Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Timlön för webbutvecklare?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-18, 13:12 #11
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
En liten frågam du ska anställa webutvecklare finns det inte en risk då att dom kommer att läsa dina trådar här på WN.se? Det känns lite "osnyggt" att ha en chef som ställer lönefrågor/anställningsfrågor på ett öppet forum?

låt dom du ska anställa kommamed löneanspråkoch ta resten med tex skatteverket.

hoppas du förstår att jag inte hackar på dina frågor utan bara vill hjälpa dig att få en "proffsigare bild" av dig och ditt företag.

Vill du ha fler tips är det bara att du hör av dig:-)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 14:32 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Alla har vi varit nybörjare en gång i tiden och jag tycker att det är helt OK att skriva sina frågor öppet i ett sånt här forum, det är bättre med en genomlysning än att man döljer en massa detaljer när man är osäker, var ärlig och uppriktig helt enkelt.

När man bli mer varm i kläderna så kan man göra mer på egen hand men så länge man inte vet så är det bättre att fråga en gång för mycket n en gång för lite, jag gjorde misstaget att fråga för lite nör jag var rookie och det kostade mitt företag en miljon svenska kronor jag önskar idag att jag vetat att det funnits ett sånt här forum att ställa frågor i.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 14:38 #13
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
tänkte mer på att det är dumt att diskutera ev uppsägning av anställda här...
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 19:38 #14
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Mm förstår vad du menar Ara.

Jag och mitt företag står för ärlighet utan omvägar. Proffs är man när man är ärligast.

Kanske finns folk som tycker det är tramsföretag om de läser detta. För mig är det så genuint det kan bli, and i like it!

Var simple minded, ställ dumma frågor och få smarta svar! Im already naked and have nothing to hide=)
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-18, 19:55 #15
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jun 18 2009, 11:45
Man måste alltid specifiicera vad som är semesterersättning separat. Man kan inte skriva enbart "inkl semesterersättning". Semesterersättningen är lagstadgad.

Vad din lönekonsult troligen menade var troligen mer komplext.

När man har en arbetstagare som jobbar med månadslön så är det absolut vanligaste att man helt enkelt betalar ut månadslön under hela semestern (sen gör man redovisning på nästa lönespec hur många semesterdagar som tagits ut och så betalar man en mindre ersättning, minns inte på rak arm nivån men det är kanke 0,8% eller nåt åt det hållet). Så var det alltid när jag jobbade på Skatteverket (7 år) och WASA Försäkring (5 år), Även när jag jobbade på två mindre konsultbolag LAN International AB (2 år) och MagicIT AB (1 år) så betalades alltid månadslön även under semesterperioden.

När man arbetar med timlön så måste man då kompensera arbetstagaren för man betalar normalt inte timlön under semesterperioden. En del arbetsgivare kommer överens med arbetstagaren att de inte får ta ut semester eftersom de ka nske jobbar kortare perioder eller som vikariat. Då är det vanligt att man helt enkelt betalar ut semesterersättningen i samma veva som vanliga lönen betalas så är problemet ur världen och arbetsgivaren har gjort vad den ska och arbetstagaren har fått full kompensation.

Att jag vet en del om detta beror helt enkelt dels på lång erfarenhet som anställd (15 år), dels på att jag varit företagare i 10 år. Jag har även haft ca 8-9 anställda i min verksamhet (när den gick bra).

När jag ser ett problem eller en fråga som jag själv är lite nyfiken på så gör jag först en del research på fackföreningarnas (JUSEK, SIF, LO,TCO mfl), arbetsgivares (Svensktnäringsliv, Almega mfl) och branchtidningar (IDG.se har en hel drös).

Sen bryter jag ned problemet i sina minsta hanterabara beståndsdelar genom att ställa olika frågor:

- Vilket yrke gäller det?
- Var i landet ska arbetstagaren jobba?
- Hur ser aktuell lönestatistik ut?
- Vilka statistikkällor kan jag använda gratis på nätet?
- Har jag någon kompis som jag kan rådfråga?
- Har jag själv något fragment av erfarenhet jag kan använda mig av och komplettera med det som fattas så jag får en mer komplett kunskap?
.
.
.
.

Den lärande processen är ganska stimulerande så jag tycker det är värt att lägga lite energi på att hjälpa andra som inte har samma erfarenhet som jag själv, så de slipper göra om alla misstag jag gjorde en gång i tiden (jag slutar dock aldrig att göra misstag, om nu någon trodde det... men de blir kanske färre och lindrigare om jag lär mig mer först...).
Hej Conny,

Du säger att semesterersättningen ska anges separat. Så jag anger under timlön 140 kr och detta innebär alltså exkl. semesterersättning. Var ska jag ange semesterersättningen då?

För en av vägarna är ju att betala ut semesterersättningen på 12% direkt med timlönen. Ska man inte ange den direkt då under timlön? (156.8 kr).

Eller det är kanske det du menar, att jag anger 156.8 kr under timlön och sedan specifierar i ett annat dokument "Semesterersättning ingår i timlönen"? Vilket dokument skulle det vara isf?

Damn vad mkt du måste läst, rena gurun nu ju=) Att du loosade en miljon, måste varit ett stort misstag du gjorde.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-19, 00:51 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
På lönespecen till den anställde måste det klart framgå vad lönen är och sen ska eventuella tillägg specificeras separat, ett exempel:


Lönespecifikation Kalle Pettersson (personnr 840512-1234) för Maj månad 2009

Timlön 176 tim á 150,00 SEK, Totalt 26 400,00 SEK
Övertid, enkel 4 tim á 225 SEK totalt 900,00 SEK
Övertid, kvalificerad 16 tim á 300 SEK totalt 4 800,00 SEK
Summa lön: 32 100,00 SEK

Semesterersättning 12% på 32 100,00 SEK Totalt 3852,00 SEK

Summa Lön inkl semesterersättning: 35 952,00 SEK

Avdrag Preliminäskatt enl tabell 32 (besk underl 35952 SEK): 10 567 SEK

Kontant utbetald lön att erhålla den 25 Juni 2009: 25 385 SEK
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-19, 11:25 #17
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 18 2009, 19:38
Mm förstår vad du menar Ara.

Jag och mitt företag står för ärlighet utan omvägar. Proffs är man när man är ärligast.

Kanske finns folk som tycker det är tramsföretag om de läser detta. För mig är det så genuint det kan bli, and i like it!

Var simple minded, ställ dumma frågor och få smarta svar! Im already naked and have nothing to hide=)
Det var inte så jag menade.

Skulle du gilla om din chef diskuterade att säga upp dig offentligt utan att du har en chans att förvara dig?

Jag Tycker nog att man ska ha någon slags "sekretess" och tänka på vad man pratar om.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-20, 18:01 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 18 2009, 18:55
Damn vad mkt du måste läst, rena gurun nu ju=) Att du loosade en miljon, måste varit ett stort misstag du gjorde.
Det är genom alla mina egna misstag jag lärt mig mycket, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig gjort misstagen. Jag är glad om någon kan undvika att göra samma misstag som jag har gjort, genom att läsa vad jag skriver. Ja, det svider som satan att veta att det var jag som gjorde misstagen, men man får ha lite självdistans, det är ju ändå bara pengar och prestige som jag förlorat, men jag har lärt mig mycket.... B)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-20, 18:49 #19
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Citat:
Ursprungligen postat av fabianjakobsson
Mm förstår vad du menar Ara.

Jag och mitt företag står för ärlighet utan omvägar. Proffs är man när man är ärligast.

Kanske finns folk som tycker det är tramsföretag om de läser detta. För mig är det så genuint det kan bli, and i like it!

Var simple minded, ställ dumma frågor och få smarta svar! Im already naked and have nothing to hide=)
Det var inte så jag menade.

Skulle du gilla om din chef diskuterade att säga upp dig offentligt utan att du har en chans att förvara dig?

Jag Tycker nog att man ska ha någon slags "sekretess" och tänka på vad man pratar om.
Mm..förstår vad du menar. Läst många trådar där arbetstagare tagit upp missförhållanden öppet så tänkte det inte skulle vara problem med att arbetsgivaren gjorde samma sak.

Tänkte att det skulle vara ok om inga namn anges. Men kanske bäst att inte ta upp interna dispyter så här öppet ändå. Alla är ju trots allt olika och folk kan misstycka det.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-20, 18:56 #20
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av fabianjakobsson
Damn vad mkt du måste läst, rena gurun nu ju=) Att du loosade en miljon, måste varit ett stort misstag du gjorde.
Det är genom alla mina egna misstag jag lärt mig mycket, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig gjort misstagen. Jag är glad om någon kan undvika att göra samma misstag som jag har gjort, genom att läsa vad jag skriver. Ja, det svider som satan att veta att det var jag som gjorde misstagen, men man får ha lite självdistans, det är ju ändå bara pengar och prestige som jag förlorat, men jag har lärt mig mycket.... B)
Mm, lärde mig väldigt mycket av detta lilla som hände. Misstag man gjort är ju en av de bästa lärarna.

Lärt mig att det lönar sig att anlita ett juristbyrå som inriktar sig mot affärsjuridik!

Någon som vet en billig liten? Har en hel lista fast bara på de stora nationella/internationella.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017