Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Negativa sökord i AdWords

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-19, 12:03 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Standard Negativa sökord i AdWords

Negativa sökord i Google AdWords har samma matchningsalternativ som vanliga sökord – dvs bred matching, [exakt matchning] och "frasmatchning".

Väljer jag tex att annonsera på fotboll med bred matchning, så kommer Google även att visa annonser på relaterade sökord, såsom fotbollsmål. Så nu undrar jag om ett negativt sökord med bred matchning fungerar på samma sätt? Dvs att om jag lägger in fotboll som negativt ord, så kommer min kampanj även att spärras för relaterade sökord såsom fotbollsmål? Det borde ju vara logiskt att det är så det fungerar... men ändå känns det ganska ologiskt.

Någon som vet exakt hur negativa sökord och de olika matchningstyperna fungerar? Googles hjälpcenter är lagom kryptiskt. Där står det att det fungerar precis som för vanliga sökord, och sedan ger de ett exempel som motsäger det:

Citat:
Exempel
Den negativa sökfrasen –pröva gratis resulterar att dina annonser inte visas för sökfrågor som innehåller pröva och gratis. Det hindrar dock inte att annonserna visas på varianter av dessa ord. Det hindrar inte heller att annonserna visas för sökfrågor som bara innehåller en enda term.
Sökfrågor som t.ex. pröva en dag och gratis test skulle visa dina annonser medan pröva gratis en dag inte skulle visa dem.
Ordet i exemplet är med bred matchning, men beskrivs som om det som om det vore ett sökord med frasmatchning. Jag blir inte klok på det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 18:34 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Min fråga kanske var obegripligt formulerad?

Någon måste väl veta hur matchning och negativa sökord fungerar i AdWords?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-20, 21:38 #3
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Jag ska inte svära på det, men jag har alltid behandlat negativa söktermer som specifika ord, inte som breda matchningar. I ditt exempel borde ett bredmatchat sökord "fotboll" med ett negativt sökord "fotboll" (ja, samma ord) ge bred matchning på ordet fotboll men inte specifikt ordet fotboll. Det är väl tämligen lätt att testa annars.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017