Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bra hosting för krävande sida (många besökare)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-02-10, 12:51 #1
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
Standard Bra hosting för krävande sida (många besökare)

Hej,

Nu ska snart lansera en nystartad internettjänst som kommer innebära en stor del besökare. Jag behöver därför en bra hosting för denna tjänst. Det jag är inne på är Azure men har även kollat lite på Amazons molntjänst. Dock är servrar och hosting inte min starka sida, så behöver lite råd.

Ska man beställa en virtuell dator där man hostar sin sida eller ska man använda sig av deras webbplats service? Hur många VM ska man ha? Ramminne, etc. Någon erfaren som kan ge mig några tips?

Jag har ingen direkt budget men vill väl inte att det ska gå över 2000kr i månad. I början kommer jag inte heller behöva lika bra prestanda så därför söker jag en skalbar lösning. Vad rekommenderar ni?
XtaAm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 13:17 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Om du inte behöver extrem prestanda så kan du väl börja på ett webbhotell som erbjuder en skalbar lösning och se hur det utvecklar sig?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 13:23 #3
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Om du inte behöver extrem prestanda så kan du väl börja på ett webbhotell som erbjuder en skalbar lösning och se hur det utvecklar sig?
Jo, sen har jag aldrig riktigt varit helt 100% nöjd med webbhotellen jag har haft. Känner det är dags att prova på lite molntjänster etc.

Det jag gillar med Azure är samspel med Git, samt inbygg lastbalansering etc. Men detta kanske andra webbhotell har. Några tips?

Som sagt, är inte helt high på detta område
XtaAm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 13:31 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av XtaAm Visa inlägg
Det jag gillar med Azure är samspel med Git, samt inbygg lastbalansering etc. Men detta kanske andra webbhotell har. Några tips?
Då jag själv är aktiv på ett specifikt webbhotell, riskerar jag att bli partisk och därför tycker jag det är bättre om någon annan ger dig tips och råd över möjliga val av webbhotell.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 13:39 #5
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
http://www.glesys.se/managed.php borde fungera bra.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-10, 16:40 #6
AmnisJonas AmnisJonas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 9
AmnisJonas AmnisJonas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 9
Jag kör Azure PaaS (alltså ingen VM). Verkar fungera bra och har ganska många färdigbyggda funktioner. Sedan beror det nog en del på om man bygger med MS verktyg eller inte. Om du skall köra det så kör PaaS varianten dvs Azure Websites (om de inte har bytt namn nyligen). Du får möjligheten att skala och byta processorer osv.


En kille som heter troy hunt skriver en del om sin site i sin blogg:
http://www.troyhunt.com/2015/01/understanding-azure-website-auto-scale.html
AmnisJonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 07:27 #7
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av AmnisJonas Visa inlägg
Jag kör Azure PaaS (alltså ingen VM). Verkar fungera bra och har ganska många färdigbyggda funktioner. Sedan beror det nog en del på om man bygger med MS verktyg eller inte. Om du skall köra det så kör PaaS varianten dvs Azure Websites (om de inte har bytt namn nyligen). Du får möjligheten att skala och byta processorer osv.


En kille som heter troy hunt skriver en del om sin site i sin blogg:
http://www.troyhunt.com/2015/01/understanding-azure-website-auto-scale.html
Jag använder mig av CakePHP som ramverk så sidan körs ju i php. Men Azure verkar ju stödja det mesta.

Glesys verkar ju faktiskt grymt. Om dem har den supporten som dem säger att man har. Känns ju skönt att jag inte behöver konfigurera servern själv. Ska kolla närmre på det förslaget faktiskt
XtaAm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 09:32 #8
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Du skriver att du kommer få en hel del trafik. Hur säker är du på din sak och gäller detta från dag 1? Jag hade nog startat med ett billigt med bra webbhotell såvida du inte absolut vet (hoppas räknas inte) att trafiken kommer strömma in (t.ex. genom att du köper trafik).

Jag har arbetat en del med Azure på sistone på mitt dayjob och är inte imponerad av vare sig prestanda, driftsäkerhet eller pris - det ser billigt ut men är väldigt smart prissatt och det börjar snabbt kosta pengar. För privata projekt skulle jag inte välja Azure idag.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 13:52 #9
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
XtaAm XtaAm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Du skriver att du kommer få en hel del trafik. Hur säker är du på din sak och gäller detta från dag 1? Jag hade nog startat med ett billigt med bra webbhotell såvida du inte absolut vet (hoppas räknas inte) att trafiken kommer strömma in (t.ex. genom att du köper trafik).

Jag har arbetat en del med Azure på sistone på mitt dayjob och är inte imponerad av vare sig prestanda, driftsäkerhet eller pris - det ser billigt ut men är väldigt smart prissatt och det börjar snabbt kosta pengar. För privata projekt skulle jag inte välja Azure idag.
Okej, tack för tipset. Nej, jag är ju absolut inte säker över trafiken. Men efter som så bör den öka (beror på mina säljare). Dörför vill jag ha någon som är enkelt att höja prestanda när man väl känner att det är dags (istället för att byta webbhotell hit och dit).
XtaAm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-11, 14:05 #10
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
SvanteH SvanteH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 118
Vad kommer din sida innehålla? Flyttar du ut statiskt material på en CDN och sedan inte har en speciellt tung funktionalitet så behöver du inget otroligt för att klara av stort antal besökare.
SvanteH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017