Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-19, 09:26 #111
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Originally posted by hundserver@Feb 19 2009, 09:07

och det var där jag tyckte att de flesta isp gör ju samma sak, mao de hjälper ju till
genom att tillåta dem som laddar hem olagliga saker att göra det,
Tycker det är en skillnad. ISP kan se att ett viss protokoll används men inte vad som skickas.

TPB ser vad torrenten heter men vet egentligen inte om det är piratkopierat material eller inte, även om man kan gissa.

Är kluven men faktum är att TPB är medvetna om vad som sprids genom TPB och det gör inget för att försöka stoppa det.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 09:52 #112
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Undrar om dom övriga 3 åtalade är lika överens om att Lundström inte är en del av TPB ? (nån som vet?)

Vi får se hur det går, det är ju med rättegångar lite grann som med krig, det är vinnaren som bestämmer historiebeskrivningen, så man kan tycka att 117 miljoner är mycket, eller att fildelningen enbart haft positiva egenskaper...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 10:14 #113
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Det är nog svårt att påstå att fildelning enbart har haft positiva effekter.

Men jag tror att vi t.ex. inte skulle ha haft lika "mycket" och snabbt bredband i Sverige som vi nu har om det inte var för fildelningen.

Spotify som jag använder dagligen skulle inte heller finnas. 99 kr i månaden är ju nästan gratis, fast jag aldrig tidigare har lagt 1200 per år på musik?

Förmodligen skulle kanske inte heller SVT, TV3 och Kanal 5, osv.., lägga ut sina program på nätet i samma utsträckning som de gör just nu.

Så vad man än tycker om fildelning så tror jag att det har varit "bra" för vårt samhälle och utveckling.

Jag står dock gärna längst fram i ledet och använder tjänster så som Spotify och liknande för att betala för media jag använder. Men då ska det vara smidigt, enkelt och rimliga priser, annars så får det tyvärr vara för min del.

Om man nu som "musik och film tillverkare" kan nå sina kunder till en bråkdel av priset än tidigare, så ska även kunderna ta del av minskningen av priset. Det skulle iaf vara trevligt om det var så
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 10:25 #114
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
För vårat samhälle och utveckling ? Det är alltså dom senaste 10-15 åren vi pratar om, och resultatet av dessa 10-15 år lever vi i idag...jag tycker det kan diskuteras...

Men du förutsätter att film och musikindustrin lever i en billigare värld rent produktionsmässigt ? (kom ihåg att tidigare så sålde musik och filmindustrin 99% av all media som distribuerades och konsumerades, och produktionskostnader för film och tv ska vi inte prata om)
Men i övrigt har du kanske rätt, frågan är väl om det är likställt med...kvalité...livskvalité om man så vill...oavsett om jag konsumerar mer media eller inte, så vågar jag iaf påstå att det har väldigt lite med utveckling eller livskvalité att göra...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 10:41 #115
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Det jag menar är att jag tror att utvecklingen av bredband, tjänster som Spotify, enkelheten att se program från tv3 på nätet, etc har skett till stor del på grund utav fildelningen. Inte möjligtvis utvecklingen av folket som använder tekniken.

Angående livskvalitén så tror jag att många anser att möjligheten att se i princip vilken film de vill, lyssna till i princip all musik som har skapats, via några enkla musklick mycket väl har med deras livskvalité att göra.

Jag tror inte produktionskostnaderna har gått ner speciellt mycket, det jag menar är hur de distribuerar produkten. Just nu ska en DVD tryckas, omslag ska skrivas ut, box ska tillverkas, allt ska packas och sen ska det skickas från tillverkningen till centrallagret (om det inte råkar vara samma ställe). Efter det så ska det sedan skickas vidare till butiker som i sin tur ska ha personal som ska sälja produkten, ha lokaler att ha produkten i, etc, etc. Om man istället skickar ut produkten via nätet, digitalt, så blir kostnaden för distributionen mer eller mindre 0. Denna kostnad tror jag kan sänka priset en hel del.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 11:52 #116
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Det känns som att det med den här taktiken (förneka allt) är en klar fördel att vara först ut...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 12:05 #117
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Citat:
Originally posted by gummianka@Feb 19 2009, 11:52
Det känns som att det med den här taktiken (förneka allt) är en klar fördel att vara först ut...
Vet inte om denna kommentar är riktad mot mig eller inte? För om den är det så förstår jag i så fall inte vad du menar med taktik och att jag skulle förneka allt?

För att försöka förklara mig bättre, så anser jag inte att fildelning på något sätt är rätt. Det jag ville ha sagt var att vi förmodligen har fått en hel del bra utav att fildelning har funnits. Jag tror även att vi skulle förlora en hel del om det försvann, men som sagt, för det är det inte rätt.

Jag hoppas bara att utvecklingen mot enklare och billigare distribution och åtkomst av media inte bromsas upp av en eventuell "vinst" för musik och filmindustrin i åtalet mot TPB.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 12:32 #118
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av lubic
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Det känns som att det med den här taktiken (förneka allt) är en klar fördel att vara först ut...
Vet inte om denna kommentar är riktad mot mig eller inte?
Fredrik Neij var (är) i förhör och förnekar i princip all kunskap om vad The Pirate Bay används till mer än det rent tekniska. Han har till exempel försökt förneka att han kände till att det fanns torrents som pekar på upphovsrättsskyddat material. Juridiska frågor som varit addresserade till honom har han vidarebefodrat direkt till Gottfrid, utan att själv förstå innebörden av det som står i breven. Han lobbar även många frågor vidare till Gottfrid inför hans förhör.

Jag antar att det är detta gummianka syftar på.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 12:43 #119
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Originally posted by -lubic@Feb 19 2009, 13:05
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Det känns som att det med den här taktiken (förneka allt) är en klar fördel att vara först ut...
Vet inte om denna kommentar är riktad mot mig eller inte?

Fredrik Neij var (är) i förhör och förnekar i princip all kunskap om vad The Pirate Bay används till mer än det rent tekniska. Han har till exempel försökt förneka att han kände till att det fanns torrents som pekar på upphovsrättsskyddat material. Juridiska frågor som varit addresserade till honom har han vidarebefodrat direkt till Gottfrid, utan att själv förstå innebörden av det som står i breven. Han lobbar även många frågor vidare till Gottfrid inför hans förhör.
Jag antar att det är detta gummianka syftar på.
true ´dat...ursäkta att jag var otydlig...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 13:04 #120
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Ahh sorry

Känns märkligt att ens försöka förneka, är väl ändå ingen slump att sidan heter The Pirate Bay? Känns också konstigt att i princip alla andra förutom Fredrik visste att det fanns upphovsrättsskyddat material på TPB? Eller snarare pekas ut via torrents på TPB, om man ska vara noga
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017