Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vem bär ansvaret?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-11, 15:28 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
I januari 2003 blev jag uppringd av ett företag som erbjöd mig att köpa kontantkort med en kod för att kunna surfa på ett stort antal utvada porrsajter, dom fanns i "valörerna" 1 dygn för 49kr, 1 vecka för 99kr eller 1 månad för 249kr och eftersom jag trodde på idén och hela projektet med korten såg mycket seriöst ut så beslutade jag mig för att köpa in och börja sälja dom. Köpte på mig ett lager för ca 6000.- och blev muntligt garanterad att dom skulle fungera för obegränsad framtid och att det var ett amerikanskt stabilt företag som underöll sidorna.

Korten sålde inte speciellt bra, ibland gör man ju afärrer som inte är så bra men det var ju inga problem eftersom dom inte hade någon "bäste före dag" och då får det väl ta ett par år att bli av med dom tänkte jag.

I vintras fick jag mina första mejl från kunder om att inte alla sidorna fanns som utlovats och sedan i våras så går det inte att logga in över huvud taget med den påföljd att jag har plockat bort dom från Lastbryggan och står nu med kort för 4-5000.- i lager.

Nu är det lite komplicerade omständigheter som gör att jag undrar vem som bär ansvaret för korten och vem som skall ersätta mig för det antalet kort jag har kvar i lager.

Företag A som jag köpte korten av sålde företaget till Företag B som skulle sköta hanteringen av dom, Företag B vill naturligtvis inte veta av mig i frågan och Företag A driver idag en annan verksamhet.

Dom kunderna som mejlat mig om att korten inte funkar (innan jag tog bort dom) har jag av Företag A blivit utlovad att dom skall bli kompenserade av dom.

Dessvärre har dom kunderna återkommit till mig igen eftersom inga pengar utbetalats från Företag A. Självklart har jag då kompencerat dom, det är ju jag som sålt korten.

Anledningen till att jag inte vill skriva vilka företag det handlar om är att både A & B är aktiva här på WN, självklart vore det bra om dom vill delta i diskussionen.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 15:44 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Är företag B ett AB och Företag A var AB så bär företag B nu ansvaret då de köpte upp företag A. Vad det ett Hb eller enkilt firma så blir det krångligare.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 15:45 #3
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
Är företag B ett AB och Företag A var AB så bär företag B nu ansvaret då de köpte upp företag A. Vad det ett Hb eller enkilt firma så blir det krångligare.
Tror inte att något av dem är AB.
// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 15:55 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Då blir det svårt, vi hade samma problem för ett tag sedan, då vi handlade in tändare från ett företag och de var tomma på gas, vi sålde alla vidare utan vetskap om detta. Sedan när kunderna började ringa så fick vi ersätta de med nya tändare och det bolaget vi köpte från blev sålt till ett annat HB, vi fick inga pengar, det vi fick var ett fax med stor text på: "GE ER" Har en advokat i familjen som avrådde från att gå vidare då det skulle kosta mer än va det är värt och vi skulle aldrig få något tillbaks. DET BÄSTA ÄR ATT DE SOM SÄLJER SÅNT SKIT TAR SITT ANSVAR!. Alltså företag A i det fallet, och är de medlemmar här så bör de skämmas om de inte gör rätt ifrån sig...
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 17:38 #5
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
De som har sålt till dig har ingått avtalet med dig så de bär ansvaret, om inte annat avtalas mellan A & B, har nu föratag B köpt A så har de ju också köpt alla ingångna avtal om de inte i sitt köpeavtal avtalat att A's företrädare skall stå för ev garantier o dyl, eller annat framgår i avtalet mellan dig & frtg A.

Borde ju inte vara så svårt att tala om det för dig, (vem som bär ansvaret), vid kontakt med dem (A & B)

Fö så är HB också en juridsk person som AB
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017