Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Loopia nere

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-23, 13:44 #101
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Hur kan du veta detta så säkert? Hur kan du veta vilka mål folk har och varför? Eller du bara gissar och förutsätter att det är så?
Men det handlar ju inte om detta, du anmärker ju på mitt minst viktiga inlägg i tråden. Kommentera gärna istället mitt inlägg gjort efter istället.
Sunt förnuft och logik kanske kan hjälpa? Men nu gynnar det ju vissa här i tråden att låta ljuset skina lite extra på sig själva...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:44 #102
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Nej Patrik, det har jag inte. Jag vill inte säga att jag har totalt koll heller, för det har ingen. Inte heller vill jag på något sätt förringa dina kunskaper, jag vet att de är goda, men du har fortfarande inte en jävla aning vad som just nu pågår. Det var bara det jag menade.

Ungar kan det säkert vara många gånger, det är sant, men inte denna gång.

Sedan att skriva att man själv går in och tar över hackade datorer och "slår tillbaka" är ju intressant, då sänker man sig till kräkens nivå. Om din dator hackas av kräk, ska jag då ha rätt att härja fritt i din dator? Det är inte så vår svenska lagstiftning ser ut...
Det jag vet att dom inte klarar av DDoS, om det nu är en attack mot en kund får dom väl blockera ut den kunden som första steg och inte behöva döda all övriga kunder.

Om det är personligt mot Loopia så lär dom har retat upp någon riktigt mycket, om det då inte är något utpressningsförsök.

Men då har dom ändå problemet att dom skulle lagt mer pengar på klara DDoS istället för bli utpressade.

Men ett företag som inte ens inversterar i riktigt reservkraft är svårt att ta seriös att dom försöker lösa problemet.

Har inte sagt något om "slå tillbaka" eller härja fritt, man kan mer se det som forskning och förebyggande syfte. Sedan många burkar är från länder som typ inte ens har några lagar.

Det är inte burken i sig som är intressant utan koden för botnätet om man säger så, och det tillhör ju inte ägaren om man ska se det på litet konstigt sätt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:44 #103
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Ett direkt svar på din fråga är att jag med stor säkerhet VET i just dessa fall vad det rör sig om och att kalla dem för folk är allt för vänligt, kräk passar klart bättre.
Ett modernt hosting företag ska klara attacker, något som patrikweb är inne på och jag är övertygad om att om patrikweb hade jobbat på Loopia och fått fria händer hade inte Loopia haft dessa problem

Bara för att man inte klarar av ddos:en ska man inte kalla folk för kräk, den människosynen tycker jag inte speciellt mycket om. För att vara supermoderator tycker jag du uttrycker dig lite olämpligt.

Senast redigerad av Danielos den 2010-05-23 klockan 13:53
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:49 #104
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Vi kanske ska börja kalla elbolagen kräk med varje gång det blir strömavbrott och att man inte har någon riktigt reservkraft? Det är ju självklart deras fel att man inte har ström på servrarna.

Känns lite som det är Loopia stil att alltid skylla på andra.

Och självklart är det inte deras fel att alla DNS gått ner så många gånger, det är ju så stort krav att tycka att dom ska colo en extra DNS server hos någon annan leverantör. Skulle ju kostat dom så mycket så kanske 1.000 i månaden.

Senast redigerad av patrikweb den 2010-05-23 klockan 13:52
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 13:58 #105
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Loopia verkar inte göra något åt problem.

Vi kan ju ta Binero som exempel, efter första största avbrottet har dom nu fet anycast DNS som dom köper av andra som tjänst. Sedan håller dom på med ny fet nätinfrastruktur.

Visst var det lite synd att det var tvungen bli ett större avbrott för att skynda på det lite, men kunde varit värre.

Men har alltid sagt vad jag tycker om "PC-routrar" och hur bra det kommer att sluta.

Glesys, dom har blivit betydligt stabilare när dom bytt ut sina "PC-routrar" till Cisco. Och alla vet vad jag har sagt om köra skit och vad resultat blir av det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 15:14 #106
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 203
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Loopia verkar inte göra något åt problem.

Vi kan ju ta Binero som exempel, efter första största avbrottet har dom nu fet anycast DNS som dom köper av andra som tjänst. Sedan håller dom på med ny fet nätinfrastruktur.

Visst var det lite synd att det var tvungen bli ett större avbrott för att skynda på det lite, men kunde varit värre.

Men har alltid sagt vad jag tycker om "PC-routrar" och hur bra det kommer att sluta.

Glesys, dom har blivit betydligt stabilare när dom bytt ut sina "PC-routrar" till Cisco. Och alla vet vad jag har sagt om köra skit och vad resultat blir av det.
Binero har väl inte fixat AnyCasting än? Dom har väl bara sagt att de SKA fixa det, precis som de ska migrera oss kunder till nya systemet och de ska fixa sin kontrollpanel.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 15:24 #107
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det jag vet att dom inte klarar av DDoS, om det nu är en attack mot en kund får dom väl blockera ut den kunden som första steg och inte behöva döda all övriga kunder.

Om det är personligt mot Loopia så lär dom har retat upp någon riktigt mycket, om det då inte är något utpressningsförsök.

Men då har dom ändå problemet att dom skulle lagt mer pengar på klara DDoS istället för bli utpressade.

Men ett företag som inte ens inversterar i riktigt reservkraft är svårt att ta seriös att dom försöker lösa problemet.

Har inte sagt något om "slå tillbaka" eller härja fritt, man kan mer se det som forskning och förebyggande syfte. Sedan många burkar är från länder som typ inte ens har några lagar.

Det är inte burken i sig som är intressant utan koden för botnätet om man säger så, och det tillhör ju inte ägaren om man ska se det på litet konstigt sätt.
Du får gärna ha din uppfattning, självklart, men faktum är att dina idéer kring "mirakelmediciner" rörande DDoS och anledningarna till att man utsätts för sådana kanske inte alltid fungerar. Som sagt, jag betvivlar inte dina kunskaper, men du har ibland en tendens att se på saker väldigt enkelspårigt.

Sedan angående "slå tillbaka" så har vi en SVENSK lagstiftning som gäller oavsett om den du "ger dig på" bor i Sverige eller i något annat land... Jag tror dessutom att det är ett allvarligt misstag att tro att inte de allra flesta länder har en lagstiftning som omfattar dataintrång, överbelastningsattacker och annat. Det har de allra flesta. Tror inte vi hittar ett enda land på den jord utan lagstiftning...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 15:36 #108
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Du får gärna ha din uppfattning, självklart, men faktum är att dina idéer kring "mirakelmediciner" rörande DDoS och anledningarna till att man utsätts för sådana kanske inte alltid fungerar. Som sagt, jag betvivlar inte dina kunskaper, men du har ibland en tendens att se på saker väldigt enkelspårigt.

Sedan angående "slå tillbaka" så har vi en SVENSK lagstiftning som gäller oavsett om den du "ger dig på" bor i Sverige eller i något annat land... Jag tror dessutom att det är ett allvarligt misstag att tro att inte de allra flesta länder har en lagstiftning som omfattar dataintrång, överbelastningsattacker och annat. Det har de allra flesta. Tror inte vi hittar ett enda land på den jord utan lagstiftning...
Det funkar utmärk om man har kunskap och viljan att lösa ett problem. Som exempel det med DNS. Dom får väl ställa 1 server hos annan leverantör med 1Gbit port. Sedan klarar inte dom sig med 1Gbit får dom väl ställa några servrar till på några Gbit till.

Skulle endast röra sig om några tusen i månaden för dom i kostnader, så med ett resultat på 6 miljoner 2008 så lär dom ha råd lägga några tusen extra varje månad.

Självklart skulle det inte lösa problemet om dom fick 40Gbit DDoS men det är ju mindre troligt. Jag brukar gå efter Arbor Infrastruktur Rapport som är dom största för DDoS skydd och analysering över hela världens hos dom största ISP.

Så kan man se statistiken på hur många Gbit % som är störst andel. Och kan ju säga att några extra DNS servrar på några extra Gbit skulle skyddat mot många attacker alla fall.

Även om man inte kanske kan skydda sig mot alla DDoS så kan man alltid skydda sig mot största andelen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 15:44 #109
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Så allt går ju beräkna efter statistik.


Bifogade bilder
Filtyp: jpg rapport1.jpg (36.0 KB, 55 visningar)
Filtyp: jpg rapport2.jpg (29.7 KB, 54 visningar)
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-23, 15:45 #110
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av danielos Visa inlägg
Ett modernt hosting företag ska klara attacker, något som patrikweb är inne på och jag är övertygad om att om patrikweb hade jobbat på Loopia och fått fria händer hade inte Loopia haft dessa problem

Bara för att man inte klarar av ddos:en ska man inte kalla folk för kräk, den människosynen tycker jag inte speciellt mycket om. För att vara supermoderator tycker jag du uttrycker dig lite olämpligt.
För att vara en annars intelligent individ så framstår du nu som en som har, för att uttrycka det snällt, lite väl bråttom i din tankeverksamhet...

Om du läser igen så syftade det "folk" som jag kallade för kräk på de som angriper bland andra Loopia. Jag står glatt för att den människosynen passar utmärkt på de som med vett och vilja angriper olika företag med DDoS och annat. Du tycker, om jag tolkar dig rätt, att man inte skall ha rätt att kalla puckona som ligger bakom detta för kräk eftersom det borde vara ett angrepp man skulle klara av. Var det rätt uppfattat? I så fall behåller jag gärna min människosyn så får du behålla din...

Huruvida Patrik hade lyckats hindra detta om han fått fria händer eller inte... Tja. Med fria händer och oändliga resurser kan jag nog fixa det mesta och så även Patrik, men... Ja. Vem vet?

Vad jag vill framhålla är att man kanske skall ha en lite mjukare, ödmjukare, attityd till de företag och deras kunder som utsätts för brott och i stället eftersträva lite samsyn kring hur kräken skall bemötas.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017