Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Teknisk inkompetens hos Epay.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-07, 05:07 #1
iostreams avatar
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
iostream iostream är inte uppkopplad
Medlem
iostreams avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 92
Red flag Teknisk inkompetens hos Epay.se

Nyligen skapade jag ett konto hos Epay, och var tvungen att byta från temp-lösenordet när jag loggade in (bra!). Katten assisterade mig som vanligt genom att trampa runt lite på tangentbordet för att skapa ett säkert lösenord.

Citat:
Your password must be max. be 20 characters long!
Eh, det är riktigt dåligt, men okej, I'll go with it -- kissen, kom tillbaka en stund.

Citat:
Character "}" is not allowed in the password!
Character "{" is not allowed in the password!
Character "[" is not allowed in the password!
Character "]" is not allowed in the password!
Character "<" is not allowed in the password!
Character ">" is not allowed in the password!
Character "%" is not allowed in the password!
Character " " is not allowed in the password!
Character """ is not allowed in the password!
Character "\" is not allowed in the password!
Character "#" is not allowed in the password!
Va, vad är det för artificiell begränsning? Försöker de undvika SQL-injektioner eller något liknande som de har hört sagor om att man måste skydda sig mot, men inte fått undervisningen om hur man faktiskt gör?

Ja ja, låt oss hålla oss till endast alfanumeriskt då.

Citat:
Your password does not contain any special characters! Enter one or more special characters ";,:.-_*!@$¤()=?+/" in your password.
Vad i helvete, man måste ange ett specialtecken, men det går bara med *vissa* tecken‽

Slutligen lyckades jag mata in ett lösenord som accepterades. Med alla dessa onödiga begränsningar undrar man naturligtvis hur lösenordet behandlas i systemet -- varför kan man endast ha en viss längd och vissa tecken när det ändå ska gå igenom en bunt kryptografiskt säkra algoritmer?

Vad är ett bättre sätt att testa säkerheten än att skicka en lösenordsåterställnigsförfrågan? Ett långt och knepigt ord, men inte i närheten av hur knepigt det är med grundläggande datorsäkerhet, tydligen.

Citat:
Hi

You requested your login to the payment system. You can login with the following information:

Username: <username>
Password: <my previous password>

Link: https://ssl.ditonlinebetalingssystem.dk/admin/

Kind regards
ePay
Som jag misstänkte, lösenordet jag tidigare matade in kommer tillbaka i klartext i mailet...

Inte nog med det, det finns en URL man kan GET-anropa för att automagiskt och direkt bli inloggad i administrationspanelen med full åtkomst, med formatet:

Kod:
https://ssl.ditonlinebetalingssystem.dk/admin/checklogin.asp?all=1&lid=<user ID>&seckey=<secret MD5 key>
Detta är alltså en betaltjänstleverantör som inte kan grundläggande datorsäkerhet (eller hur man tillhandahåller en webbsida; många länkar är brutna och annat halvt trasigt).

Jag är inte expert på området, men bör inte kompetens krävas av PCI-certifieringen?

TL;DR: Epay.se har ingen aning vad de sysslar med och lagrar lösenord i klartext och har magiska URLer för direkt inloggning.
iostream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-07, 06:36 #2
Reconsiders avatar
Reconsider Reconsider är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 38
Reconsider Reconsider är inte uppkopplad
Nykomling
Reconsiders avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 38
Grymt pinsam läsning. Bra!
Reconsider är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-07, 06:58 #3
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
En tumregel är att så fort du ser att de har begränsning på lösenordets maxlängd kan du räkna med att den lagras i klartext.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-07, 10:39 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det kan vara begränsningar i tredjepartsprogramvara som gör att vissa specialtecken inte fungerar. Jag har stött på flera såna system genom åren och vi har ett antal såna i drift fortfarande - tyvärr.

Som kuriosa kan nämnas att det oftast är ekonomisystem eller personalsystem som är sämst.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-07, 12:28 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Jag skummade igenom PCI DSS (Payment Application Data Security Standard) och det verkar som om det de senaste 3 åren (med PCI DSS 2.0) inte varit krav på envägskryptering av lösenord men att det kom först i November (med PCI DSS 3.0).

Så det kan tyvärr vara så att de följer (den gamla) standarden för branchen för lagringen då det är tillåtet att lagra lösenordet med tvåvägs-kryptering. Däremot så säger den också att lösenorden måste skyddas av "strong cryptography during transmission" och det kan väl ändå inte gå ihop med att skicka lösenordet i mail??

Sen förklarar dettta förvisso inte de väldigt konstiga begränsningarna de har för lösenordet. Det tyder ju på att det helt emot standarden faktiskt lagras i klartext ändå.

Men i PCI-DSS 3.0 har de äntligen bytt ut "strong cryptography during transmission and storage" till "strong cryptograhy during transmission" och "strong, one-way cryptographic
algorithm" för storage.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-07, 14:12 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Varför inte kontakta Epay först och hör vad de har att säga? Kanske planerar de redan att byta ut sitt system? Nu hänger du inte bara ut företaget utan du utsätter dessutom alla deras kunder för onödiga risker.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-18, 17:27 #7
ePay-SEs avatar
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 4
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
ePay-SEs avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 4
Hej iostream

Tack för din feedback - det är oerhört viktigt för oss!

Först och främst kan jag meddela att vi håller på att programmera en ny version av betalningssystemet/admin gränssnittet, så du inte behöver fråga katten varje gång du ska logga in eller skapa ett nytt lösenord.
- Förmedlingen av lösenordet kommer även att ske på annan vis.

Till info så utgör detta inte en säkerhetsrisk angående kortuppgifter, eftersom man under inga omständigheter kan se dem i admin gränssnittet. Det är alltså inte möjligt att extrahera kortnummer och andra känsliga uppgifter omkring kosumenten via företagets admin gränssnitt.

Detta omfattas ej av PCI-reglerna eftersom det inte har något med kortuppgifter att göra.

Därför är det bäst för alla parter att det ska vara så lätt som möjligt för företag att logga in/få sina uppgifter till ePay administrationen. Så vi har tills vidare valt att skicka detta oskyldiga lösenord i ett e-postmeddelande (dock enbart till den adressen/adresser som är registrerade).

Du skriver även lite om dead links på vår hemsida och jag vill gärna skriva en liten kommentar till detta också. Den primära orsaken till det är den nyliga uppdatering av själva betalfönstret och vissa lösningar/guides som ej längre är tillgängliga.
- Det är självklart något vi jobbar på att eliminera, men just nu är det nedprioriterat eftersom håller på att designa och programmera en helt ny hemsida, som vi räknar med att lancera i 2014 (exakt tidpunkt kan ännu inte avslöjas).

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jag skummade igenom PCI DSS (Payment Application Data Security Standard) och det verkar som om det de senaste 3 åren (med PCI DSS 2.0) inte varit krav på envägskryptering av lösenord men att det kom först i November (med PCI DSS 3.0).

Så det kan tyvärr vara så att de följer (den gamla) standarden för branchen för lagringen då det är tillåtet att lagra lösenordet med tvåvägs-kryptering. Däremot så säger den också att lösenorden måste skyddas av "strong cryptography during transmission" och det kan väl ändå inte gå ihop med att skicka lösenordet i mail??

Sen förklarar dettta förvisso inte de väldigt konstiga begränsningarna de har för lösenordet. Det tyder ju på att det helt emot standarden faktiskt lagras i klartext ändå.

Men i PCI-DSS 3.0 har de äntligen bytt ut "strong cryptography during transmission and storage" till "strong cryptograhy during transmission" och "strong, one-way cryptographic
algorithm" för storage.
Hej Clarence

Stämmer det att du refererar till punkt 8.2.1 i PCI DSS 3.0?

I så fall, så har detta som tur är inget med lösenordet till företagets admin gränssnitt eller förmedlingen av detta att göra. Det handlar däremot om kryptering av interna uppgifter, koder och liknande hos PSP'n som har med tillgång till kortdata mm. att göra.

Vi är PCI certificerade hos både Mastercard och VISA, vilket innebär att vi uppfyller alla krav enligt PCI DSS. Certifikatet måste förnyas årligen och detta sköts alltid av en QSA (Qualified Security Assessor), för att säkra att alla nya/nödvändiga tilltag i PCI standarden tillhandahålls av PSP'n.

-------------------------------------------------------------------------

Om jag har missat något får ni gärna säga till!

Feedback välkomnas alltid på [email protected] i fall man har förslag till förbättringar av hemsida, admin gränssnitt eller själva betalfönstret.
ePay-SE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-18, 19:33 #8
ePay-SEs avatar
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 4
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
ePay-SEs avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Varför inte kontakta Epay först och hör vad de har att säga? Kanske planerar de redan att byta ut sitt system? Nu hänger du inte bara ut företaget utan du utsätter dessutom alla deras kunder för onödiga risker.
That's the spirit !

Ursäktar om min svenska är lite dålig (har inte bott i Sverige sen jag var 12). Så i fall något av det jag har skrivit låter helt fel, försöker jag gärna omformulera det.
ePay-SE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-18, 22:18 #9
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av ePay-SE Visa inlägg
Så vi har tills vidare valt att skicka detta oskyldiga lösenord i ett e-postmeddelande (dock enbart till den adressen/adresser som är registrerade).
Ni måste skoja?

Ni kan ju inte se era kunders lösenord som oskyldiga och obetydliga? Lösenorden kan ju vara samma lösenord som till mail, som i sin tur leder till annat.

Ni kommer aldrig någonsin få mig som kund åtminstone.
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-18, 22:39 #10
ePay-SEs avatar
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 4
ePay-SE ePay-SE är inte uppkopplad
Nykomling
ePay-SEs avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av j0han Visa inlägg
Ni måste skoja?

Ni kan ju inte se era kunders lösenord som oskyldiga och obetydliga? Lösenorden kan ju vara samma lösenord som till mail, som i sin tur leder till annat.

Ni kommer aldrig någonsin få mig som kund åtminstone.
Hej j0han

Du kanske missade något av det jag skrev i mitt första inlägg. Förmedlingen av lösenordet till admin gränssnittet håller på att bli ändrat i samband med uppdateringen av detta.

Det kommer bli lite mer klurigt att få tag på sitt lösenord, men säkerheten bör och ska vara i topp oavsett vad man får tillgång till och vad man inte får tillgång till - jag håller med dig 100%.

Kanske formulerade mig dåligt när jag sa "oskyldigt", vilket jag enbart menade i den specifika kontext, som själva ämnet handlar om, alltså kortuppgifter.
ePay-SE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017