Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Juridiskt ägande utav domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-18, 07:06 #1
EEEmill EEEmill är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 45
EEEmill EEEmill är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 45
Standard Juridiskt ägande utav domännamn

Detta gäller ett domännamn jag vill köpa, men för att kunna köpa domännamnet måste man vara bosatt i landet som ändelsen kommer ifrån.

Kan jag skriva ett avtalspapper med den som registrerar domännamnet åt mig så jag har all rätt på min sida. Det vill säga att jag äger domännamnet fast den att personen står skriven som ägare? Eller är jag helt körd om personen skulle köra sitt egna race?
EEEmill är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-18, 10:12 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av EEEmill Visa inlägg
Detta gäller ett domännamn jag vill köpa, men för att kunna köpa domännamnet måste man vara bosatt i landet som ändelsen kommer ifrån.

Kan jag skriva ett avtalspapper med den som registrerar domännamnet åt mig så jag har all rätt på min sida. Det vill säga att jag äger domännamnet fast den att personen står skriven som ägare? Eller är jag helt körd om personen skulle köra sitt egna race?
Rätt körd, driva en civilprocess i det landet kan bli dyrt för dig. Ditt andra problem i sig är du inte längre har rätt till domänen om personen sedan väljer inte stå kvar.

Det du kan göra är att du startar företag i landet, eller lyckas fixa någon advokat eller något som står mer som förvaltare av domän.

Men det är ju med inte helt gratis med sådan struktur, ofta kör man bara sådana lösningar för runa andra lagar i landet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-18, 23:46 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det funkar inte att med avtal gå runt bindande lagar. Lagen gäller i första hand. Ett avtal kan enbart kringgå "dispositiva" lagar, dvs lagar som det står i lagen att man får avtala bort.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 04:46 #4
EEEmill EEEmill är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 45
EEEmill EEEmill är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 45
Tackar för ert engagemang! Jag får gå på tilliten
EEEmill är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 10:53 #5
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Att gå på tilliten kan vara riskabelt. Om du har tänkt bygga en webbplats som över tid blir stor och drar in pengar är det väldigt lätt att människan i fråga blir girig och kanske snor domännamnet av dig.. inte så kul kanske.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 23:24 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag skulle aldrig gå på tillit, samma sak med äktenskap och vara gift. Även om allt är bra en dag så stor risk någon dag personen vill ta allt du äger.

Allt handlar om vad du har råd att förlora, om du har "råd" förlora domän så visst annars inte.

Jag exempelvis skapat bolag just för kunna äga mark etc som annars utlänningar inte har rätt till. Går alltid runda lagar, alltid kostnadsfråga.

Man får alltid göra en riskbedömning för allt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-05, 13:39 #7
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Nu vet jag inte om det är Finland som avses, men jag vet att dom har (hade??) liknande variant av domänregistreringar under FI domänen.

Jag hade tidigare en kund, vars kontakt i Finland stod som ägare av domänen och som därmed kunde hjälpa till med DNS och annat. Hemsidan, FI domänen, låg i Sverige.

Om jag vore dig, skulle jag titta på Finska forum. Detta är kanske ett problem för många!? Det kanske finns företag och/eller personer som kan hjälpa dig. Givetvis mot en kostnad, men dock.

Eller fiska på egen hand!?
Det kanske finns nåt industriföretag som kan tänka sig att assistera i frågan!?
Dom tjänar en slant om året och du får en säker och stabil kontakt att ha kontakt med. Att dom inte sysslar med Internet i det primära ledet skulle jag personligen uppskatta då dom inte har något eget intresse av dina grejer.

Sen måste du givetvis ha rent mjöl i påsen och inte ha oetisk eller olaglig verksamhet på din sida, så din kontakt inte får trassel med rättvisan! Men det är ju inte så svårt! Bara håll dig borta från porr, sex, droger och "livsstilssajter" (typ avpixlat eller olika former av jihad-relaterad verksamhet).

Men det behöver du inte presentera här, bara ha det i åtanke med din kontakt.

Lycka till!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-05, 15:34 #8
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Finland ändrar alla regler kommer att fungera som .SE ifrån och med 2016. OM du kan vänta med köpet så är det ett alternativ.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-05, 19:11 #9
EEEmill EEEmill är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 45
EEEmill EEEmill är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 45
Domännamnet gällde .uk, inte co.uk. Dock så kunde man inte registrera ett domännamn som redan var registrerat med .co.uk. Så det blev inget utav det. Tack i alla fall för er hjälp!
EEEmill är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017