Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google adwords

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-21, 19:33 #11
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Tillbaka igen med en ny fråga.

Om man vill starta vill säga ett forum om USA, det blir ju äckligt dyrt och ange t ex. "new york", "florida" och t ex. "washington" som sökord. Men anger man dom som sökord så syns man som sagt och får många klick på ens forum. Hur gör man för att inte få så mycket kostnader men ändå många besökare till forumet? Det spelar ju ingen roll vilken stad man skriver i det kostar ändå skjortan när folk klickar på ens annons. Man vill ju som sagt ha mycket folk till ens forum men hur gör man för att undvika detta att det inte kostar så mycket?

Lite och om man säger så. Samtidigt vill man ha mycket folk, för det är bra och samtidigt kostar det väldigt väldigt mycket.

Angav t ex. "Florida", "Miami" och "Orlando" som exempel och på en dag skulle tre klick generera 800:- för mig. Om någon söker på "Miami" och klickar på mitt forum, vipps, 50:- borta, någon söker på "Orlando" vipps, 30:- borta och någon söker på "Florida" och klickar på mitt forum, vipps nästan 600:- för ett klick. Ska man skriva i såna högt rankade sökord måste man ju sätta in minst 5000:- och då kanske man klarar sig en dag och ska man klara sig en hel månad får man sätta in 100.000:- om inte mer för att klara allting.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 20:51 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Generella ord och fraser är dyra och i princip bara lämpade för verklig affärsverksamhet. Frågan är om Adwords ens är värt besväret för ett enkelt forum. Det du kan pröva i så fall är mer specifika sökfraser som stämmer bra överens med forumets innehåll. Varje besökare är ju värd väldigt lite pengar på ett forum.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-21, 23:48 #13
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Följande sökord som jag funderar på att använda är dessa och kostnaden blir då:

Florida, beräknad kostnad per dag - 580,4:-
Orlando, beräknad kostnad per dag - 213,22:-
Miami, beräknad kostnad per dag - 146,83:-

Det innebär alltså. Söker någon på Florida, klickar på forum så försvinner 580:-. Söker någon på Orlando och klickar på mitt forum så försvinner 213:- och söker någon på Miami och klickar på mitt så försvinner 146:- och då blir summan 939:- för tre klick.

Om forumet har inriktning på Florida säger vi. Då ska man t ex. ange dessa sökord på Adwords för dom är starka, andra ord kommer jag inte på som man skulle söka på. Och det är väl ganska självklart att driver man ett "floridaforum" och som människa söker ett sånt, då skriver man ju antingen Florida, Orlando, Miami, Key West, Clearwate Beach, Tampa osv osv. Spelar nästan ingen roll vad för sökord man anger om driver, vi säger ett "floridaforum", blir mycket pengar man får lägga ut på att få besökare och medlemmar.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 02:53 #14
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Florida, beräknad kostnad per dag - 580,4:-
Orlando, beräknad kostnad per dag - 213,22:-
Miami, beräknad kostnad per dag - 146,83:-

Det innebär alltså. Söker någon på Florida, klickar på forum så försvinner 580:-. Söker någon på Orlando och klickar på mitt forum så försvinner 213:- och söker någon på Miami och klickar på mitt så försvinner 146:- och då blir summan 939:- för tre klick.
Visserligen lär de sökorden vara dyra, men är du säker på att det bara är ett klick på varje? Det står ju faktiskt "kostnad per dag", och inte "kostnad per klick".
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 10:45 #15
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Visserligen lär de sökorden vara dyra, men är du säker på att det bara är ett klick på varje? Det står ju faktiskt "kostnad per dag", och inte "kostnad per klick".
Det är sant. Fel skrivet av mig. På 10 dagar blir 9390:- om jag ska använda mig utav sökorden ovan.

Om jag ska öppna, vi säger ett FloridaForum, då blir det ungefär såna där sökord och det blir dyrt, väldigt dyrt. Så jag vet egentligen inte vad för andra sökord man kan tänka sig använda utan att det rinner iväg i såna där summor.

Tips?
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 11:17 #16
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 393
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Det är sant. Fel skrivet av mig. På 10 dagar blir 9390:- om jag ska använda mig utav sökorden ovan.

Om jag ska öppna, vi säger ett FloridaForum, då blir det ungefär såna där sökord och det blir dyrt, väldigt dyrt. Så jag vet egentligen inte vad för andra sökord man kan tänka sig använda utan att det rinner iväg i såna där summor.

Tips?
Skrapa hem en lista på alla städer, butiker, restauranger etc i Florida och batcha in dem i Adwords. Skulle tippa på att även med väldigt billiga nyckelord, säg 0.5-1 kr/klick, så kommer kostnaden blir större än intäkten. I min högst subjektiva åsikt så är forumtrafik den sämsta formen av trafik att tjäna pengar på...
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-22, 14:02 #17
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
På 10 dagar blir 9390:- om jag ska använda mig utav sökorden ovan.
Det går ju att ställa in högsta pris per klick och maxbelopp per dag. Sedan kan det förstås bli väldigt få visningar om man betalar för lite per klick.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-23, 14:02 #18
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
Alternativet som finns är väl att kanske använda ett sökord av dessa tre och sedan försök få in lite populära restauranger vid Florida.

Men som du säger BjörnJ, ställer man in en summa så kan det bli väldigt få klick/dag så därför får man väl satsa på något annat då ett forum för Florida skulle bli väldigt dyrt om man ska annonsera, vill säga igenom AdWords.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-23, 23:26 #19
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Alternativet som finns är väl att kanske använda ett sökord av dessa tre och sedan försök få in lite populära restauranger vid Florida.

Men som du säger BjörnJ, ställer man in en summa så kan det bli väldigt få klick/dag så därför får man väl satsa på något annat då ett forum för Florida skulle bli väldigt dyrt om man ska annonsera, vill säga igenom AdWords.
Du ska inte bjuda på enstaka ord som 'Florida' 'Orlando' eller 'Miami' överhuvudtaget om du ska försöka driva trafik till ett forum. Såvida du inte vill kasta pengarna i sjön...

Vad är det som sägar att nån som söker på 'Florida' är intresserad av ett forum? Enstaka ord är i de flesta fall de absolut sämsta tänkbara orden som finns när det gäller adwords.

Säljer jag 'billiga begagnade bilar' så köper jag ju inte ordet 'bil' i adwords utan jag köper ju naturligvis bl.a. frasen 'billiga begagnade bilar'. Är du med?

Du måste använda längre sökfraser och 'long tail keywords' för att få ner kostnaden och få besökare som verkligen är intresserade av vad du har att erbjuda.
Typ, 'Discuss florida beaches' o.s.v.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-25, 14:04 #20
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 399
[QUOTE=WebboT;20347826]Du måste använda längre sökfraser och 'long tail keywords' för att få ner kostnaden och få besökare som verkligen är intresserade av vad du har att erbjuda.

Hur ställer man in detta i AdWords? Som jag har förstått det så kan man bara ange ord, inte t ex. "restauranger i florida", "utflykter i florida", "hotell i florida".
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017