Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Inkasso?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-21, 19:48 #11
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by mpfn@Mar 21 2007, 19:29
Men du.. en kund som inte betalat i tid?! Enligt god sed och även med tanke på en fortsatt god kundrelation så bör man väl själv skicka 3 st inkassokrav med 10 dagars mellanrum själv först och där i varna för indrivning med hjälp av KFM. Jag antar att du skickat minst en betalningspåminnelse innan du funderar på att skicka ett inkassokrav.
Man kan skicka till kronolle direkt efter en påminnelse. Finns inga krav på hur många påminnelser man måste skicka... Om företaget är på väg att konka så är "god kundrelation" det sista du behöver oroa dig för... Vänta 10 dagar efter första påminnelsen sen ringer du kronolle. Finns ingen anledning att vara artig mot ett företag som är på väg att kånka, det enda du behöver ha i tanke då är att få så mycket som möjligt av dina pengar...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 22:56 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Tre inkassokrav? Skojar du?
Jag tycker vi är generösa med två påminnelser, inkassokrav och därefter ansökan om BF.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-21, 23:17 #13
mpfns avatar
mpfn mpfn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 109
mpfn mpfn är inte uppkopplad
Medlem
mpfns avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 109
Nja, jag tycker att man ska försöka undvika att skicka folk till KFM. Antalet inkassokrav innan man gör det kan man ju bestämma själv. Ja tycker att goda kundrelationer går före och det finns säkert en anledning till att man inte betalar. Kontakta kunden och erbjud eventuellt en avbetalningsplan, det har funkat för mig i några fall.
mpfn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 02:21 #14
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by mpfn@Mar 21 2007, 23:17
Nja, jag tycker att man ska försöka undvika att skicka folk till KFM. Antalet inkassokrav innan man gör det kan man ju bestämma själv. Ja tycker att goda kundrelationer går före och det finns säkert en anledning till att man inte betalar. Kontakta kunden och erbjud eventuellt en avbetalningsplan, det har funkat för mig i några fall.
Om företaget är på väg i konkurs så är en avbetalningsplan meningslös... Detsamma gäller den så kallande "goda kundrealtionen" din kund är på väg att sluta existera... I det läget har du som skyldighet att göra det bästa för ditt eget företag...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 06:10 #15
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Nonchalerar kunden påminnelserna och inkassokraven kan ju aldrig affärsrelationen bli bra fortsättningsvis. Borde det inte ligga i kundens intresse att höra av sig om han har svårt att betala den just nu och vill betala av den eller anser sig fakturan felaktig. Visar kunden inget intresse efter någon påminnelse och inkassokrav så är troligtvis den relationen inget att bygga vidare på i framtiden.
Axentus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 11:23 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by mpfn@Mar 22 2007, 00:17
Nja, jag tycker att man ska försöka undvika att skicka folk till KFM. Antalet inkassokrav innan man gör det kan man ju bestämma själv. Ja tycker att goda kundrelationer går före och det finns säkert en anledning till att man inte betalar. Kontakta kunden och erbjud eventuellt en avbetalningsplan, det har funkat för mig i några fall.
I vårt fall är det relativt låga belopp och hög volym, så det är inget problem att få anstånd ett tag om kunden bara frågar. Men om man trots fleratalet mail och brev inte hör av sig utan bara skiter i att betala är jag nog mer inne på Axentus linje - skicka till fogden och se om det hjälper. Har kunden inte hört av sig innan är det inte mycket till kundrelation.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 11:28 #17
swans avatar
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
swan swan är inte uppkopplad
Medlem
swans avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 216
Citat:
Originally posted by mpfn@Mar 21 2007, 20:29
Men du.. en kund som inte betalat i tid?! Enligt god sed och även med tanke på en fortsatt god kundrelation så bör man väl själv skicka 3 st inkassokrav med 10 dagars mellanrum själv först och där i varna för indrivning med hjälp av KFM. Jag antar att du skickat minst en betalningspåminnelse innan du funderar på att skicka ett inkassokrav.
Som jag skrev har jag skickat flera betalningspåminnelser redan.
swan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-22, 19:32 #18
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Axentus Axentus är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 64
Då anser jag att du ska skicka det till KFM om de helt struntat i att betala, det är ju hur som helst ingen relation att bygga vidare på känns det som.
Axentus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-23, 23:48 #19
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Om företaget håller på att gå i konkurs så får dina krav inte högre dignitet på grund av att du skickar dem till kronkalle. Fordningar är fordringar oavsett var i systemet de ligger. Du får bara betala för att gå till kronkalle och förlorar ännu mer pengar.

Så fort en konkursförvaltare har tagit tag i det hela så har du små chanser att få något betalt för din faktura. Bättre om du ka hålla en dialog med företaget innan något händer. Då kanske du kan få ut några ören på fakturan, eller kanske få någon inventarie som kompensation. Tänk på att när företaget har gått i konkurs så kan ägarna starta upp igen i nytt bolag och har du varit just mot dem och de har något samvete så försöker de kanske göra upp med dig.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 14:04 #20
Skanstull Skanstull är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 8
Skanstull Skanstull är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 8
Citat:
Originally posted by mpfn@Mar 22 2007, 00:17
Nja, jag tycker att man ska försöka undvika att skicka folk till KFM. Antalet inkassokrav innan man gör det kan man ju bestämma själv. Ja tycker att goda kundrelationer går före och det finns säkert en anledning till att man inte betalar. Kontakta kunden och erbjud eventuellt en avbetalningsplan, det har funkat för mig i några fall.
Man kan bara skicka ett (1) inkassokrav. Brev du skickar därutöver, före eller efter inkassokravet, är påminnelser.
Skanstull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017