Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Annonspris

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-21, 21:28 #1
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Vad kan vara ett rimligt annonspris på min sida?

Jag antar att det beror på min trafik. Den är inte enorm, men växer. Just nu har jag ca. 5-6000 besökare per månad, 100 prenumeranter på mitt nyhetsbrev och en handfull (10) direktabonnenter via Feedburner.

Banner högst upp? 3000/månad?
Banner sist på sidan? 2000/månad?
Sidoannonser? 2000/månad?

Vad tror ni? Är det för högt? Och vilka perioder brukar man ta betalt för? Vecka, 14 dar, månad?

Behöver lite input kring detta. Står precis redo att gå ut med lite direktförfrågningar till potentiella annonsörer.

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 21:36 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Spontant låter det väldigt dyrt, men allting hänger på hur nischade dina besökare är och hur stor aktör din sida är inom nischen.

Vilka är dina potentiella annonsörer?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-21, 22:19 #3
Spinns avatar
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Spinn Spinn är inte uppkopplad
Medlem
Spinns avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 199
Jag tycker också att det låter högt, även om det är en stor banner.

Om man räknar per dag så blir det ca 180 unika besökare (antagligen högre om du kollar på statistik per dag och därefter tar medelvärde under t=30 dgr). Med detta som underlag skulle jag föreslå följande:

Banner högst upp? 400/månad?
Banner sist på sidan? 200/månad?
Sidoannonser? 150/månad?

Nästan ren gissning och annonsörer till djursidor kanske inte har samma pengaunderlag som matindustrin, så det här kan vara helt fel.
Du kan ju också testa att lägga dig där du själv tänkte och se vad du får respons, och därefter ev. sänka priserna.

Jag har haft perioder från 1-12 månader. Ibland 2 veckor när kunden själv kontaktat mig och velat ha prisuppgifter just för en särskild period, t.ex. vid kampanj. Just de kunder som annonserar vid kampanj brukar man kunna ta betydligt mer betalt av än annars, överlag är det så när större företag själv kontaktar dig.

Jag är själv lite osäker på vad jag ska ta för pris...
Ska bli intressant vad de andra svarar!
Spinn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-22, 19:37 #4
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Hmmm...tja besökarna är ju ganska nischade då det är en nischad blogg, och om man jämför med t.ex. Gourmet som kanske har en upplaga på 30-40000 per nummer så ligger deras annonspriser MYCKET högre. Tasteline är kanske också bra att jämföra med, det är ju samma typ av annonser det handlar om, fast dom har ju (i alla fall enligt egen utsago) betydligt fler besökare.

Sen är ju frågan också hur pass seriöst det blir om man begär 150 spänn!

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-22, 21:19 #5
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Extremt dyrt, du kan kanske jämföra dina annonspriser med nischade sidor på t.ex. Aftonbladet eller liknande.

Å andra sidan så kan man alltid ha tur och lyckas sälja in en annons åt en marknadsförare som måste spendera sin budget på ett eller annat sätt
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-22, 23:02 #6
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Är inte allt för instatt i detta än, men 180 unika om dan? köper folk annonsplats på sånna siter?
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-22, 23:39 #7
Ztyling Ztyling är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 24
Ztyling Ztyling är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 24
Citat:
Originally posted by knullis@Oct 22 2005, 23:02
Är inte allt för instatt i detta än, men 180 unika om dan? köper folk annonsplats på sånna siter?
Är man tillräckligt angelägen och övertygad om att den där investeringen skall inbringa cash till sitt företag så finns det säkert folk som köper plats.
Ztyling är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 11:11 #8
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Vi har diskuterat priser för en annons i ganska många trådar nu. I princip varje gång kommer vi fram till att man aldrig kan säga ett generellt pris för en annonsplats. Många faktorer spelar in, inte alls bara besöksfrekvensen - vilket leder till sådant som i denna tråd - undran över om det alls går att få någon annonsör med 180 unika per dygn (det gör det givetvis på RÄTT sida) samtidigt som andra tror på ganska stora pengar vid den besöksfrekvensen (vilket inte går eftersom de unika besökarna ändå har alltför stor inverkan även på "rätt" sida).
Jag tycker alltså att de tidigare diskussionerna om prissättning på annonserna ska läsas och att vi inte ska ta samma diskussion om och om igen.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-23, 21:58 #9
jensjakob jensjakob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 63
jensjakob jensjakob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 63
Att frågan kommer upp gång på gång handlar nog mycket om att folk vill ha en riktlinje snarare än exakta belopp. Jag tror alla vet att det beror på hur duktig säljare man är, men man frågar ändå. Man vill ju veta, ungefär.

Jag är själv väldigt nyfiken på vad andra har fått betalt och efterlyser därför en sida (kanske i forumet) där folk berättar vilken typ av sida och hur mycket betalt de fått. Jag har själv fått både 200 kr och 500 kr för en 250x400 px stor reklamruta på en musiksida. Sidan har 200 besök om dagen.

Tyvärr får man ju inte lägga upp några som helst länkar som kan leda till att man får ökat antal besökare babbel babbel (även fast alla ändå hänvisar till vad de gjort (=nyheter) och gör). Därför får ni nöja er med sida, besökare och område.

# Egenreklam bortredigerad - Nej precis, ingen reklam om dina egna sajter överhuvudtaget. / Marcus
jensjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017