Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SPAM på forum - vart kommer det från?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-05, 12:45 #1
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
Nu måste man prata av sig, det här med spam-inlägg på ens forum och gästböcker.

Vart kommer de ifrån, vad vill de och hur mycket finns det?

Jag lade upp nya forum (gästböcker till utseendet utan krav på inlogg) på min sajt (med 10000 unika i veckan) och det tog mindre än ett dygn innan de första ryska "gästerna" hittade dit och började pumpa på med inlägg.

Sen vart det blandat ryska å engelska, och efter några veckors deletande märkte jag att 99,99% av alla inlägg innehöll texten "http" och sedan olika länktips. Då kom jag på att om man förbjöd "http" kunde man ju bli av med de allra flesta spaminläggen.

Men efter att lagt till en funktion som stoppade inlägg som innehöll http tog det inte mindre än 2 dygn innan det på några av forumen började regna inlägg av helt annan karaktär, de lite mer anonyma inläggen som innehåller "goddag yxskaft text" och sen blandade länkar. Hur är det möjligt, är det slumpen eller känner spam-programmen av det med?

Finns det några här med mer kunskaper om vad och vilka det är som ligger bakom, kanske lite länktip som artiklar och information hur de jobbar (helst på svenska, då jag tycker det är krångligt nog redan).


(om det är ett inlägg för off topic så flytta över det dit)
_Niclas_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 13:31 #2
AndreasKrohns avatar
AndreasKrohn AndreasKrohn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 36
AndreasKrohn AndreasKrohn är inte uppkopplad
Nykomling
AndreasKrohns avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 36
Om du vill få bort spam så är det rätt lätt med Akismet, kolla http://www.digitalistic.com/2008/05/...to-fight-spam/ för mer info. Det krävs lite programmering (om du inte kör Wordpress) men det är inte så svårt.
AndreasKrohn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 13:57 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Jag funderar också på varifrån det kommer, och vad dom får ut av det.

Citat:
Clirgymmin @ skrev (2008-05-26 21:17:42)
I mean Age of Conan, of course )
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 14:51 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är väl samma personer som klottrar på tunnelbanan som gör denna form av elektroniskt klotter. Samma motiv, de gillar att själva kunna se sina meningslösa inlägg stå publicerade på välbesökta platser.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 15:02 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det är mestadels robotar och arbetskraft i låglöneländer som postar inläggen. Syftet är att få besökare och länkar. Länkarna kan med lite tur förbättra spammarens ranking i sökmotorerna (även om Google gör sitt bästa för att motverka detta).

Frågan har varit uppe tidigare. Bland annat här: http://www.webmasternetwork.se/f11t29551.html

Det är väldigt lätt att få bort automatiserat och internationellt spam (vilket utgör ca 99 %). Gör en simpel captcha på svenska.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 15:03 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Tillåt inte folk skriva utan att vara reggade, och godkänn reggade manuellt. Det är så jag blev av med ca 5000 inlägg varje dag

Detta resulterar även i att du får medlemmar och bara bra medlemmar som är intresserade av din sajt som skriver!
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 15:47 #7
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
Jepp, ett reggat forum där man manuellt godkänner nya medlemmar har jag förstått är det som gäller.

Men är mer intressad och nyfiken på vilka som ligger bakom den mesta trafiken, vart den kommer ifrån och syftet. Måste väl finnas en del undersökningar och rapporter om det?
_Niclas_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 16:18 #8
BjörnR BjörnR är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1
BjörnR BjörnR är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1
Den typen av spam tillhör vad som kallas Black Hat SEO. Typ elak sökmotoroptimering. Den spam du får används antagligen enbart för länkspam för att få en högre listning i sökmotorerna, sidan är ju svensk och det är inte troligt att dom sökt efter forum inom specifika intresseområden för att "kvalité"-spamma.

Oavsett om det är filipinska hemmafruar eller ryska botar så har dom hittat dej antingen genom att du gått med i ett forum, mejllista eller liknande för ditt gästboksystem eller att det finns något kännetecken som kan hittas genom google, typ sidan heter "sign_guestbook.php" eller kanske lite egenreklam "Powered by ABC Guestbooks".

Angående vad de kan känna av så är det mest avancerade jag sett en bot som dumpat 10 länkar i olika format (varianter av html, bb-code och liknande), och sedan återvänt några timmar senare och dumpat mängder av det som gav en länk första vändan.

Om länkarna inte verkar gå till något vettigt (tex en forumprofil på ett annat forum), så kolla vad den sidan har för utlänkar. Folk som spammar "whitehat" sidor (dvs sidor dom lagt ner energi på och absolut inte vill ha bannade) tvättar sitt spammande genom att ha en mellansida de inte har någon officiell koppling till. Detta görs eftersom att ha 100 länkar från PR1 sidor är bättre än 100 länkar från PR0 sidor.

Till sist, ha aldrig på javaskript när du börjar följa länkspam.

MvH
/Björn
BjörnR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 16:53 #9
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Men den typen av spam vi har fått problem med innehåller inga länkar.
Vad kan dom då få ut av det?

I mina gästböcker har de en e-post adress med, men oftast lämnar de ingen URL, även om jag tillåter det, i därför avsett fält.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-05, 17:34 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Aug 5 2008, 16:53
Men den typen av spam vi har fått problem med innehåller inga länkar.
Vad kan dom då få ut av det?

I mina gästböcker har de en e-post adress med, men oftast lämnar de ingen URL, även om jag tillåter det, i därför avsett fält.
De försöker ofta simulera riktiga användare. De registrerar en medlem (utan länk). På julafton så önskar de alla god jul (utan länk). När inlägget med länken väl kommer så är sannolikheten större att det får ligga kvar och inte raderas av någon moderator eller admin. Jämför med att en ny medlem här på WN gör reklam för en av sina tjänster, eller att en gammal medlem gör det.

Andra alternativ kan vara att de testar en robot, eller att införandet av länken helt enkelt misslyckades.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017