Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Översättning av websida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-09, 16:23 #1
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
Standard Översättning av websida

Tjena! Har funderat lite på att köpa en webbsida på Flippa.com en fråga angående översättning av webbsida. Är de någon som vet om det är möjligt och vad det kan tänkas kosta? Sidan är idag endast på engelska, skulle vilja ha den lite som man kan göra med WP- Google översätt fast jag inte tycker den översätter helt korrekt
froggy4 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 16:49 #2
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 568
Är väl bara ta det den hårda vägen och sätta sig och översätta själv? Så länge det inte rör sig om en blogg med en stor bunt artiklar osv...
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 17:54 #3
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
Ja de kanske inte är bättre än så men låt säga att den ska vara internationell och då har fler språk att välja bland, hur går man tillväga då?? Wordpress har ju som sagt plugin (översätt) men vad betyder de att det är ett PHP-skript som körs på webbplatsen??

PHP-skrip= ??
froggy4 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 18:05 #4
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av froggy4 Visa inlägg
Ja de kanske inte är bättre än så men låt säga att den ska vara internationell och då har fler språk att välja bland, hur går man tillväga då?? Wordpress har ju som sagt plugin (översätt) men vad betyder de att det är ett PHP-skript som körs på webbplatsen??

PHP-skrip= ??
PHP-skript är ett "program" skrivet i språket PHP: http://php.net/

Vill du ha en internationell sida med flera språk är det nog enklast att man flyttar ut all statisk text till separata språkfiler så t.ex. svenska har en fil, engelska en fil osv. Sen läses filen in beroende av språket som användaren väljer.

Om det t.ex. är blogginlägg som ska visas på flera språk får du helt enkelt skriva inläggen på flera olika språk och sedan visa rätt version beroende av det språk användaren har valt.


Exakt hur du skulle kunna göra på den sidan du är ute efter är omöjligt för oss att veta. Är det Wordpress eller Joomla t.ex. så finns det inbyggt eller separata plugin för att hjälpa till med detta. Är det något egenkodat som inte har stöd för detta från början är det förmodligen ganska mycket jobb att bygga in detta.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 18:27 #5
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
Okej! Man bör nog ta reda på de innan om det är Wordpress eller Joomla. Men detta skulle man kunna leja ut till en peng antar jag?
froggy4 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 18:36 #6
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av froggy4 Visa inlägg
Okej! Man bör nog ta reda på de innan om det är Wordpress eller Joomla. Men detta skulle man kunna leja ut till en peng antar jag?
Vilket?

Man kan leja ut det mesta för en peng. Frågan är bara hur stor den är

Om sidan behöver byggas om med stöd för flera språk (om den inte har det från början alltså) så kommer det nog kosta en del skulle jag tro. Hyffsat avancerat om man ska ha ett bra och stabilt system. Dessutom måste ju _allt_ översättas till de språk du vill ha.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-09, 20:16 #7
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
froggy4 froggy4 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Vilket?

Man kan leja ut det mesta för en peng. Frågan är bara hur stor den är

Om sidan behöver byggas om med stöd för flera språk (om den inte har det från början alltså) så kommer det nog kosta en del skulle jag tro. Hyffsat avancerat om man ska ha ett bra och stabilt system. Dessutom måste ju _allt_ översättas till de språk du vill ha.

Ja det är nog kostsamt, får kolla hur de blir med det då i så fall Tack för all hjälp snabba svar !!

Mvh/Froggy4
froggy4 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-11, 10:39 #8
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Om du säljer något, eller vill att sidan ska utvecklas på den internationella marknaden, se till att du anlitar en professionell översättare med engelska (eller målspråket) som modersmål.

Gäller det en mer personlig blogg eller en mindre hemsida om typ, jag vet inte, stickade vantar, kanske inte det är så tokviktigt, men om det är ett projekt som har potential att växa så rekommenderar jag verkligen att du har en native speaker som gör översättningen.

Skulle du lita på en sida med texter som "Vi har världens bästa stickad vante för din värme, köp din stickad vante nu"?

Problemet är att det vid lite större projekt inte räcker med okej eller bra engelska - den måste vara perfekt.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017