Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur känsliga är kunder för fraktkostnad?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-13, 07:36 #11
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
När man är ett litet och nystartat företag så kan det vara problem att få ner fraktkostnaderna till en rimlig nivå tyvärr. Sen är det en stor fördel att kunna skicka som paket jämfört mot brev så man får kolli-nummer att spåra. (Brevpostförskott får man detta på.) Enklare att kunna peka på det numret när kunden ringer och klagar på att de inte fått paketet.

Det skulle vara intressant att sätta max-taxa på frakten till ex. 89 kr (förutom avgifter för kort / pf och dylikt) och se om det ger någon effekt. Får nog testa det.

Personligen så brukar jag inte tänka så mycket på frakten när jag handlar online så länge det är en "rimlig" nivå. Men som Aidex skrev
Citat:
Egentligen borde man inte sälja till konsumenter. De är så underliga.
eleven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 11:20 #12
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Jag tror detta med frakten är en sak i e-handeln som faller under "kundens-trygghet".. man ska satsa på att få kunden att vara så trygg som möjligt i sitt köp, för det är det som är det bristande på nätet. Ge kunden alla möjligheter att slippa ta risker. Detta med frakten är kanske inte en "risk" men det upplevs så tror jag. Mitt tips (bygger mer på antaganden än erfarenhet) är att helatiden satsa på att minimera dessa risker. Kan ni så ta 0 i frakt och gör varorna lite dyrare, det kommer säkert löna sig i alla fall. Samma sak med andra saker.. tex returer, osv osv.. minimera upplevd risk så ligger det närmare till hands att nå toppen (i detta fall botten) av köp besluts processen.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 11:48 #13
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by Björn@Sep 13 2005, 11:20
Kan ni så ta 0 i frakt och gör varorna lite dyrare, det kommer säkert löna sig i alla fall. Samma sak med andra saker.. tex returer, osv osv.. minimera upplevd risk så ligger det närmare till hands att nå toppen (i detta fall botten) av http://www.tutor2u.net/business/imag...on_process.gif.
Det hade varit fint att kunna erbjuda 0 kr i fraktkostnad, tyvärr så skulle väl våra priser se mycket högre ut jämfört mot våra konkurrenter. Det gäller ju att profilera sig högt med "What you see is what you pay" isåfall. Kan vara värt ett försök som sagt.. h34r:
eleven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 14:19 #14
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Citat:
När man är ett litet och nystartat företag så kan det vara problem att få ner fraktkostnaderna till en rimlig nivå tyvärr. Sen är det en stor fördel att kunna skicka som paket jämfört mot brev så man får kolli-nummer att spåra. (Brevpostförskott får man detta på.) Enklare att kunna peka på det numret när kunden ringer och klagar på att de inte fått paketet.
Fixa avtal med posten.. säg att du skickar 3000 paket per år.. eller beräknar att göra det.. då får du fina priser..


Vad anses med en bra frakt? Från en datorbutik?
Jag skickar direkt från min leverantör till slutkund för snabbaste frakt, betalar 125kr per paket (företagspaket). Min erfarenhet är att kunden tycker det är dyrt.. Vad kan vara rimligt? Skulle vilja skicka för 49kr.. men känns lite riskabelt då marginalerna är så låga.
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 14:22 #15
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
Citat:
Vad anses med en bra frakt? Från en datorbutik?
Jag skickar direkt från min leverantör till slutkund för snabbaste frakt, betalar 125kr per paket (företagspaket). Min erfarenhet är att kunden tycker det är dyrt.. Vad kan vara rimligt? Skulle vilja skicka för 49kr.. men känns lite riskabelt då marginalerna är så låga.
Om det är till privatperson så tycker jag att 89 kr skulle vara ett bra pris faktiskt. Lägre än så vet jag inte om jag skulle förvänta mig, visst, jag är inte så känslig gällande fraktkostnader, viktigare med bra leveranser som Björn skrev tidigare.

Till företag, då brukar man ju vara van att få betala mer så
eleven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-13, 14:36 #16
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
Mitt företag säljer en hel del tv-spel över webben, där vet jag av erfarenhet att marknaden är mycket priskänslig när det gäller frakten. Genom att själv följa diskussionen i olika spelrellaterade forum har jag tydligt sätt att det framgår att kunderna gämför priser på frakten, till och med att många av dem har en "högstanivå" för vilket fraktpris de accepterar och undviker säljare som tar ut högre fraktavgifter.

Som tur var har jag fått till ett riktigt bra avtal för inköp av vadderade kuvert (vilka spelen skickas i) tack vare detta kan jag ta ut en tillräckligt låg avgit för att kunden ändå skall bli nöjd utan att jag går med förlust på frakten.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-14, 06:36 #17
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
Citat:
Originally posted by webbteknik@Sep 13 2005, 14:36
Som tur var har jag fått till ett riktigt bra avtal för inköp av vadderade kuvert (vilka spelen skickas i) tack vare detta kan jag ta ut en tillräckligt låg avgit för att kunden ändå skall bli nöjd utan att jag går med förlust på frakten.
Hur frankerar du dessa sedan? Kör du vanliga frimärken, postens hantering eller kanske rent av Pacsoft?
eleven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-17, 19:06 #18
serial serial är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 125
serial serial är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 125
Nu vet inte jag hur du har lagt upp hur dina kunder blir medlemmar men går det inte att göra så att du lägger in valet om att bli medlem under beställningsuppgifterna, så att de bara bockar i för att bli medlemmar och får då 20kr i rabatt på frakten?
serial är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-18, 08:54 #19
stickers stickers är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 7
stickers stickers är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 7
Citat:
Originally posted by eleven@Sep 12 2005, 13:44
Hur pass viktigt är det egentligen för en kund i allmänhet med låga frakter?
Vi anger våra priser inklusive moms och frakt vilket jag personligen tycker är sympatiskt. Jag har dock en känsla av att det skulle vara mer säljande att ange priserna exklusive alla tillägg. När vi startade skickade vi mot postförskott - förvånansvärt många valde detta trots att det kunde innebära 50-60% extra avgifter på den produkt vi sålde då.
stickers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-18, 12:18 #20
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Citat:
Om det är till privatperson så tycker jag att 89 kr skulle vara ett bra pris faktiskt. Lägre än så vet jag inte om jag skulle förvänta mig, visst, jag är inte så känslig gällande fraktkostnader, viktigare med bra leveranser som Björn skrev tidigare.
Låter fint det! Då kanske jag kör på det!
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017