Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adblock dödar webben

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-11, 17:49 #11
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Faktum är att situationen till viss del påminner de konsekvenser som uppstår när en sida indexerar stora delar av en annan sidas innehåll. Exempelvis som blocket Blocket och AllaAnnonser.

Sidan som indexerar innehåll skriver visserligen ut vilken källa innehåller kommer ifrån, i vissa fall länkar man till huvudsidan. Problemet är att, exempelvis Blocket, förlorar möjligheten att visa reklam på flera av sina sidor - eftersom besökaren tar en genväg.

Med AdBlock ges besökaren en specialvariant av webbpublicistens sida/information som inte ger publicisten någon intäktskälla.

Det påminner även lite om RSS-feeds. I det fallet är det dock en valfri tjänst ifrån webbpublicsisten - en tjänst som ofta är gynnsam oavsett hur mycket information man publicserar i RSS-flödet. (RSS-prenumeranter tenderar ofta att vara hyfsat kunniga inom området och leder med hyfsad sannolikhet in nya besökare)

ztream: Vägarnas underhåll är oftast inte direkt subventionerade av butikernas reklam.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 17:53 #12
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Spindel: Problemet med Adblock är att den är förebyggande. Den tar bort all reklam oavsett den är störande eller inte. Besökaren ges inte en chans att avgöra det i förväg.

Vad jag vet tar den inte bort Google Adsense ännu. Men det dröjer förmodligen inte länge innan alternativ fö textreklam dyker upp (med tanke på att det inte är så svårt att implementera heller).

Om vi tar sidan som du nämner som exempel kommer förmodligen 50% av (de nu adblock-lösa) besökarna att lämna sidan för en konkurrent - något som naturligtvis är dåligt för företaget som nu tappar i populäritet.

Å andra sidan kommer de, beroende på sin kompetens, att anpassa sin reklam för att generera fler besökare och högre CTR. Är de inte tillräckligt bra tappar de inkomster. Det är marknadskrafter, precis som det ska vara.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 17:59 #13
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Jag har inte isolerat problemet till storbildsreklam.

Jag ska även hitta ett sätt som förbjuder besökare att zappa förbi reklam på TV.

Företag som inte förstår att kunderna kommer i första hand går alltid under, tänk på det. Det är upp till oss att förändra våra tjänster när kundernas beteende förändras.

Att tvinga kunderna att förändra sig så att det passar oss publicister är att ta första spadtaget till sitt eget företags grav.

Citat:
Originally posted by Xyzi@Mar 11 2006, 18:49
ztream: Vägarnas underhåll är oftast inte direkt subventionerade av butikernas reklam.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:04 #14
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Xyzi: Om vi pratar om Adblock och Adblock Plus till Firefox så är det så att Adblock blockar ingenting som default. Det är helt upp till användaren vad han/hon vill blocka. Vill man blocka Google Adsense för att man tycker den är jobbig kan man göra det. Vill man plocka flash-filmer för att man tycker det är jobbigt kan man göra det.

Adblock Plus blockar som default "*/ads/*", "*/advertisements/*" och "http://*.adserver.example.com/*".
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:16 #15
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Citat:
Originally posted by ztream@Mar 11 2006, 18:59
Företag som inte förstår att kunderna kommer i första hand går alltid under, tänk på det. Det är upp till oss att förändra våra tjänster när kundernas beteende förändras.
Att tvinga kunderna att förändra sig så att det passar oss publicister är att ta första spadtaget till sitt eget företags grav.
Jag håler med dig. Kunder undviker gärna att bli styrda. Det innebär att företag som är anpassningsbara alltid vinner i längden.

Men ska vi enas om att program liksom AdBlock kan utgöra en potentiell risk för vår nuvarande platform?

I så fall bör vi snarare se den här tråden som en varningsklocka - att vi bör börja fundera kring nya förbättrade intäktsmodeller.

Edit:
wizkid. Tack för informationen! Det är bra att de inte blockerar allt för mycket som standard. Det skulle kunna ge en del annonsnätverk en stor konkurrensfördel. Hur som helst är risken stor att en besökare råkar blockera en viss sträng som återkommer, även på rätt oskyldiga sidors annonser som är smart placerade.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:27 #16
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Klart att det är ett problem, men lösningen ligger inte i att förändra besökarna utan i att möta hotet med smarta lösningar.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:32 #17
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
Om jag gör en sida som drivs genom reklam och inte genom att användaren betalar så skulle jag utan tvekan överväga att blocka de som väljer att inte visa reklamen på samma sätt som jag på en betalsida skulle blocka de som inte betalar.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:36 #18
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by Xyzi@Mar 11 2006, 18:16
Men ska vi enas om att program liksom AdBlock kan utgöra en potentiell risk för vår nuvarande platform?
Jag skulle säga att om Internetreklam fortsätter att vara som den är idag kommer fler och fler använda annonsblockerings program och detta i sig betyder att Internet reklamen måste förändras. Jag tycker även att Google Adsense textannonser är en sådan förändring. Även bakgrundsbilderna som används på gamereactor.se (de diskuteras t.o.m. i deras forum vilken bakgrundsbild som varit snyggast) är ett tecken på att Internet reklam inte behöver vara hemsk för användaren.

Men så länge sidor fortsätter använda enormt jobbiga flashfilmer (tex PSP annonsen som ligger på gon.se) eller lägga reklam i lagren ovanpå innehållet så kommer annonsblockerings användandet att fortsätta öka.

Jag tror helt enkelt att de som sysslar med Internetreklam borde tänka på varför Adblock och liknande program utvecklas. Jag är rätt säker på att det inte beror på att de är avundsjuka på att sidorna tjänar pengar på reklam.

Så om det är någon som dödar webben så är det snarare de som använder irriterande reklam.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:40 #19
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
webbteknik: Den argumentationen känns moraliskt vettig.

En besökare som inte ger dig några intäkter kan dock bidra med innehåll (i form av kommenterar t ex.) och spridningen av sidan.

Det innebär att du inte kommer att tjäna några pengar på besökaren (vilket du inte skulle ha gjort ändå). Å andra sidan finns det nu en chans för att de kommer att avaktivera sin Adblock för att sedan gå in på din sida igen (stor vinst). Men risken finns också att det går snabbare att helt enkelt hitta in på en konkurrents sida (stor förlust, eftersom konkurrenten då ges innehåll och spridning).

Frågan är vilket som ger mest. Hur som helst tjänar vi förmodligen mest på att helt enkelt hitta nya inkomstmodeller.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 18:51 #20
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 641
Frågan är hur många som kör adblock? Jag har aldrig sett det installerat på nån dator.
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017