Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stor bluff av Telesäljare Louise, Jens, Martina, Patrik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-05, 08:52 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Stor bluff av Telesäljare Louise, Jens, Martina, Patrik

DN & SVT har idag en uppföljning av stor bluff av många Telesäljare som säljer telefonabonnemang.

Bland annat använder dessa Telebolag en mall för sina webbsidor utan att ens byta ut originalets fotografi på "personal" och inte ens namnen på personerna är utbytta; Louise, Jens, Martina och Patrik.

Söker man på dessa namn så finns de på massvis av webbsidor i kombination. Sannolikheten att just denna kombination ska förekomma på två företag är väl ca 1 på 8 100 000 000 och att den ska förekomma på 4 olika företag är ju så astronomiskt lite att min miniräknare inte räcker till.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tel...om-inte-finns/
http://www.vulkekonomi.se/vulkekonomi-15057915

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-08-05 klockan 09:00
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 09:21 #2
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Det är en av hemsida24 . se teman för sina gratishemsidor.

De behöver ju inte bluffa om sina produkter bara för att de inte vet hur man arbetar om en mall för en hamsida.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 10:18 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att de inte har lagt ner miljoner på att skapa en webbsida bryr jag mig inte om, men de hänvisar till namngiven personal som inte finns och som aldrig har funnits i bolaget. Bilder bryr jag mig inte heller om för det är vanligt att man använder gratisbilder eller köper bilder från bildbyråer, det gör även de stora bolagen. Men man kan inte bluffa kundreferenser eller personalens namn, det är ju så enkelt att fixa äkta vara. Rent krasst behöver de bara en nöjd kund för att kunna visa på en referens från en nöjd kund.

De har tagit över kundregistret från ett bolag som hette Telephon som inte finns någon historik på vare sig bolagverket eller allabolag.se

Företaget Tele15 (finns inte i allabolag.se eller hos bolagsverket) verkar vara ett blufföretag i alla fall. Detta enligt flera olika källor.

Enligt webbplatsens "om oss" påstås de ägas av ett Engelskt Ltd bolag med filial i Sverige: Speaker Sweden Limited UK Filial (orgnr: 516405-7290).

De påstår sig vara en "virtuell operatör" utan eget nät. Vilken fysisk operatör de har som underleverantör vet jag inte, det har jag inte hittat någon information om på deras webbplats.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 12:38 #4
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
So you think every live chat support person you talked to is named Anna and is a white person living in US?

It's very common to hire people from example India and instead show a different name and picture of them to the customer.

Sorry for English. On English iPad.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 17:59 #5
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Är det "Plus" eller "uppdrag granskning" eller liknande som sammanställt denna problematik? Har försökt att leta på svtplay utan att hitta något. Eller är det bara en "serie nyheter" ?
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 18:10 #6
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Att namnge personer i reklam/infomaterial med inköpta bilder av helt utomstående personer skiljer sig väl inte från andra aktörer som t.o.m blivit prisade för att göra samma sak.

Skulle kunna tipsa DN och SVT att även en mycket stor svensk affärskedja också gör det och har gjort så i över 10 år.

Man påstår att man har medarbetare som heter Stig, Ulf, Sebastian och Cindy fast det är egentligen bara inhyrda skådespelare som inte alls jobbar i någon butik och har helt andra namn i verkligheten.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 18:58 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Telephon var nog registrerat utomlands tror jag? Det är ett av flera oseriösa telebolag som lyckligtvis försvunnit den senaste tiden men tyvärr dyker individerna bakom sådana här "företag" ständigt upp i nya skepnader.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-05, 19:22 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är väl en viss skillnad på ICA-Stig i TV-reklamen och att ha namngivna personer som ska föreställa personal på sin egen webbplats.

Om man nu använder skådespelare så brukar man ju i alla fall hitta på namn som skiljer sig från webbhotellets mall för webbsidan i alla fall, så mycket kan man väl anstränga sig i alla fall.

Sen är inte det den stora grejen utan det faktum att Telephon har lurat en rad kunder (enligt konsumentverket). Jag hittar inga uppgifter om Telephon i öppna register i Sverige, men Tele15 har tagit över deras kundregister så någon form av kontakt har de sannolikt haft och jag undrar om det är samma personer bakom?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bluff, säljare, tele


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017