Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


MSN

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-25, 16:08 #1
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 61
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 61
Min site syns på ett populärt sökord om man söker på msn.se med "svenska rutan" checkad. Om man inte checkar denna ruta syns den dock ibland. Ungefär med intervaller om 2-3 dagar, då sidan omväxlande finns med i SERP:en och inte finns med. Kan man på något sätt göra detta stabilare? Ligger på första sidan i sökresultaten på båda sökningarna och på samma position.

Men det är ju lite irriterande att falla ur totalt var 3:e dag. Jag har kollat och de dagar jag inte finns med finns jag inte med längre ner på träfflistan heller. Sidan är på svenska och har SV i taggarna för språk. Är det något i meta taggarna som behöver ändras?
jaffa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 19:46 #2
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Om det är bazarform.se som du menar så ser metataggarna helt ok ut. Däremot är det lite klent med innehållet på startsidan (textmässigt). Kanske är det detta som MSN har lite svårt för? Not: Startsidan ser inte bra ut i Firefox.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-25, 21:33 #3
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by jaffa@Feb 25 2006, 17:08
Min site syns på ett populärt sökord om man söker på msn.se med "svenska rutan" checkad. Om man inte checkar denna ruta syns den dock ibland. Ungefär med intervaller om 2-3 dagar, då sidan omväxlande finns med i SERP:en och inte finns med. Kan man på något sätt göra detta stabilare? Ligger på första sidan i sökresultaten på båda sökningarna och på samma position.

Men det är ju lite irriterande att falla ur totalt var 3:e dag. Jag har kollat och de dagar jag inte finns med finns jag inte med längre ner på träfflistan heller. Sidan är på svenska och har SV i taggarna för språk. Är det något i meta taggarna som behöver ändras?
Jag började läsa på om SEO för två veckor sen, så ta det jag säger nu som en vild spekulering som inte behöver ha något som helst att göra med hur verkligheten ser ut.

Vad jag kan se, så är dina nyckelord "fasta" för alla sidor. Jag menar, samma keywords-meta-tagg finns på alla sidor. Så går man till första sidan, kan man se att två ord (kanske något mer) "stämmer" med innehållet. På andra sidor, kanske fler nyckelord råkar finnas med. Om en sökmotor vill gärna att dessa nyckelord ska överrensstämma med innehållet, så kan din placering bero på ifall spindeln indexerar hela siten vid ett tillfälle eller vid flera.

Om den gör det vid flera, så kan följande hända:

Indexerar första sidan -> endast 2 nyckelord stämmer, flyttar ner dig i SERP-en.

Andra omgången.

Indexerar andra sidor -> fler än 2 nyckelord stämmer med innehållet, flyttar upp dig i SERP-en.

Själv har jag gjort en javaklass (eftersom jag hackar i java), som innehåller en lagom lång lista av möjliga nyckelord för min site. När en sida ska visas, parsar klassen innehållet och försöker matcha den med sin "nyckelordslista". Varje ord den hittar lägger han i en ny java.util.HashSet (den per definition tar bort dubletter), som sedan används för att bygga upp min "<meta keywords>"-tag (som maximalt kan bli 255 tecken lång). Då kan jag vara säker att alla nyckelord som finns i texten, och som jag lagt upp i min "ur-lista", finns i min tag.

Generellt lagrar jag alla keywords i databasen eftersom jag vill ha mer kontroll över det, men om det inte finns keywords för denna specifika sida, så används klassen ovan. Keyword-relevansen blir då 100%. Eftersom siten ännu inte är klar, vet jag inte hur sökmotorerna kommer tycka om den, men det återstår att se.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 10:58 #4
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
(Ps. det skulle vara intressant att veta ifall SEO-experter anser att min metod är galen )
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 11:57 #5
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 61
jaffa jaffa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 61
tack för synpunkter. Det gäller dock inte bazarform.se utan hotelspecials.se. Sidan är ju databas genererad så den är dålig ur SEO synpunkt. Kommer dock snart med ny version. Väldigt irriterande att falla ur index var 3:e dag på viktiga sökord. Kan det bero på att sökorden ofta är "flerspråkiga" t. ex hotel/weekend etc. ?
jaffa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-26, 12:21 #6
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by jaffa@Feb 26 2006, 12:57
tack för synpunkter. Det gäller dock inte bazarform.se utan hotelspecials.se. Sidan är ju databas genererad så den är dålig ur SEO synpunkt. Kommer dock snart med ny version. Väldigt irriterande att falla ur index var 3:e dag på viktiga sökord. Kan det bero på att sökorden ofta är "flerspråkiga" t. ex hotel/weekend etc. ?
Du utrycker dig lite fel kanske "databas genererad sida" är ju inte dålig ur SEO-synpunkt. Snarare hur din url-modell ser ut.

Mitt projekt är 100% databasgenererat. Alla url-er ser ut så här /products/cat3/ , /products/detail/34, /generic/foobar/ förutom ifall jag använder GET för att styra butiken (exempelvis lägga produkt i varukorgen), men dessa ska ändå inte indexeras. Så, jag tror inte sökmotor kan se skillnad på det och en statisk sida.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017