Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dölja Whois

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-27, 15:44 #21
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Kippex - det viktigaste "man" bör komma ihåg när "man" väljer att manipulera Whois/proxytjänster är att "man" riskerar domänen/erna om det blir knas..(inlåsning leder enligt erfarenhet i många fall till kapningar och felaktiga överlåtelser men även till andra tokigheter)
Visst, att lägga ut "proxy-whois" på externa företag kan ju resultera i att man blir blåst då man de facto inte "äger" domänen.

Men om man däremot står bakom offshorebolagen själv bör det vara rätt så vattentätt och inte strida mot .SE's policy? Oavsett, inget jag sysslar med.

Senast redigerad av kippex den 2011-04-27 klockan 16:15
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 16:54 #22
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 631
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Kippex - det viktigaste "man" bör komma ihåg när "man" väljer att manipulera Whois/proxytjänster är att "man" riskerar domänen/erna om det blir knas..(inlåsning leder enligt erfarenhet i många fall till kapningar och felaktiga överlåtelser men även till andra tokigheter)
Har det hänt i "modern tid" genom något ombud som erbjudit just den tjänsten (alltså inte som back in the days "råkat" registrera namn på sig själv istället)?
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 17:06 #23
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Har det hänt i "modern tid" genom något ombud som erbjudit just den tjänsten (alltså inte som back in the days "råkat" registrera namn på sig själv istället)?
En lösning på den frågan kan väl vara att man idag inte gör det om man inte känner till företaget/personerna bakom offshorebolaget

Nä men, enda sättet är väl att skriva offshorebolaget som ägare och således finns ju alltid en risk(vid nån sjuk tvångslikvidation eller liknande), även om den i min mening bör vara minimal -> obefintlig.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 17:25 #24
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Har det hänt i "modern tid" genom något ombud som erbjudit just den tjänsten (alltså inte som back in the days "råkat" registrera namn på sig själv istället)?
höh höhö hmm
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 17:35 #25
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
..även om den i min mening bör vara minimal -> obefintlig.
Att överhuvudtaget ta steget att starta ett offshorebolag, upprätta trustees, konton mm mm innebär en ordentlig portion med substans i verksamheten - dvs det behövs ett ordentligt ekonomiskt incitament att göra sig obehaget.. speciellt om man vet med sig att anledningen är att bounca med riskabla verksamheter och sen regga en massa andra saker som domänregistreringar, webbkonton, affiliatekonton, bankkonton etc.

No offense kippex - men allvarligt talat - tror du på allvar att någon tar till sig vad du anser "bör vara troligt eller inte" - har du överhuvudtaget någon erfarenhet av topic eller är det en i raden "jag tycker.." som ett antal WN:are gladeligen delar med sig av, men som inte direkt är speciellt givande för den som söker information?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 17:53 #26
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
@Peter

Det var exakt det jag menade, jag svarade på TS fråga - om man kan vara helt anonym och fortfarande vara 100% säker. Visst går det - men det kostar och är tidskrävande.

Du har rätt jag har ingen reell erfarenhet av att offshora domäner och så lär det med största sannolikhet förbli då det aldrig skulle fylla något syfte för mig. Kan man för det inte vara insatt i hur hela processen går till?

Edit: Kan även tillägga att jag inte förespråkar det som en lösning. Men jag tycker inte heller man ska svartmåla folk som vill vara anonyma som att de sysslar med fuffens. Finns massor av legitima orsaker till att vilja vara anonym.

Senast redigerad av kippex den 2011-04-27 klockan 18:05
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:13 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
@Peter

Det var exakt det jag menade, jag svarade på TS fråga - om man kan vara helt anonym och fortfarande vara 100% säker. Visst går det - men det kostar och är tidskrävande.

Du har rätt jag har ingen reell erfarenhet av att offshora domäner och så lär det med största sannolikhet förbli då det aldrig skulle fylla något syfte för mig. Kan man för det inte vara insatt i hur hela processen går till?
Absolut kan "man" vara det, men det var din rad:
Citat:
Nä men, enda sättet är väl att skriva offshorebolaget som ägare och således finns ju alltid en risk(vid nån sjuk tvångslikvidation eller liknande), även om den i min mening bör vara minimal -> obefintlig.
Jag skulle inte rekommendera någon att ta det citatet speciellt seriöst ..

.. "sjuka tvångslikvidationer" kan ju av vissa ses som en ordentlig portion önsketänkande, jämfört med vad de fått/får/kommer få utstå http://wp.nu/atGd när verkligheten hinner ikapp.

Och jag tycker ABSOLUT att KristianE´s fråga är befogad och bör besvaras istället för bespottas. http://wp.nu/atGe
Räkna istället upp de tillfällen där ni anser att whois-anonymisering skulle vara befogad.
Jag tar gärna till mig det..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 18:38 #28
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Visst kan vi sitta och märka ord, förstår inte varför ordet "man" skulle vara felformulerat? "Man" syftar på registranterna.

Jag kan hålla med om att det var en aning arrogant att inte bemöta honom med konkreta orsaker, likväl som att meningen om tvångslikvidation var något dåligt formulerad. Jag är dock rätt säker på att du förstod vad som menas och att de är under extremt ovanliga förhållanden ett bolag tvingas i likvidation om man ser till att sköta lagstadgade redovisningsprinciper.

Tycker det är fel att jämföra med pokerdomänerna i det här fallet - då de facto bröt mot lagar då de lät amerikaner regga konton. Men nu är det OT deluxe.

Jag har redan i tidigare trådar förespråkat total privacy då det i min mening är lättare att anonymisera sig genom att registrera en domän på "Erik Johansson" än att hålla på med offshore bolag hit och dit. Nu vet jag inte hur ett eventuellt samarbete ser ut mellan t.ex. .SE och FI/SKV/Polis för utlämnande av information rörande domän registrerad på privatperson?

"Att se anonymiseringen som befogad" beror ju på om man vill ta ekonomiska aspekter i beaktande då skatteplanering kommer in i bilden. Fler exempel kan vara;

Sajter som agerar i gränslandet där juridiken konstant utvecklas(men idag bedriver en fullt legitim verksamhet). T.ex. Torrents.

Anonym blogg.

Site som driver en petition mot stat/skola/whatever där registranten inte vill stå som ansvarig.

Övriga anonyma aktivistorgansiationer.


Edit: Kan väl lägga till ditt eget bidrag, SEO: "G är en bland flera som genomför automatiska kontroller när det går".

Senast redigerad av kippex den 2011-04-27 klockan 18:45
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 19:50 #29
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Tycker det är fel att jämföra med pokerdomänerna i det här fallet - då de facto bröt mot lagar då de lät amerikaner regga konton. Men nu är det OT deluxe.
Och jag anser att det är högst relevant.
Citat:
Jag har redan i tidigare trådar förespråkat total privacy då det i min mening är lättare att anonymisera sig genom att registrera en domän på "Erik Johansson" än att hålla på med offshore bolag hit och dit. Nu vet jag inte hur ett eventuellt samarbete ser ut mellan t.ex. .SE och FI/SKV/Polis för utlämnande av information rörande domän registrerad på privatperson?
Jag vet bara att du surat över att ditt namn är lättare att känna igen som registrant än folk med "son-namn", men som jag förklarat är detta något som avser alla och i de tidigare trådarna så har jag pekat på lagar och regler som föranleder detta.

Vad gäller myndighetssamarbeten så..
Citat:
SE har sedan juni 2007 en överenskommelse med Polismyndigheten om att ansvarig tjänsteman med stöd av Rättegångsbalken 23§ 6 kap. kan begära utdrag ur registreringsuppgifter för domännamn. Myndigheten ansvarar för att begäran är i enlighet med gällande lagstiftning eller annan författning
Citat:
.SE kan också samarbeta med vissa utvalda myndigheter för tillfällen då ett domännamn kan behöva deaktiveras under myndighets utredning, som följd av ett formellt beslut och med tydliga riktlinjer med villkoren för ett sådant agerande
Citat:
.SE kan själva anmäla olämplig användning om vi ser sådan.
http://www.iis.se/docs/villkor_och_r..._domannamn.pdf

Citat:
"Att se anonymiseringen som befogad" beror ju på om man vill ta ekonomiska aspekter i beaktande då skatteplanering kommer in i bilden.
"skatteplanering betyder olika beroende på vem som tittar på det.."

Citat:
Fler exempel kan vara;

Sajter som agerar i gränslandet där juridiken konstant utvecklas(men idag bedriver en fullt legitim verksamhet). T.ex. Torrents.

Anonym blogg.

Site som driver en petition mot stat/skola/whatever där registranten inte vill stå som ansvarig.

Övriga anonyma aktivistorgansiationer.


Edit: Kan väl lägga till ditt eget bidrag,
Citat:
SEO: "G är en bland flera som genomför automatiska kontroller när det går".
..jag lyssnar..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 21:09 #30
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Nu har jag inte läst ALLT om just pokerskandalen - visst det var en tickande bomb då de uppenbart blivit varnade om att de brutit mot amerikansk lagstiftning men trots detta fortsatt ta emot insättningar från dess medborgare. Nu diskuterade vi anynomisering och i mina ögon går det inte detta att jämställa detta med illegal verksamhet.

Det är inte specifikt mitt namn, så unikt är det inte på något vis. Syftade mer på att det genom den lösning som finns idag, där man bara publicerar ett namn är lätt att använda sig av bulvaner om man registrerar på privatpersoner. Åter igen inget jag tänker göra eller förespråkar, och visst det finns risker med det också, men sköts det snyggt så... Risk vs. reward.

Vidare, bara för att det är lagstiftat så nu är det knappast så att en motion från .SE inte skulle få lagstiftaren att tänka om, både en och två gånger.

Tack, för myndighetsinformationen, lärorikt som vanligt.

Skatteplanering är något alla borde syssla med och det är knappast något som skall förknippas med fiffel - även om många gärna gör det.

Dög inte 6 förslag? Eller höll du inte med?
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017