Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


domänen fastnar i spamassasin

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-03-09, 09:35 #1
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Standard domänen fastnar i spamassasin

Vet inte om detta hamnar i rätt avdelning nu men då många webhotell använder spamassasin så är det åtminstone lite relevant.

Jag har en domän (låt oss säga abc-123.info) som sedan mitten på februari har börjat fastna i spamassasin. Enligt CN som jag använder som e-postleverantör så beror det på URIBL_SBL och är alltså innehållet i mailet som orsakar det.

Jag har konstaterat att det är när själva domänen nämns i mailet som det fastnar (exempelvis om man svarar på ett mail som sänts ut från domänen då den automatiskt skrivs ut i form av "on xxxx-xx-xx [email protected] wrote"). CN hänvisar till att jag måste ta det med spamhaus då det ligger hos dem. Det jäkliga är att söker jag på domänen i deras databas så ligger den inte som spärrad (http://www.spamhaus.org/lookup/), har även provat söka på IP dit A-record pekar samt IP dit mx-record pekar (CN´s servrar) och inget av dem finns med i deras register som spärrat.

Hur går man vidare då?
Loco är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-09, 11:19 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Loco Visa inlägg
Hur går man vidare då?
Det är nog inte mycket du kan göra, då jag själv har märkt att det finns en fördröjning efter avlistning på en lista tills email inte triggas som listade längre. Vad du kan göra är att möjligen välja ett annat webbhotell som viktar mot minst 2-3 olika svartlistor och inte bara att det räcker med att en epostadress är svartlistad på minst 1 lista, då jag tycker det är för lite att förlita sig på en enda lista.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-09, 12:33 #3
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Loco Visa inlägg
Vet inte om detta hamnar i rätt avdelning nu men då många webhotell använder spamassasin så är det åtminstone lite relevant.

Jag har en domän (låt oss säga abc-123.info) som sedan mitten på februari har börjat fastna i spamassasin. Enligt CN som jag använder som e-postleverantör så beror det på URIBL_SBL och är alltså innehållet i mailet som orsakar det.

Jag har konstaterat att det är när själva domänen nämns i mailet som det fastnar (exempelvis om man svarar på ett mail som sänts ut från domänen då den automatiskt skrivs ut i form av "on xxxx-xx-xx [email protected] wrote"). CN hänvisar till att jag måste ta det med spamhaus då det ligger hos dem. Det jäkliga är att söker jag på domänen i deras databas så ligger den inte som spärrad (http://www.spamhaus.org/lookup/), har även provat söka på IP dit A-record pekar samt IP dit mx-record pekar (CN´s servrar) och inget av dem finns med i deras register som spärrat.

Hur går man vidare då?
Byt epostleverantör? Finns ju de som håller hög klass och inte kostar dig någonting.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-09, 12:46 #4
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av laststory Visa inlägg
Byt epostleverantör? Finns ju de som håller hög klass och inte kostar dig någonting.
Kan du ge några exempel som är gratis och kan användas för ett flertal domäner och e-postadresser?
Loco är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-09, 13:02 #5
laststorys avatar
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
laststory laststory är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
laststorys avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Loco Visa inlägg
Kan du ge några exempel som är gratis och kan användas för ett flertal domäner och e-postadresser?
Jag extremt nöjd med Zoho, behöver inte se mig om efter andra leverantörer längre. Dom har vissa begränsningar som alla andra i vad du får gratis och inte, minns dem inte. Har inte drabbat mig iaf.
laststory är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-09, 21:08 #6
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Citat:
Ursprungligen postat av laststory Visa inlägg
Jag extremt nöjd med Zoho, behöver inte se mig om efter andra leverantörer längre. Dom har vissa begränsningar som alla andra i vad du får gratis och inte, minns dem inte. Har inte drabbat mig iaf.
Fast de tillåter enbart 1 domän på sin gratistjänst.
Loco är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-10, 13:33 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
På vilket sätt skulle det hjälpa att byta e-postleverantör? Vad jag förstått är det väl mottagaren som använder svartlistan? Eller är det i detta fall din e-postleverantör som blockar dina utgående mail...?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-12, 22:55 #8
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Du behöver felkod som mailserver returnerar så du kan se exakt vad som blockas.
Är det mailleverantörens IP eller din domän som är svartlistad? Kanske ett keyword.
Svårt att säga utan spamhause felmeddelande.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-13, 08:53 #9
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 69
Det är enbart inkommande e-post som blockeras och det är om själva domännamnet finns med i innehållet på mailet som det fastnar. Jag fick ingen felkod av CN utan de sa att mailet fick "höga poäng" på grund av URIBL_SBL vilket skulle innebära att e-postet innehöll en URL som var "spamlistad".

https://wiki.apache.org/spamassassin/Rules/URIBL_SBL

Jag provade mig då fram och kunde konstatera att det var när domänen det gäller stod med i själva mail-innehållet som det fastnade hos CN.

Jag kollade dock av domänen hos Spamhause och de säger att den är "grön" och inte är listad hos dem så man kommer inge längre där.

Jag provade sedan att skicka e-post till en domän jag har hos Binero med URL:en som fastnar hos CN även i det e-postet. Det kommer fram utan problem, har dubbelkollat med Binero och de kör även de Spamassassin (+ Halon) så om det låg hos Spamhaus så borde det ju fastnat även där.

CN har dock sagt att de ska undersöka detta mer lokalt hos dem så det känns åtminstone mer hoppfullt än innan när de bara hänvisade till Spamhaus.
Loco är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-03-13, 17:44 #10
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
URIBL används för att blockera mail som innehåller kända spamlänkar eller rena marknadsföringslänkar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
spamassassin


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017