Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Extra kostnader m AB jämfört med EF

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-08, 09:45 #1
Quarks avatar
Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 84
Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem
Quarks avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 84
Nån som kan tala om vilka extra kostnader man skulle få om man "ombildar" sin EF till AB?
Funderar på revisorskostnader mm.
Vilka extra kostnader ska man räkna med?
Quark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 10:57 #2
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Hej,

Revisionskostnaden är helt beroende på storlek och komplexiteten i ditt bolag. Samt hur mycket du har förberett inför revisionen. Sen också vad du själv efterfrågar.

En normal revision som inte har några särskilda komplexa frågor ligger ungefär på 10 tkr. Är allting serverat kan man trycka ner det några tusenlappar till.

Önskar du kontakt med revisor så PM:a mig vart du befinner dig så ska du fått namn och telefonummer. Har goda kontakter runt om i landet.

Lycka till!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 11:00 #3
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Revisorsplikten är ju tänkt att försvinna. Annars handlar det om allt från några tusenlappar till oändliga summor lite beroende på hur många verifikationer du har.

Aktiekapitalet på 100000kr tillkommer ju men det är väl tänk att sänkas till 50000kr i sommar. Apportegendom (inventarier m.m.) etc. kan ju användas.

Sen finns det ofta kostnader kring registering. Är lite bolagsordningar etc. som ska framställas och man ska bråka om namnet. Det vanligaste är därför att skippa hela den proceduren genom att köpa ett standardbolag men då är det ju ingen direkt ombildning även om du givetvis kan överföra verksamheten till bolaget.

Slutligen så skulle jag rekommendera en någorlunda regelbunden kontakt med en affärsjurist. Finns en hel del exempel på företag som gått på riktiga minor med bolagsordningen, aktieägaravtal etc.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 16:52 #4
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
1. Aktiekapitalet är inte någon kostnad. Se det mer som ett utlägg.
2. Standardbolag är inte gratis utan kostar en slant, dock inte många kronor.
3. Affärsjurist behövs ej om du köper ett standardbolag och har hyfsad normal verksamhet. Det ingår en standardiserad bolagsordning mm
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 21:28 #5
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Citat:
Originally posted by Present@Mar 8 2009, 17:52
1. Aktiekapitalet är inte någon kostnad. Se det mer som ett utlägg.
2. Standardbolag är inte gratis utan kostar en slant, dock inte många kronor.
3. Affärsjurist behövs ej om du köper ett standardbolag och har hyfsad normal verksamhet. Det ingår en standardiserad bolagsordning mm
1. Aktiekapitalet är ett utlägg nog så stort för de flesta och absolut något man bör ta med i beräkningarna.
2. Nej, standardbolag och lagerbolag är inte gratis men det är nog rekommenderat för de flesta.
3. Med tanke på alla juridiska fallgropar det finns med allt från verksamhetsbeskrivning till aktieägaravtal så skulle jag verkligen rekommendera att man i alla fall låter en affärsjurist titta på dem.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 23:43 #6
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Tänk noga genom alla steg och ha i bakhuvudet att det inte bara är fördelar med AB.
Du räknas plötsligt som nystartad utan historik hos banker, UC etc och det kan bli knepigt i tider som dessa med OK kredittider etc hos leverantörer du tidigare inte haft en "relation" med.
Ta god tid på dig och rätt hjälp för att undvika ev fallgropar.
Fundera också på längden på räkenskapsår etc. Fördelar och nackdelar med kort eller långt år innan första bokslut.

Kanske inte direkt var ett svar på din fråga men kunde inte låta bli att tipsa iaf.
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-09, 01:04 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att skriva en affärsplan är en självklarhet för alla bolag, ett lämpligt tillfälle är att skriva en när man byter bolagsform och verifiera med Revisorn att man tänkt rätt vid ombildningen.

Ombildningen bör vara detaljbeskriven i affärsplanen eftersom det är en ganska betydelsefull ändring.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-09, 15:59 #8
Quarks avatar
Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 84
Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem
Quarks avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 84
Tack alla för era svar!

Jag befinner mig i det här läget just nu:
- Kommer under våren att skriva avtal med flera internationella samarbetspartners och tänkte att det kanske är bättre att driva ett AB.

- Använder Swedbanks e-bokföring eftersom intäkterna och utgifterna är från samma ställen i stort sett. Har ingen kontanthantering så allt reggas direkt i bokföringen (behöver bara godkänna). Därmed kan jag få ut alla rapporter jag behöver och detta minskar väl administrationen för eventuell revisor, eller? Behöver revisor/redovisningskonsult gå igenom alla kvitton och transkaktioner vid revision/bokslut? Anledningen till att jag frågar är att alla fakturor jag skickat har jag sparat digitalt. Likaså med med många andra fakturor jag fått.

- Kontantinsatsen till AB är inget problem, men däremot funderar jag på resegarantin som är ställd hos Kammarkollgiet. För att kunna ställa resegaranti var jag tvungen att pantsätta en del av mitt hus som säkerhet till banken. Eftersom jag stod som ägare var det inget problem med denna säkerhet, men hur blir det med detta om jag startar AB? Det är ju inte AB't som äger huset och har då ingen rätt att ställa huset som säkerhet. Måste jag då be om banklån för att ställa denna resegaranti?

- Standardbolag/Lagerbolag vet jag väldigt lite om. Kan ni rekommendera några? Jag har registrerat ett varumärke kopplat till mig/EF hos PRV, antar att det blir lite krångligt att köpa ett lagerbolag och sedan föra över rättigheterna för varumärket till AB't eller vad tror ni. Tänkte använda det reggade namnet och loggan som nytt företagsnamn/logga.
Quark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-09, 19:09 #9
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Hej igen,

Pippilotta/
Att ha kvar den enskilda firman ger samma utgångsläge hos banker som att starta AB. Banken är inte dummare än att de kan se hur det gamla bolaget låg till.

Jag som leverantör skulle mer akta mig för en enskild firma än ett AB, då det ändå (ska) finns ett aktiekapital som täcker upp en del pengar. Är det en riktigt stor kund som inte vågar så får man väl be revisor gå i god för att pengar finns.

Quark/
1. Swedbanks e-bokföring har jag inte några erfarenheter av men det är säkert helt dugligt. Du har koll på om du ska bokföra enligt fakturerings eller kontantprincipen?

2. Du som företagsledare har ju lagt in ditt hus som pant för resegarantin, så det borde inte vara några problem. Om du exempelvis tar ett lån så är det vanligt att du själv går i borgen för det, således detsamma effekt. Sen låter det väl troligt att du måste registrera om det på något sätt för att du byter bolagsform.

3. Standardbolag, har kontakter med bolag som säljer. Sällan, eller aldrig, några problem. PM:a mig om du är intresserad.

4. Du måste spara dina kvitton i orginalform. Sen kan du ha de digitalt därutöver.

5. Redovisningskonsulten syr ihop säcken med det som du inte klarar av. Har du stämt av alla konton löpande (be att få instruktioner och tips) så är det oftast bara för konsulten att prestera en årsredovisning och kanske lite uppbokning av skatt. Därav behöver inte konsulten gå genom så mycket. Har du däremot inte någon ordning och konton ej är avstämda så blir följden att mer tid måste plöjas ner och därmed ett dyrare arvode.

Gå inte i fällan att välja den billigaste timtarifffen gällande konsulten du kan hitta. Välj någon du känner du kan lita på så du kan sova gott om natten. Det är alltid du som i slutändan är ansvarig för din bokföring, oavsett om du lejt ut den eller ej.

6. Revisorn kontrollerar ett urval av verifikaten, stämmer av relevanta bokslutsposterna och ser hur du sköter bolaget (förvaltningen). Hur mycket han kontrollerar beror på din ordning och hur mycket du förberett inför revisionen. Du kan mycket väl lämna allt material digitalt till revisorn om det är en någorlunda modern en du väljer. Ett tips är att använd revisorn som en resurs istället för ett krav. Det finns kunskap att utnyttja där.

Lycka till och återkom om du undrar något mer!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-09, 23:48 #10
buran buran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 166
buran buran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 166
Citat:
Originally posted by rhuse@Mar 8 2009, 12:00
Revisorsplikten är ju tänkt att försvinna.
Är det något som är klubbat och klart?att det försvinner?Datum?
buran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017