Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


HÖG SKATT

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-21, 13:17 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Ursprungligen postat av Sahfire
Aldrig att jag startar och använder ett företag med dessa skatter.
Du kanske skall passa på och inte köra på vägarna, cykla på cykelbanor eller gå på trottoarer, gå aldrig till sjukhuset/läkaren, ha aldrig barn på daghem eller i svensk skola ...
Hehe, precis =) Det gäller ju att ha en hyfsad kundkrets om det ska vara någon poäng med att satsa fullt ut på näringsverksamhet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 14:38 #22
Dreamtale Dreamtale är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 76
Dreamtale Dreamtale är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 76
Högre skatt leder bevisligen till högre välfärd, och jämnare fördelning på den stora summan pengar mellan befolkningen. Norden har världens högsta skatter, men är även några av världens jämnlikaste stater.
Dreamtale är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-21, 15:20 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det känns som om vi redan har haft den här diskussionen ett antal gånger.

Arbete måste löna sig. Man beskattar biltrafiken (i Stockholm), alkoholen, tobaken och andra onyttiga saker som vi inte vill ha, därför att folk då ägnar sig mindre åt dessa oönskade aktiviteter. Arbete och egenföretagande är inte oönskade aktiviteter och de höga skatterna hämmar därför arbetsviljan. Vi är statistiskt sett en av världens friskaste befolkningar. Ändå har vi högst antal sjukskrivningar i världen. Det går inte riktigt ihop. Är svensken bara lat, eller beror det på att man inte tjänar så bra på att arbeta?

Sen har vi det där med alla statliga myndigheter och institutioner för alla möjliga konstiga saker (ingen vet ens hur många de är). Jag vill ha en skattefinansierad sjukvård, men de gångerna som jag spelar bowling eller går på teater så betalar jag gärna inträdet själv och inte via skattesedeln.

Jag tror att vi kan sänka skatten och ändå bibehålla vår välfärd. Med en lägre skatt så skulle i alla fall jag jobba mer, anställa en till person och expandera företaget. De totala skatteintäkterna skulle öka med en lägre skatt. Fler skulle få jobb vilket i sin tur innebär en mer rättvis fördelning av samhällets resurser. Rättvisa för mig är när jag själv får behålla mina pengar och disponera dem efter eget huvud. Jag avskyr tanken på att bli behandlad som en minderårig person som får månadspeng i form av bidrag. I övrigt så betalar jag gärna skatt för sjukvård och skola.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 00:56 #24
Sahfire Sahfire är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 52
Sahfire Sahfire är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 52
Jag håller med dig Gustav.
Sahfire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 01:53 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 21 2008, 16:20
I övrigt så betalar jag gärna skatt för sjukvård och skola.
... och polisen, vägar*, etablerings/startstöd för nyföretagare, dagis, hälsovårdsmyndigheter, pension, grundläggande socialt skyddsnät, fängelser (fast jag slipper gärna vara i dem!), gränskontroll, konsumentverket och så vidare i en oändlig lång kedja.

Det klart att alla skulle vilja ha mindre skatt, men pengarna går ju till lite mer än skola och sjukvård.


* vägtullarna i Stockholm går inte till att betala vägunderhåll, det försvinner in i den allmänna skattkistan.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 02:24 #26
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Originally posted by Dreamtale@Feb 21 2008, 20:38
Högre skatt leder bevisligen till högre välfärd, och jämnare fördelning på den stora summan pengar mellan befolkningen. Norden har världens högsta skatter, men är även några av världens jämnlikaste stater.
Jag håller med dej på den här punkten men varför är det bara pengarna som ska fördelas jämt? Då ska välarbetsbördan också fördelas jämt? Om du vill jobba och slita för att ge dej och din familj ett gott liv straffskattas du för det. Då kan man få marginaleffekter på långt över 50%.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 02:50 #27
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
kingofroad kingofroad är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 56
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 21 2008, 21:20
Arbete måste löna sig. Man beskattar biltrafiken (i Stockholm), alkoholen, tobaken och andra onyttiga saker som vi inte vill ha, därför att folk då ägnar sig mindre åt dessa oönskade aktiviteter. Arbete och egenföretagande är inte oönskade aktiviteter och de höga skatterna hämmar därför arbetsviljan. Vi är statistiskt sett en av världens friskaste befolkningar. Ändå har vi högst antal sjukskrivningar i världen. Det går inte riktigt ihop. Är svensken bara lat, eller beror det på att man inte tjänar så bra på att arbeta?
Vi har höga skatter på alkohol. Varför? -För att vi inte ska dricka så mycket.
Vi har höga skatter på tobaksvaror. Varför? -För att vi inte ska röka så mycket.
Vi har höga skatter på energi. Varför? -För att vi inte ska slösa med energi p.g.a. växthuseffekten.
Vi har höga skatter på arbete. Varför?- För att vi inte ska arbeta så mycket(???).

Jag ser det ganska horribelt att beskatta arbete så hårt då det är det som ger välstånd och inte dom höga skatterna. Sen kan man ifrågasätta alla bidrag som finns. Är det inte bättre att sänka skatterna så att folk inte behöver leva på bidrag? Bidragen kostar ju enormt mycket pengar i administration. Pengar som skulle komma till bättre nytta inom sjukvården, åldringsvården, skola, vägarna, osv. Bättre att få människorna inom administration att jobba med något produktivt istället. På 80-talet gjordes det en undersökning i Danmark när det skulle införas ett nytt bidrag om hur mycket pengar som gick åt till administrationen. 73% av bidragspengarna gick till administration och 27 % gick till bidragstagarna. Då är det väl bättre att sänka skatterna, framför allt för låginkomsttagare och pensionärer, så att pengarna verkligen går till dom som behöver dom.
Likadant med barnbidragen. Varför ska pengarna hämtas in med ena handen, vilket ger en massa administration och kostnader, för att sen delas uut med andra handen, vilket ger en massa administration och kostnader? Ge en skatterabbat istället på ex.vis det första 50000 kr/barn som tjänas in är skattefria för föräldern som har vårdnaden om barnet/barnen. Bor färäldrarna ihop kan dom själva välja vilken av föräldrarna som ska ta rabbaten eller om dom ska dela på den. Sen kan man sätta en gräns på ett visst belopp som föräldrarna får tjäna innan rabatten minskas för de som tjänar mest och inte behöver "bidraget".
Varför ska det egentligen finnas ett bostadsbidrag? Det ä till för de lågavlönade och våra pensionärer. Sänk skatterna och ge våra pensionärer en anständig pension som dom kan klara sej så slipper vi administrationen av det bidraget också.
På 90-talet fick ju en massa sjuksköterskor sluta sina jobb för att sjukvården var för dyr(???). hade det inte varit bättre att behålla dessa och sparkat den administrativa personalen som sysslar med bidragen? Nu fick ju staten ändå betala ut en massa pengar i a-kassa till sjuksköterskorna så kostnaden minskade in så nämnvärt och den vanliga medborgaren fick sämre sjukvård med längre sjukskrivningar som följd. Och högre f-kassekostnader som följd på detta. Så vad är det som säjer att högre skatter ger bättre välstånd? Sverige borde haft bäst välstånd i hela världen då vi bevisligen har världens högsta skatter. Enda landet i världen med över 50% av BNP i olika skatter. Danmark är 2:a med nästan 50%.
Jag befinner mej i Thailand och där finns det inga bidrag. Skatter är därtill väldigt låga och för de flesta är skatten 0. trots detta kostar ett sjukhusbesök hela 6 kr (30 Baht). Hur kan man ha en så låg kostnad för ett besök i så fall? Går man in på en stormarknad finns det hur mycket personal som helst för att lönekostnaderna är LÅGA. Det finns t.o.m. parkeringsvakter som håller koll på bilarna. Kostnadsfritt eftersom du är kund hos stormarknaden. Detta är bara ett par exempel på hur man kan få många fler ut i arbetsmarknaden på ett ganska lätt och billigt sätt. Jag anser att det finns jobb till så gott som alla bara man vill jobba men i Sverige är det för dyrt att anställa folk som har funktionhinder eller har andra problem men som mycket väls kulle kunna jobba.
.
kingofroad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 04:04 #28
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
I övrigt så betalar jag gärna skatt för sjukvård och skola.

... och polisen, vägar*, etablerings/startstöd för nyföretagare, dagis, hälsovårdsmyndigheter, pension, grundläggande socialt skyddsnät, fängelser (fast jag slipper gärna vara i dem!), gränskontroll, konsumentverket och så vidare i en oändlig lång kedja.

Det klart att alla skulle vilja ha mindre skatt, men pengarna går ju till lite mer än skola och sjukvård.
Listan på vad jag gärna betalar skatt för kan göras lång. Listan på saker som jag inte gärna betalar skatt för kan också göras lång.

Det finns många exempel på länder som har bättre välfärd än Sverige och där skatterna är betydligt lägre. Jag brukar ange Tyskland där jag själv bott som ett exempel. Visserligen så får vi leva med lite högre skatter eftersom vi är ett glest befolkat land med få invånare. Men det borde gå på jämt ut eftersom tyskarna har Östtyskland att försörja (det är fortfarande lite fattigt och eländigt där).

Problemet är att det i Sverige finns en inställning som säger att man inte behöver arbeta om man har en eller annan förklaring till att slippa. I Tyskland så är utbrändhet en ganska ovanlig diagnos. Men när man väl konstaterar utbrändhet så sjukskriver man inte. I stället skrivs du in på psyket där du rehabiliteras. Man identifierar de faktorerna i din vardag som gjort att du blivit utbränd och åtgärdar dem. Man bryter ner skadliga rutiner. Några veckor senare så är de flesta friska och kan återgå till arbetet igen. Om det var arbetet som gjorde personen sjuk (vilket det faktisk inte brukar vara), så får man söka nytt jobb. Här i Sverige så får du en klapp på axeln och en förklaring om att vårt fantastiska välfärdssystem tar han om dig. Mår du dåligt så får du gå hemma och såsa framför tv´n. Alla som legat och såsat framför tv´n lite för länge vet hur otroligt ångestframkallande det kan vara. Så folk blir bara sjukare och sjukare och kommer aldrig ut i arbetslivet igen. När någon mår psykiskt dåligt så "löser" vi det alltid med att sluta jobba. Lite konstigt, eftersom det ofta är en kombination av skrikande barn, amorteringar på huset, skilsmässa och nära släktingars död som får oss att må dåligt. Hur mycket bättre vore det inte om vården kunde hjälpa oss att hantera de problem istället för att sjukskriva oss?

Vad som gör mig förbannad är alltså inställningen som säger att människor inte behöver jobba. Mår man så dåligt att man inte kan arbeta så ska man ha vård. Man ska absolut inte få ledigt från jobbet (bortsett från den tiden då man är inlagd). Det är klart att skatterna är höga när nästan en miljon (en dryg sjättedel) av Sveriges arbetskraftsstyrka inte går till jobbet pga sjukdom varje morgon. Jag vill att mina skattepengar ska gå till rehabilitering av dessa människor. Jag vill inte finansiera deras tv-tittande i form av långtidssjukskrivningar. Det skulle gå att sänka skatten rejält om man kunde få dessa människor i arbete igen. Det är inte bara så att de kostar samhället pengar, utan skatteunderlaget skulle även öka om de började jobba igen. Det blir alltså en dubbel effekt.

Vill jag inte jobba längre så behöver jag bara boka en tid hos läkare. Kan jag tala för mig så får jag två veckors ledigt (sjukskrivning). Därefter blir det återbesök. Säger jag att jag fortfarande mår dåligt så får jag träffa en kurator och sedan får jag ytterligare två veckors ledigt. Därmed är jag redan inne i systemet och det är bara en tidsfråga innan jag blir långtidssjukskriven eller får förtidspension. Förmodligen så kommer jag även att bli sjuk på riktigt av mitt slappande. Är det välfärd?

Människor måste arbeta och försörja sig själva. Det ska inte finnas några alternativ, förutom rehabilitering och byte av arbetsuppgifter utifrån den förmåga som personen har. Inställningen att de som arbetar ska försörja en stor del av befolkningen är inte solidarisk. Varken för oss som arbetar eller för de stackare som tvingas slappa livet ut. Det är inte välfärd. Vi har höga skatter för att underhålla ett system som vi anser vara solidariskt, när det i själva verket är djupt orättvist. Sverige har monterat ner psykiatrin för att ha råd med alla sjukskrivningar. Jag blir så trött när jag tänker på det.

Alla som varit deprimerade eller utbrända vet att det inte bara är att "ta sig i kragen". Men att gå sysslolös hemma och tänka på alla sina problem gör inte saken bättre.

Vad jag vill säga är egentligen bara att våra pengar inte går till välfärd, utan till att finansiera sjukdom. Bland alla sjuka hittar vi säkert även ett fåtal personer som bara är för lata för att jobba och som mår bra av att gå hemma. Men vi bortser ifrån att det finns sådana typer nu.

Innan någon säger att våra skattepengar finansierar mer än bara sjukskrivningar och sjukvård, så kan jag säga att jag inte heller vill avskaffa skatterna helt. Jag kommer att sluta vara grinig den dagen vi sänker skatten något och ser till att kanalisera pengarna till rätt saker. Men det är så klart lättare sagt än gjort. Tyvärr så tror jag inte ens att någon försöker i dagsläget.

Edit: Jösses, nu blir jag sanslöst stressad av att ha skrivit ett så här långt inlägg på WN när jag egentligen borde jobba. Enligt svensk sjukvård så vore det väl rimligt att sjukskriva mig så att jag slipper stressen av att inte jobba... Någon som vill hosta upp med lite skattepengar för ett så ädelt ändamål?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 07:56 #29
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Om det är något som skulle förbättra skattesituationen, utan att det drabbar någon, är det ju om vi slapp alla sabla parasiter. De som inte vill jobba utan lever på bidrag.

Jag råkar i min perifera bekantskapskrets ha tre (säker fler) som under de senaste åren levt enbart på bidrag (var och en cirka 11 000 i månaden, för hyra, mat och annat). Det gör mig ytterligt förbannad. Jag har dock ingen direkt möjlighet att påverka detta, men kunde jag så skulle jag.

De är helt enkelt för LATA för att göra något. Alla har barn som fostras i samma underbara anda... Parasiter. Allt som min familj, och ytterligare två familjer som arbetar, betalar i skatt går till detta pack.

Inför ARBETSPLIKT så kan det nog bli ordning här också... Vill man ha bidrag skall man arbeta. Mycket enkelt.

Finns det någon här som vet hur man får tag i en sammanställning över de totala kostnaderna för socialbidrag i detta land?

Nu har jag klämt ur mig vad jag INTE vill betala skatt till.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-22, 08:20 #30
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Xamda@Feb 22 2008, 01:56
Om det är något som skulle förbättra skattesituationen, utan att det drabbar någon, är det ju om vi slapp alla sabla parasiter. De som inte vill jobba utan lever på bidrag.

Jag råkar i min perifera bekantskapskrets ha tre (säker fler) som under de senaste åren levt enbart på bidrag (var och en cirka 11 000 i månaden, för hyra, mat och annat). Det gör mig ytterligt förbannad. Jag har dock ingen direkt möjlighet att påverka detta, men kunde jag så skulle jag.

De är helt enkelt för LATA för att göra något. Alla har barn som fostras i samma underbara anda... Parasiter. Allt som min familj, och ytterligare två familjer som arbetar, betalar i skatt går till detta pack.

Inför ARBETSPLIKT så kan det nog bli ordning här också... Vill man ha bidrag skall man arbeta. Mycket enkelt.

Finns det någon här som vet hur man får tag i en sammanställning över de totala kostnaderna för socialbidrag i detta land?

Nu har jag klämt ur mig vad jag INTE vill betala skatt till.
OT - Finns fler som kan räknas till gruppen Parasiter:

Ericsson sparkade 4000 arbetare för att man "bara" gjorde en vinst på 31 Miljarder - är det ruttet eller?
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017