Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


använda företagsnamn i domän?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-22, 10:38 #1
ost ost är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 20
ost ost är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 20
Standard använda företagsnamn i domän?

Snabb fråga.

Får man tex skapa domänen "teliatest.se" för ändamålet att ha tester på telias produkter?

kan inte riktigt tyda detta i de googlingar jag hittar...

"Varumärkesintrång:
Användning av annans varumärke eller företagsnamn som domännamn kan utgöra varumärkesintrång eller firmaintrång. Det gäller om domännamnet är identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet eller om domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet."

detta borde inte stoppa min tanke -"identiskt eller förväxlingsbart med ett skyddat varumärke eller företagsnamn och det finns branschlikhet"

däremot drar jag ju fördel av att ha med "telia" i domännamnet? men inte i syfte att försöka lura användare eller skada telia etc -"domännamnsanvändaren på annat sätt drar en uppenbar fördel av att använda kännetecknet.""

Ok / inte ok?

Senast redigerad av ost den 2011-12-22 klockan 10:51
ost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-01, 20:03 #2
ost ost är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 20
ost ost är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 20
Bump.. var detta så självklart eller så svårt att ge ett svar på?
ost är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-01, 20:15 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Med tanke på att snubben bakom classicvolvo.com blev stämd för att han använde domänen för att meka gamla Volvo-bilar, så skulle jag passat mig om jag vore du.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-02, 11:53 #4
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Med tanke på att snubben bakom classicvolvo.com blev stämd för att han använde domänen för att meka gamla Volvo-bilar, så skulle jag passat mig om jag vore du.

Precis, detta vill jag också avråda starkt ifrån. Ska du genomföra det så kan det vara smart att klarera det med "Telia" först.

Dock så hade jag själv inte godkänt det om det rörde mitt varumärke. Hur vet jag som ägare av varumärket att din sida är rättvis, använder riktig data i tester etc?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-02, 12:16 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
@ost - Du behöver sära på domän och varumärkesintrång - det är inte samma sak.

Pga var jag jobbar, så avser jag inte ge dig någon som helst rekommendation.
Utan istället ge dig och andra wn-medlemmar lite information att läsa in sig på (uppdatera sig kring), då din fråga är ständigt återkommande i olika skepnader och det även "inte helt sällan" förekommer juridiskt skrivna brev ställda till registranter, där det ofta förekommer sakliga felaktigheter och direkta hot till följd av dessa felaktigheter.


I ditt exempel, så har för det första ingen part någon typ av förtursrätt till registrering av ett domännamn.
Citat:
Vem som helst kan registrera en .se-domän förutsatt att den är ledig och inte förekommer på .SE:s spärrlista, se nedan. Principen om ”först till kvarn” gäller, vilket innebär att registrering av domännamn sker utan förprövning.
Källa: https://www.iis.se/domaner/villkor

Så ja, du (eller vem som helst) kan registrera domännamnet [teliatest.se]

Sen kommer frågan vad du kan skapa för innehåll till sidan och om det innehållet kan anses utgöra renommésnyltning.
Och om det finns något som kan ses som "legitim" användning av Telias kännetecken, utan att för den delen göra intrång.

Se PRV:s förklaring av detta, Citat:

Citat:
"Vad du därför får ta ställning till är om den verksamhet som bedrivs
under ett domännamn dels är kommersiell men även om den har sådan
inriktning att den står i direkt konflikt med ditt varumärke. Om
verksamheten inte är kommersiell
eller har en helt annan inriktning än din
egen för de varor eller tjänster som marknadsförs under domännamnet kan
det ofta vara fråga om tillåten användning
av ditt kännetecken som domännamn."
Källa: http://www.prv.se/Varumarke/Nar-du-h...n-pa-Internet/


Varumärkesrätt (Den 1 juli 2011 trädde en ny varumärkeslag i kraft.)

Citat:
Ensamrätten till ett varumärke innebär att ingen annan får använda ett identiskt märke för samma slags varor eller tjänster. Skyddet omfattar också användning av liknande märken för liknande varor eller tjänster, om det finns risk för förväxling. Utöver detta grundläggande skydd finns ett mer omfattande skydd för varumärken som är kända.

Ensamrätten hindrar bara sådan användning som sker i näringsverksamhet. Privat användning omfattas alltså inte av ensamrätten.
Källa: http://www.regeringen.se/sb/d/1910/a/12260


Renommésnyltning
För den som vågar lita på Wikipedia, så finns det att läsa:
Citat:
Renommésnyltning innebär att en näringsidkare i sin marknadsföring otillåtet knyter an till en annan näringsidkares verksamhet, starka kännetecken, varumärken, produkter, namn eller liknande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Renomm%C3%A9snyltning

Vågar man sedan lita på detta ex-jobb, så finner vi de rekvisit för "Renommésnyltning" som föreligger hos Marknadsdomstolen:

Citat:
De rekvisit som vi anser föreligger för renommésnyltning är:

Huruvida ett kännetecken är bärare av ett renommé i det sammanhang som det används i.
Huruvida kännetecknet kan förknippas med näringsidkaren.
Huruvida anknytningen till kännetecknet är obehörig.
Huruvida anknytningen även är otillbörlig.
Huruvida den utsatte näringsidkaren lider någon skada.
Huruvida konsumenternas marknadsöverblick förändras.
Källa: http://www.uppsatser.se/uppsats/90cf32d3bf/


Så vad kan ske i det fall Telia motsätter sig användandet av domännamnet?


Domänen [teliatest.se] (enligt exemplet)
I det fall Telia anser sig ha mer rätt än innehavaren till domännamnet, så kan denne ansöka om en ATF (Alternativt tvistlösningsförfarande)

Citat:
Det som prövas i ett ATF-ärende är följande tre rekvisit (omständigheter):

-> Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
-> Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet
-> Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
https://www.iis.se/domaner/atf


Se även: http://www.dnzup.se/juridik-foeretag...-internet.html
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-02, 19:08 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Domännamnet som sådant kommer inte att orsaka dig några problem. Det värsta som kan hända är att du blir av med det i en (för dig) kostnadsfri ATF (se tex: http://www.dan.se/ikea-fortsatter-med-forfoljelsen.html). Däremot så kan tjänsten du bedriver via domännamnet komma att ge dig juridiskt trubbel.

Vill du vara på den säkra sidan så bör du inte använda dig av andras varumärken överhuvudtaget. Hur problematiskt det kan bli om du ändå väljer att inkludera någon annans varumärke i ditt namn, kan variera mellan alltifrån att ingenting händer, till att du blir stämd på fantasisummor. Det beror helt och hållet på vad Telia har för attityd till din tjänst och hur du använder deras namn.

Så mitt tips är att du bör hitta på ett eget namn för din tjänst, eller använd generella ord. Dvs välj tex teletest istället för teliatest.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017