Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betala för luft hos Kreditor

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-27, 16:59 #21
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 433
Jag ser ingen anledning till att lägga dyra pengar på att låta ett annat bolag ta hand om ens fakturor bara.......

Men strunta i det, försöker bara vara hjälpsam.
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 20:11 #22
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Citat:
Originally posted by Sagoborgen@Aug 27 2008, 16:59
Jag ser ingen anledning till att lägga dyra pengar på att låta ett annat bolag ta hand om ens fakturor bara.......

Men strunta i det, försöker bara vara hjälpsam.
Hur många timmar per månad lägger du ner på att kontrollera inbetalningar, skicka inkassokrav och ringa kunder?

Kanske skiljer sig stort på bransch. Men det skulle ta mycket av min tid.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 20:34 #23
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Jag lägger ner ca 30 min extra per månad med att skicka påminnelser och kolla varför folk inte betalar. Men eftersom vi i vår shop även har förskottsinbetalning som alternativ så måste vi ju ändå kolla av alla betalningar och då spelar det ju ingen roll om jag ska kolla av betalda fakturor samtidigt. Skickar mellan 75-100 fakturor i månaden och runt 6-7 påminnelser. Har bara haft 1 ärende hittils till inkasso som blev betalt.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 22:02 #24
nygryning nygryning är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 33
nygryning nygryning är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 33
Jag hanterar ca 2500 fakturor/månad själv. Funderade ett tag på att gå över till Kreditor men när jag räknade på det var det helt klart fördelaktigare att köra själv. Dessutom tjänar jag ju extra pengar. Blir överskott av fakturaavgifterna dessutom många många tusenlappar extra i betpåminnelseavgifter och inkassoavgifter eftersom jag kör det själv.

Tar det mycket tid? Inte alls. Avsätter ca 20 min om dagen knapp. Först trycker jag på en knapp, då hämtar den hem inbetalningar från bankgirot och pricar av fakturorna som betalats. Sedan trycker jag på den andra knappen, då skickas bet. påminnelser ut via mejl till kund, har de valt papper så printas dem istället. Pappersutskrifterna lägger jag i kuverteraren som helt enkelt per automatik kuverterar breven. Dessutom är systemet jag arbetar i helt webbaserat vilket för med sig många fördelar.

I genomsnitt får jag då extra intäkter på 45 tkr/månad. Det är mer än den ev. ränta jag skulle fått på banken om kunden betalade i tid.
nygryning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-27, 22:08 #25
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Ok det låter klart intressant att undersökas.

En annan fråga till er som sköter det själva. Är det intressant med automatisk kreditupplysning i er kassa för att sålla bort personer med betalningsanmärkningar eller skulder och låta dem betala med andra alternativ än faktura?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 08:29 #26
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Citat:
Originally posted by nygryning@Aug 27 2008, 22:02
Jag hanterar ca 2500 fakturor/månad själv. Funderade ett tag på att gå över till Kreditor men när jag räknade på det var det helt klart fördelaktigare att köra själv. Dessutom tjänar jag ju extra pengar. Blir överskott av fakturaavgifterna dessutom många många tusenlappar extra i betpåminnelseavgifter och inkassoavgifter eftersom jag kör det själv.

Tar det mycket tid? Inte alls. Avsätter ca 20 min om dagen knapp. Först trycker jag på en knapp, då hämtar den hem inbetalningar från bankgirot och pricar av fakturorna som betalats. Sedan trycker jag på den andra knappen, då skickas bet. påminnelser ut via mejl till kund, har de valt papper så printas dem istället. Pappersutskrifterna lägger jag i kuverteraren som helt enkelt per automatik kuverterar breven. Dessutom är systemet jag arbetar i helt webbaserat vilket för med sig många fördelar.

I genomsnitt får jag då extra intäkter på 45 tkr/månad. Det är mer än den ev. ränta jag skulle fått på banken om kunden betalade i tid.
Vad är det för ett system? Egentillverkat?
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 09:03 #27
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
" När det exempelvis sker en automatisk retur när kund inte hämtar ut sitt paket på Posten (vilket inte gäller som ångerrätt) brukar vi skicka ut en faktura för outlöst paket. Denna faktura betalar man också för, men man får ingen som helst täckning på att få pengarna. Kreditor tycker dock att vi skall låta bli att makulera kundernas faktura i detta fall, men enligt våra köpvillkor utgår 400 kr för att täcka kostnader och inte 200 eller 800 kr (eller vad nu kunden handlar för). "

Detta är olagligt vad jag vet. Du får inte låta en faktura på ett ångrat köp stå kvar, utan du måste omvandla den till en ny faktura som gälller outlöst avgift, även om det skulle råka vara samma pengar. Jag provade att göra det en gång, men fick från konsumentverket veta att så gör man inte, så hur de kan rekommendera det fattar jag inte...

Sedan är der som Wojt säger en himla skillnad på branscher.
Skulle vara intressant sagoborgen att veta hur många % du har som aldrig betalar, och hur många % påminnelser.

I min bransch så tappar vi säkert 10 % när vi gör kreditupplysningar och vi har säkerligen minst lika många som inte betalar. Har inte kollat med Kreditor nu på ett tag hur många som inte betalar men när jag kollade för några år sedan så var det mellan 30-40% % som de skickade påminnelse till och ca 10% av dessa som aldrig betalade, så jag är MYCKET glad att jag använder kreditor trots att det kostar för jag skulle aldrig orka med den administrationen som skulle behövas, och jag skulle få magsår av att reta mig på kunder som inte betalar. Sedan skulle jag nog också förslora mer pengar än jag nu betalar på avgifter, så visst skiljer det sig på bransch.
Jag tror dock att dessa siffror blivit bättre. Min egen teori är att många i början som ville handla var sådana som hade lite pengar i plånboken och tänkte att om de tar det på faktura så skulle pengar hinna komma, men pengarna vara slut i alla fall.

Ang kreditupplysningar och erbjuda annat betalsätt. Dessa som blir nekade faktura pga betalanmärkningar har i min butik aldrig handlat på annat betalsätt annat än en enda gång.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 09:10 #28
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Citat:
Originally posted by Jacob Loven@Aug 27 2008, 15:10
Hej Wojt,
Vad tråkigt att du upplever att vi inte gett dig ett tydligt svar på detta tidigare. Jag vill passa på att vara extra tydlig så även andra som kanske undrat om detta får svar, jag vill även poängtera att vi inte har ändrat i villkoren gällande detta. Tidigare har det varit möjligt att frysa en faktura utan att avgifter tagits ut, en funktion som tyvärr togs bort av säkerhetsskäl. Vid makulering har det alltid tagits ut avgifter.
Våra transaktionsavgifter består av en fast avgift och en procentuell avgift. Dessa tas ut när en faktura har aktiverats i vårt system. Precis som vid en korttransaktion kvarstår dessa avgifter vid en makulering/returnering av ett köp. Det kan kännas att dessa avgifter är onödiga, men sanningen är att vi har kostnader förknippade med varje transaktion såsom kreditupplysningar, bedrägerihantering och kundtjänst-samtal vare sig den är fullföljd eller makulerad. Vid returer och makuleringar ökar vår kundtjänstbelastning då många konsumenter ändå hör av sig till oss för att försäkra sig om att returen är gjord.
Hoppas detta ger dig en tydligare bild varför våra avgifter tas ut trots att fakturan makulerats.
Med vänliga hälsningar
Jacob Lovén
Kreditor Europe AB
08-120 120 23

Att frysningen togs bort var en av de största försämringar ni har gjort för oss ehandlare. Ofta händer det att man skriver ut fakturan men upptäcker att något saknas i packningen. Man skulle då vilja kunna frysa fakturan coh sedan tina den med ett nytt förfallodatum när varan kommer hem och man kan skicka ordern. Det fungerade tidigare men inte nu. Något som gett mig en massa merarbete och säkert er en massa sköna slantar eftersom ni tar betalt när jag nu behöver förlänga fakturadatum.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-28, 22:47 #29
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Om jag som kund skulle välja mellan olika företag att handla mot faktura hos så skulle jag troligtvis välja det företag som inte använde sig av factoring bolag. Det är främst 3 orsaker till detta:

1. Om jag skulle glömma eller missa en förfallodatum eller rent av inte få den första fakturan för att den kommit bort på posten så har normala företag ingen påmennelseavgift på första påminnelsen.

2. Normala företag erbjuder oftast upp till 30 dagars betalningstid. Kreditbolagen har bara 10 dagar och då känns det ju nästan meningslöst att beställa via faktura. Ska jag betala extra för att få längre betalningstid kan man lika bra beställa via PF.

3. Kreditbolagen skickar endast till ens folkbokförda adress vilket kan ställa till det om man bor tillfälligt någonstans eller oftast är hos sin partner eller liknande.

Sen finns det ju alltid vanliga företag som har liknande vilkor som kreditbolagen så då blir det kort/förskottsbetalning för min del.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-02, 08:59 #30
Jacob Lovens avatar
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Jacob Loven Jacob Loven är inte uppkopplad
Nykomling
Jacob Lovens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 23
Hej SweCat och allesammans,

Det är bra att vi får höra feedback på frysfunktionen. Vi har förstått att det var en uppskattad funktion och det är beklagligt att vi var tvungna att ta bort den.

Swecat: Jag är jättetacksam om du kan ringa mig på 08 - 120 120 23 så får jag höra om dina rutiner och om vi kan lösa detta på något annat sätt.

Mvh
Jacob Lovén
Jacob Loven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017