Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Outsourcing av HR och ekonomi

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-12, 06:05 #1
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Funderat länge på vem jag ska outsourca dessa två delar till.

HR = personaladministration och lönebetalningar
Ekonomi = bokföring, deklarationer, årsredovisning

Det är ett applikationsutvecklarföretag.

Frågeställningen möter 2 alternativ:

Ska man låta en av the big 4 (kpmg, pwc, deloitte och ernst & young) göra det, eller låta mer "affärssystem-inriktade" outsourcingföretagen som Accenture och Aditro göra det.

Vad kan jag få ut mer av resp. företagstyp? The big 4 är väl mer inriktade mot ekonomi och företagsanalys och expansion medan de sistnämnda är mer inriktade mot IT sidan (kundtjänst, inköp etc). Finns det fler än dessa som man kan outsourca till?

Några råd och förslag?
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-15, 20:57 #2
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Enkel administration så som bokföring, löneadministration blir oftast betydligt billigare och minst lika bra om man anlitar en lite mindre, lokal redovisningsbyrå. Det blir som sagt ofta billigare och man får en närmare relation vilket är väldigt fördelaktigt om man ska outsourca de funktionerna

För revision, förutsatt att du driver ett aktiebolag eller vill ha revision ändå så beror det lite på storleken på företaget. Kommer du upp i det tänkta revisorskravet i framtiden (40 miljoner i omsättning, 25 miljoner i vinst eller 25 anställda) så skulle jag rekommendera någon av de big four. Driver du en mindre firma kan en redovisningsbyrå inriktad mot mindre företag vara lämpligare. Exempel här är lrf konsult och bdo.

Driver du en internationell verksamhet, har en avancerad struktur, skatteplanerar mycket, vill få ekonomistyrningsråd i större omfattning skulle jag gå på en av the big four. De är helt enkelt större, har kompetens inom många fler områden men också, i de flesta fall, dyrare.

Accenture, CapGemini etc har förvisso en management del men de är mest inriktade mot affärs- och IT-system om jag förstått de rätt. Så de skulle jag inte direkt rekommendera. De kan ju förvisso ditt område men jag skulle inte tro att de skulle göra ett bra jobb i de funktionerna du beskriver.

Bidra med lite mer information om er situation, storleken på företaget, mängden arbete som ska outsourcas så ska jag försöka ge en mer entydig bild.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-16, 11:05 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Du ska anlita någon av de fyra stora om du endast arbetar med styrelsefrågor eller inte arbetar aktivt med företagets verksamhet. De fyra stora är duktiga på att ta tillvara ditt ägarintresse och kontrollerar att VD och dina anställda inte förskönar siffror eller i värsta fall stjäl ifrån dig.

Om du däremot är småföretagare och själv sitter som VD eller arbetar i företaget, så kan du lika gärna anlita någon mindre lokal redovisningsbyrå, konsultfirma och revisor. Då fyller den löpande bokföringen och revisionen en annorlunda funktion, eftersom du inte har något behov av att granska dig själv. Bokföringen i ett mindre företag handlar mer om att ta reda på hur det går för företaget och om vilken skatt man ska betala in.

Observera att det här bara är min åsikt. Det finns ingenting som säger att det måste vara på det här viset.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017