Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Koppling ord i domänen till positionering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-30, 12:13 #1
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 132
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 132
Standard Koppling ord i domänen till positionering

Hej,

Jag har ett par .com domäner som inkluderar orden "chat" och "gratis", på olika språk. Har sett att dessa kombinationer resulterar i miljoner sökträffar varje månad på google.

Då jag är en seo noob så skulle jag vilja fråga följande.

1. Hur viktigt/bra är det att domänen matchar med sökordet/sökorden? Tex om någon söker efter "chat gratis" på google och jag har domänen chatgratis.com exempelvis. Hur mkt gillar google att sökorden matchar orden i domänen?

Tanken är att jag endast ska lägga upp en template på domänen för att mäta hits med analytics för att sen ta beslut om att bygga något bättre eller inte.

2. Kan jag göra något relativt lätt och basalt för att förbättra min pagerank på google? Dvs något som inte kräver stort seo kunnande utan mer bara något som är standard och lätt att göra för att förbättra sökresultatet, har hört något om Meta taggar bla.

Som sagt, är riktigt grön på detta och skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

stort tack!

D
dbbb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-30, 13:44 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

1. Mycket mer än de själva medger, skulle jag våga mig på att påstå. Jag har kikat (och jobbat med) på Google-placeringar dagligen sedan slutet av nittiotalet och det är onekligen så att freechat.com har betydligt lättare att ranka på "free chat" än vad "chathaven.com" har. Men det är bara en av faktorerna, givetvis. Får chathaven betydligt fler länkar kommer den förmodligen ändå ranka bättre ändå.

2. Njaä, att använda dessa namn du har ger en liten fördel, men sen måste man jobba. I Beträffande metataggar, så bör du fokusera på att använda viktiga keyword i titel respektive beskrivningen, utan att spamma. Det vill säga, var noga med att skriva riktiga meningar istället för att spamma mängder av nyckelord. Google har börjat uppmärksamma detta mer på senare tid. Keywords delen i metataggarna kan du skippa helt, den har ingen betydelse i Google längre och förmodligen inte heller i Bing eller Yahoo.

I övrigt, gör en super-dunder-kanonbra sajt så kommer den med tiden ranka bra automatiskt, eftersom folk helt enkelt gillar att länka till sådana webbplatser.

Jag låter andra svara vidare nu.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-02, 03:38 #3
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Hallå där, det är inte mycket som jag kan säga men läs följande:

Jag själv testade med keyword-domän och fungerar hur bra som helst i mitt fall, google som Captainen säger ovan erkänner inte detta men keyword domän fungerar hyfsat bra.

Back-link eller sk offpage seo är lika viktig som onpage seo, om du ska skapa ett tema och lägga upp på sidan utan off och onpage seo så kommer andr ranka bättre än dig på google.

Jag är inte seo expert heller men hoppas att du och jag få andra åsikter hät i tråden.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-05, 14:46 #4
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 132
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 132
Tack för era svar!
dbbb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-05, 15:41 #5
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Det finns datadriven SEO som förlitar sig till att analysera stora mängder data och genom välbeprövad statistisk metodologi tillåter oss att dra empiriskt grundade slutsatser, istället för att lita på vad självutnämnda experter säger. Där har man de facto hittat korrelation mellan exakt matchande nyckelord i namnet och högre ranking. Källor finns att hitta för de som är trötta på allt skitsnack inom SEO-världen (min egna högst subjektiva synpunkt).

Edit: Jag är alltså extremt ointresserad av SEO, men inser värdet av att ha en liten insikt i utvecklingen.

Senast redigerad av Advocacy den 2012-09-05 klockan 15:44
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-06, 07:21 #6
Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 146
Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 146
Jag har själv testat sökordsdomäner under ett par år och de fungerar mycket bra för att ranka högt på kort tid i Googles index även numera.
Petter Hedman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-06, 09:17 #7
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 132
dbbb dbbb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 132
Har hittat en annan domän i Colombia som har ca 1M sökningar i månaden "Fras" från Colombia. Dock är .com domänen upptagen men både .co samt .com.co är lediga. Vad är skillnaden om jag har dessa lokala domämen vs .com domänen i detta exempel? Tex så misstänker jag att .se domäner rankas bättre än samma namn på en .com domän för svenska sökningar?

Tack igen!
dbbb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017