Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TD Keywords?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-08, 12:27 #1
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Har fått tillgång till "Keywordsrapporten", men jag blir inte riktigt klok på hur den ska användas (på ett effektivt sätt).

Någon som testat detta och kan ge en kort förklaring över hur det funkar och vad man kan få ut av denna rapport?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din BLOG för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 21:59 #2
petter petter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11
petter petter är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11
Jag klipper o klistrar lite från inledningen direkt från TradeDoubler.
All info om keywords hittar du under information->manualer på TD.

-------------
Vad visar Keywordrapporten?
Denna rapport tillåter dig att väldigt enkelt se vilka sökfraser som genererar leads och avslut för dig via pay-per-click (PPC) sökmotorer. Om du inte känner till några PPC sökmotorer så är ett par exempel följande; Google Adwords, Overture, and Espotting.
-------------
petter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 22:57 #3
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Om du inte känner till några PPC sökmotorer så är ett par exempel följande; Google Adwords, Overture, and Espotting.
haha, snygg översättning där td
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 13:03 #4
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Jag har också läst vad TD skriver, men är ändå frågande. Om jag använder AdWords kan jag ju få lite extra trafik som jag betalat för och sen vad jag förstår se om någon som kommit in den vägen också genererat någon inkomst för mig på TD.

Men är det värt det? Säg att jag betalar 50 öre per klick på AdWords och jag sen har en CTR på 1% då skulle jag behöva få in 50 spänn från TD på 100 besökare via AdWords för att gå jämnt upp. Hmmm...låter inte som jag går plus!

Det som hade varit intressant vore ju om jag i min AdWords kampanj direkt hade en tracker-länk för något program så att CTR via AdWords blev 100% istället!

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din BLOG för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 13:41 #5
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by gastronomen@Jun 9 2005, 13:03
Jag har också läst vad TD skriver, men är ändå frågande. Om jag använder AdWords kan jag ju få lite extra trafik som jag betalat för och sen vad jag förstår se om någon som kommit in den vägen också genererat någon inkomst för mig på TD.

Men är det värt det? Säg att jag betalar 50 öre per klick på AdWords och jag sen har en CTR på 1% då skulle jag behöva få in 50 spänn från TD på 100 besökare via AdWords för att gå jämnt upp. Hmmm...låter inte som jag går plus!

Det som hade varit intressant vore ju om jag i min AdWords kampanj direkt hade en tracker-länk för något program så att CTR via AdWords blev 100% istället!

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din BLOG för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
Tänk på att avslutet sker via en tratt: kanske 2% av dina besökare klickar på en td-länk. kanske 3% av dessa besökare ger ett avslut, vilket betyder att du får 1 avslut per 1500 besökare på din site. Beroende på program så blir ju summan lite olika men vi tänker oss att du får 50kr per avslut i snitt (mellan 1kr och 100kr), vilket betyder att varje besökare genererar i snitt 3 öre.... =)

Om dessa besökare kommer via ett adwordsklick så är ju förlusten uppenbar. Det finns givetvis ett brake-even som ligger ganska högt...
Trafik via sökmotorer är ju en annan femma.

(eller har jag tänkt fel?)

Har du däremot ett varumärke som du vill profilera så är ju adwords mer motiverat (du betalar för reklam mao) eller att du har en site som inte är en one-stop, dvs besökare har anledning att återkomma ( då har du ju vunnit en del på att få dit besökaren från första början)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 13:59 #6
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
Har du däremot ett varumärke som du vill profilera så är ju adwords mer motiverat (du betalar för reklam mao) eller att du har en site som inte är en one-stop, dvs besökare har anledning att återkomma ( då har du ju vunnit en del på att få dit besökaren från första början
Det är just därför du aldrig ska skicka dem direkt till siten vare sig det handlar om adwords eller något annat annonsmedium.

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 14:02 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by Tomas B@Jun 9 2005, 13:59
Citat:
Har du däremot ett varumärke som du vill profilera så är ju adwords mer motiverat (du betalar för reklam mao) eller att du har en site som inte är en one-stop, dvs besökare har anledning att återkomma ( då har du ju vunnit en del på att få dit besökaren från första början
Det är just därför du aldrig ska skicka dem direkt till siten vare sig det handlar om adwords eller något annat annonsmedium.
/ Tomas
Mmmm, vad menar du nu? :lost:
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 14:07 #8
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Vad är då poängen med att nyttja TD Keyword om man via någon PPC motor ala AdWords går med säker förlust (eftersom jag inte säljer något själv utan bara får in inkomster via annonser typ AdSense/TD)?

Förstod inte heller riktigt varför man inte ska skicka dom direkt till sajten? Vilken sajt? Min eller TD-programmets?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din BLOG för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 15:04 #9
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
Mmmm, vad menar du nu? :lost:
(Notera att jag inte pratar om TD här i första hand.)

Om ni använder ett medium som typ adwords, ezine ads, textlinks, banner etc etc och skickar besökarna direkt till er site så är det som att kasta pengarna i sjön. Det här är ett av de absolut vanligaste felen online företag gör med sin annonsering (ej branding). Målet för de allra flesta är att gå i vinst från första kampanjen vilket är fel väg att gå. Om jag fick välja från att gå 20.000kr vinst från min annons kampanj eller att få 400 subscribers så skulle jag välja subsen vilken dag på veckan som helst.

Det är det här som är taktiken med IM, skicka dem till en "landing page" eller en "flycatcher page" eller liknande så har ni mycket större chanser att gå med vinst från adwords speciellt om konkurrensen är hård och det är dyrt att annonsera. 99% av alla adwords annonsörer förstår inte det här och blir grymt besviken efter ett tag.. Det finns naturligtvis siter som gör bra med vinst direkt från adwords oliknande men de är mycket sällsynta och har ofta en bra budget.

Om det är möjligt så gör vad som helst för att få tag i deras kontakt info, skicka besökarna till en site där de anger sin email adress för mer info varpå de blir skickad till den riktiga siten alt om de inte anger info så blir de ändå skickade till den riktiga siten när de trycker bort sidan..

Ge dem en rabatt kupong för att de anmäler sig eller någon fri sak, det spelar egentligen ingen roll så länge du får deras email. Målet med din annonsering till din site är inte att i första hand tjäna på själva annons kampanjen utan få dem att ge dig sina kontaktuppgifter.

Det jag vill komma fram till är att om du skickar dem direkt till siten så har du endast en enda chans på dig att få dem att köpa från dig, om du får deras kontakt info så har du kanske 100ggr på dig att få dem att köpa..

Om du har en produkt som kostar 100kr och 2.000st har gett sin email och din response rate är 1% så skulle du ha en inkomst på 2.000skr. Om du kunde få 2% så skulle du få 4.000skr, Men det bästa av allt är att du kan göra det här varje månad eller tom varje vecka.. Skickar du ett erbjudande till din lista 4ggr per månad så har du en inkomst på 8.000skr med 1%. 16.000skr med 2%..

Tänk om din lista genom åren växer till 20.000 subscribers. 2.000 subscribers är en ganska liten lista och det tar ca 2-3 månader att bygga upp med en liten budget. Om vi tar Adsense som exempel så istället för att tjäna några få cents per klick så varför inte byta ut adsense mot egna annonser och bind upp dem till ett newsletter.

Ett annat sätt att få in pengar är att ta in små annonser i ditt newsletter. Om du säljer för 200 kr per vecka och säljer 10 annonser per vecka så skulle du tjäna 8.000 /per månad bara från det..Inte så mycket pengar kanske men det är sköna pengar att plocka in månad efter månad. Tänk om du gör lika med alla dina siter, vad kommer då att hända?..

Om vi tar gastronomen.se som är en bra sida/blogg så varför inte försöka få besökarna att också signa upp sig till ett newsletter där du skickar ut ett kort meddelande varje gång du har en ny produkt, recept eller någonting intressant som har hänt, på det viset så kommer du att få fler besökare till din site och även en ökande försäljning. Som det är nu så måste besökarna själva "komma ihåg" din site, det du ska göra är att ständigt påminna dina besökare om att du har en aktiv site.

Ett annat sätt är att sätta up ett eget forum där ni pratar om mat, dryck, recept och annat då får du också besökarna att återkomma om och om igen och som dessutom klickar på dina adsense annonser eller köper någon bok eller liknande.

Allt handlar om att bygga upp en relation till era besökare och det är mycket svårt när ni endast får en chans att göra det men om du återkommer till dem gång efter gång så byggs en relation upp med tiden vilket också gör att varje gång ni rekommenderar något på er site så kommer de också fler att köpa era produkter.

/ Tomas

Edit: stavfel samt byte av adwords till IM
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 15:17 #10
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
OK, jag förstår din poäng! Bra utförligt svar...men!

Nyhetsbrev är ju bra, och att rikta AdWordsklick till ett epostflugpapper kan ju vara en ide för detta, men är inte risken att besökaren känner sig lurad/spammad genom att så att säga på detta vis "köpa grisen i säcken" innan man ser den riktiga sajten?

Forum har jag också tänkt lägga in, men jag vill inte utveckla ett eget. Skulle helst vilja köra Community Server ASP.NET Forum, men då behövs MSSQL och Loopia som jag har erbjuder (ännu så länge) bara MySQL vilket jag kör. Fast någon kanske har ett bra tips på en gratis/billig ASP.NET Forum kontroll för MySQL?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din BLOG för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017