inte leva upp till dem för att sedan skylla ifrån sig ...

Det är INTE seriöst i min mening, och diskussionen om spambloggarnas vara eller inte vara, kommer alltid att finnas, och alla i seo-svängen kommer använda sig av dem eller liknande strategier när de bygger länkar för kunder och sin egen räkning.

/Patrik

PS ... det finns ett större stöd i att jag ska fortsätta mitt grävande bland "de seriösa" ... mycket stöttande mail de senaste dagarna ...
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 00:11 #105
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by pokerstjärna@Oct 5 2008, 22:44
Nu tänkte jag mest mot Jim.
Skriver han upprepade gånger att han inte har något med spambloggarna att göra så får man lita på vad han skriver? Han har skrivit det ett X antal gånger i tråden på SEO-forum och en gång här.
Varför fortsätta? Och nej jag försvarar inte Jim för att fjäska eller vad du tror.
Jag tror inte att du har något för att försvara Jim i detta fall för övrigt, för hade du tagit dig tid att besöka länkarna jag listade i tidigare inlägg, så hade du uppmärksammat att samtliga inlägg på dessa "spambloggar" går till hans kund - och nu alltså konstaterat på uppdrag av honom.

Vad är det för skillnad om en person sysslar med oetisk SEO själv
..eller om han "tar helt avstånd från denna typ av SEO" ..och samtidigt själv köper in den för sina kunder?

Det ger ju initiativet "SEO-proffs.se" en liten annan nyans..minst sagt.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 15:49 #106
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Ursprungligen postat av MrWize
Borde man då inte kontrollera vart länkarna kommer ifrån, i o m ditt starka uttalande tidigare i tråden?

/Patrik
Nej, tyst nu! Är så trött på att läsa alla dina onödiga kommentarer på seo-forum och här. Kan du inte bara vara tyst? Vad är egentligen ditt problem? <_<
För det första vill jag säga att MrWize är en av de få personer som jag tycker bidrar med något vettigt till den här diskussionen. Just all dubbelmoral i seo-branschen.

Sen förstår jag inte riktigt vad som är "oetisk seo". Ok, att spamma folks bloggar är oetiskt, oetiskt för att man skräpar ner i folks bloggar, men oetiskt mot Google? Va?

Men det bl.a. MrWize diskuterade var Jajjas "Spam-bloggar", inte "Blogg-spam".

Blir seo oetiskt när man inte följer Googles riktlinjer? För det första har man inte ingått någon form av avtal med Google, det är Google som väljer att indexera min sida. Inte tvärtom. Det Google försöker göra med sina riktlinjer är att styra hur internet ska byggas för att det inte ska "störa" deras algoritmer. Och jag måste säga att det går bra, i var och varannan debatt om seo pratas det om Googles riklinjer som om de vore lag och som om det vore brottsligt att inte följa dem.

Och om vi dyker in i ämnet "Spam-bloggar" igen. När blir en blogg spam? De bloggar Internet Sweden länkade till gav mig inte särskilt mycket, men det finns hundratusentals bloggar där ute som inte ger mig ett dyft. Det kan vara allt från att de är dåligt skrivna eller för att ämnet helt enkelt inte intresserar mig. Men vem är det som ska avgöra vad som är "vettiga bloggar"? Staten? En tillsatt bloggkommission? Google? Och vad ska hända med bloggar som anses ovettiga eller spamiga?

Nej, om Google inte vill att deras sökresultat inte ska gå att påverka så får de utveckla sina algoritmer, inte försöka bestämma hur internet ska utvecklas.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 17:08 #107
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag håller till stor del med dig och som jag tidigare skrev är defenitionen väldigt varierande vem man frågar och därmed komplex.
Faktum kvarstår att det finns verksamheter och företag som utger sig för att följa och underställer sig vissa regelverk (bla Google riktlinjer).
Men genom egen eller annans försorg medvetet bryter mot dem. Jag vet inte om det är "oetisk SEO" eller "oetiska SEOare" eller om det är viktigt.

Men sen tycker jag att argumenten haltar lite - bara för att det finns hundratusentals bloggar "där ute" som inte tillför dig något så innebär det inte att det är manipulerande företag som ligger bakom eller att vi bör eller ska acceptera det.

Tittar vi på "Svenska adresser" som används för bloggar eller i synnerhet .se-adresser, så var det för drygt ett halvår sedan inte fler än 0,99% (5463 stycken) av fungerande hemsidor under .se som användes till bloggar.
Källa

Siffran har ju sannolikt stigit sedan dess, men för Svensk del är det inte några extrema mängder än så länge, men om 20% av dessa tillhör företag ur SEO-eliten - så har vi ett stort växande problem.

Edit: Länkade till källa
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 18:13 #108
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 6 2008, 17:08
Jag håller till stor del med dig och som jag tidigare skrev är defenitionen väldigt varierande vem man frågar och därmed komplex.
Faktum kvarstår att det finns verksamheter och företag som utger sig för att följa och underställer sig vissa regelverk (bla Google riktlinjer).
Men genom egen eller annans försorg medvetet bryter mot dem. Jag vet inte om det är "oetisk SEO" eller "oetiska SEOare" eller om det är viktigt.

Men sen tycker jag att argumenten haltar lite - bara för att det finns hundratusentals bloggar "där ute" som inte tillför dig något så innebär det inte att det är manipulerande företag som ligger bakom eller att vi bör eller ska acceptera det.

Tittar vi på "Svenska adresser" som används för bloggar eller i synnerhet .se-adresser, så var det för drygt ett halvår sedan inte fler än 0,99% (5463 stycken) av fungerande hemsidor under .se som användes till bloggar.
Källa

Siffran har ju sannolikt stigit sedan dess, men för Svensk del är det inte några extrema mängder än så länge, men om 20% av dessa tillhör företag ur SEO-eliten - så har vi ett stort växande problem.

Edit: Länkade till källa
Att man påstår sig följa Googles riktlinjer och sedan inte göra det är antingen en lögn eller kanske en tolkningsfråga av vad riktlinjerna innebär. Och att ljuga kan tyckas oetiskt och oseriöst, i alla fall enligt mig.

En fågel viskade i mitt öra att MIGroup i ett säljsamtal har pekat ut Jajja som ett företag som inte följer Googles riktlinjer. De hänvisade till den biten där Google säger att man inte ska anlita seo-företag som garanterar resultat i serpen, eftersom att ingen kan garantera ett resultat (vilket är helt sant). Det skulle jag se som ett klockrent exempel på en grov, och förmodligen, medveten feltolkning av riktlinjerna då det enda Jajja garanterar är att lyckas vi inte ge dig som kund resultat, så behöver du inte betala.


Då till den biten där vi kanske tycker och tänker mer olika. Låt oss säga att man lyckas stoppa seo-företagens metoder att manipulera sökresultaten med hjälp av inlänkar från företagens egna spam-bloggar. Vad händer då?


Jo, förmodligen är det mer PR (Public Relations) liknande verksamhet som får ta över. Aktörerna får sätta sig ner och skriva pressmedelanden till bloggare och tidningar, kanske skicka med någon lite "give away" och hoppas att få tillbaka en inlänk eller två. De flesta här är nog överens om att det är etiskt, eller? De här metoderna kommer kanske kosta lite mer, men de som har råd har råd.

Jag skulle kunna ta många fler exempel hur seo marknaden skulle kunna se ut om Google lyckades sätta stop för det ena eller det andra, men hur man än vrider och vänder på det så kommer alltid den som kan betala mest synas bäst i Googles resultat. Och hur avancerat/komplicerat måste man göra sin seo för att den ska anses etiskt? Public Relations? Nischade galor? Varför inte låta marknadsekonomin styra på sökmotorerna också?


Sen är kanske frågan att jag eller du som företagare vill synas på den här typen av webbplatser (spam-bloggar), men där gäller det att vi väljer en en aktör som är ärlig med sina metoder och att vi som kund kan stå för det.

Sist men inte minst, jag representerar inte heller något seo företag utan arbetar med seo för eget bruk.
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 18:17 #109
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Och apropå dubbelmoral. MrWize har påtalat det flera gånger, Internet Sweden har gett ett exempel och här kommer ytterligare ett.

Hans (f.d. SEO Logik numera GUAVA) berättar helt ogenerat för IDG att de bl.a. köper länkar för att få upp sina kunder i sökmotorerna. En av de aktörer som brukar utmålas som seriösa (etiska?) av de som menar att det finns något som heter etisk och oetisk seo!?

Källa
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-06, 18:41 #110
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Hur kan någon i detta forum va förvånad över att SEO föetag köper länkar eller sätter upp hundratals skräpsidor som enbart är gjorda för sökmotorerna?

Hur skulle de annars snabbt få inlänkar till sina kunder?

Etablerade sajter skulle ju knappast (helt plötsligt) börja erbjuda naturliga och gratis länkar till seo-företagens kunder...

Jim W. uppmanar ju t.o.m. att betala bloggare för att få inlänkar:
http://www.jimwestergren.com/link-building-guide/
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017