Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Brevpostförskott, Pacsoft och fakturaavgift

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-13, 23:41 #1
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
Hej,
jag har skaffat mig en laserskrivare, ett kundnummer hos Posten och användaruppgifter för Pacsoft online. Idag skulle jag skicka ett brev mot postförskott, bara för att testa systemet. Efter ett par försök lyckades jag få utskriften att hamna på rätt ställe på det självhäftande laserarket. När jag väl hade lyckats med det klistrade jag arket på mitt lilla paket och traskade iväg till det lokala Postcentret.

Allting väl, hittils. På Postcentret gick det mindre bra. När jag skulle skicka paketet sa kvinnan bakom kassan något om att jag måste ha en följesedel.. sedan sa hon att hon var osäker och att hon skulle ringa kundservice. Vilket hon gjorde. Jag fick veta att det skulle tillkomma en fakturaavgift på 50:- om jag ville betala mot kredit (på utskriften som skapades av Pacsoft online står det "kreditkund"). Den här avgiften skulle tillkomma varje gång jag ville skicka ett brev eller paket mot postförskott.

Jag tycker att det låter konstigt. Det skulle innebära att om jag skickar ett paket dagligen så kommer enbart fakturaavgiften att kosta mig 1000:- per månad. Det verkar orimligt. Inte ska väl Posten behöva skicka en ny faktura varje gång jag har skickat ett paket? Eller?

Det jag funderar över är följande: har jag missat någonting? Eller kommer jag att få 20 fakturor hemskickade varje månad om jag väljer att använda Pacsoft online och skicka ett brev/paket per dag?

Jag kommer att kontakta Posten om det här, men först vill gärna höra era kommentarer.

/ Matti - förvirrad.
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 00:49 #2
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Det låter väl som det är bäst du kontaktar posten först och sen får våra kommentarer.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 01:02 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Eftersom det är brevpostförskott så kan du alltid frankera med frimärken.
Detta borde du ha blivit upplyst om tycker jag.

Skickar du bara ett paket om dagen så är det klart billigaste att använda frimärken.

Skickar du fler så använd en "Porto-betald-stämpel" och fyll i en följesedel, då betalar du en faktureringsavgift för varje följesedel och då bir ju snittet lägre.

(Jag betalde "bara" 20.- i faktureringsavgift när jag körde "Porto-betald")

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 01:18 #4
matte99 matte99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 17
matte99 matte99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 17
Du måste ha porto för minst 300 kr ex moms för att undvika avgiften på 50 kr när du kör portobetalt.
matte99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 01:49 #5
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
Citat:
Det låter väl som det är bäst du kontaktar posten först och sen får våra kommentarer.
När jag har varit i kontakt med Posten tidigare har jag ibland fått olika svar beroende på vem jag har talat med. Jag vill därför gärna ta reda på lite information först, innan jag ringer, så att jag när jag väl ringer vet vad jag ska fråga efter och vad som är möjligt att göra. Det här är inte ett akut problem, jag har därför inte något emot att vänta ett par timmar på att få höra hur andra gör.

Citat:
Eftersom det är brevpostförskott så kan du alltid frankera med frimärken.
Det är det alternativet jag använder idag. Eller ja, jag lämnar in en adresslapp för inrikes brevpostförkost tillsammans med paketet som sedan frankeras. Det jag ogillar med det alternativet är att jag måste fylla i adresslapparna för hand samt att personalen manuellt måste mata in uppgifterna i deras system. Det tar en del tid, speciellt om man ska skicka flera paket samtidigt. Med Pacsoft hade jag hoppats på kunna köra helt "digitalt" och därmed underlätta arbetet både för mig själv och för personalen på Postcentret.

Matte99, ok. När jag väl har kört igång verksamheten på riktigt borde det inte ta alltför lång tid innan jag kommer upp i de summorna.

Tack för era svar.
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 01:56 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Det är det alternativet jag använder idag. Eller ja, jag lämnar in en adresslapp för inrikes brevpostförkost tillsammans med paketet som sedan frankeras. Det jag ogillar med det alternativet är att jag måste fylla i adresslapparna för hand samt att personalen manuellt måste mata in uppgifterna i deras system. Det tar en del tid, speciellt om man ska skicka flera paket samtidigt. Med Pacsoft hade jag hoppats på kunna köra helt "digitalt" och därmed underlätta arbetet både för mig själv och för personalen på Postcentret.
Det där har du fått om bakfoten.
Du kan använda Pacsoft och frankera med frimärken.

Att det står att du är kreditkund gäller bara paket, alla brevpostförskott frankeras separat antingen med frimärke, frankeringsremsa eller Porto-betald-stämpel.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 01:59 #7
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
MattiKolu MattiKolu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 55
Citat:
Att det står att du är kreditkund gäller bara paket, alla brevpostförskott frankeras separat antingen med frimärke, frankeringsremsa eller Porto-betald-stämpel.
Aha, det visste jag inte. Det är ju alldeles utmärkt. Tack.
MattiKolu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 02:17 #8
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 711
Citat:
Aha, det visste jag inte. Det är ju alldeles utmärkt. Tack.
Men det är ändå otroligt skrämmande att dom inte kan förklara detta för dig på Postcenter. Det skulle ju bli så himla bra när vissa delar av Posten lades ut på ex. ICA. Då skulle det minsann hådutbildas personal som skulle jobba på Postcentran som kunde ta hand om företag.

Posten är stor skamfläck som kommer att gräva sin egen grav!

Jag lägger ca 750.000/året i frankering och jag har inte mer i rabatt än du som skickar ett pf/dag. Det säger väl en del om Postens politik, nu höjde dom ju dessutom postförskottsavgiften med ytterligare 6.- från årsskiftet. (Det är en ökning med ca 70% på tre år)

Har du fler frågor så är du välkommen, känner att jag är bättre insatt än nötterna i kassan

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 03:04 #9
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Jag fick själv idag hem startpaketet för att börja med Pacsoft, efter en lång karusell med kundnummer hit och dit.
Det va inte mycket information man fick med. Alltså om jag ska skicka någonting mot postförskott, ett brev, så skriver jag ut en fraktsedel i pacsoft med beloppet på hur mycket mottagaren ska betala för att hämta ut brevet, klistrar fast den, och sen sätter även på frimärke för vad frakten kostar? Men PF avgiften, hur betalar jag den, gör jag det i kassan på postcentret samtidigt?
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 03:09 #10
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Jan 14 2004, 00:17
Men det är ändå otroligt skrämmande att dom inte kan förklara detta för dig på Postcenter.
Men inte alls förvånande - de vet ingenting. De enda som vet nåt verkar vara deras kundservice som deras egen personal måste ringa hela tiden. Det bästa man kan göra är att ringa kundservice direkt och sedan gå till postcenter/posten. Om de då försöker inbilla en något annat vet man vad som gäller. (Så gjorde jag när jag skickade DTD utomlands, något som enligt personalen var omöjligt om man inte är kreditkund.)
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017