Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nån som kollar på Dragon's Den på TV8?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-26, 17:28 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Nån som kollar på Dragon's Den på TV8? Där man får se entreprenörer pitcha sina affärsidéer för 5 investerare.
Ialllafall det var ett avsnitt där en investerare blev arg för att en tjej hade övervärderat sitt företag med 4-5 ggr vinsten eller omsättningen är inte säker på vad som gäller rent generellt. Men britterna borde räkna på samma sätt som svenskar gör.
Han frågade henne hur hon kommit fram till företagsvärderingen och hon sa att hennes revisor som var mycket meriterad eller vad man nu säger i såna sammanhang hade gjort den värderingen åt henne och att hon skulle dra till med 4-5 ggr vinsten eller omsättningen om investeraren ville ha 20% för 150.000 £.

Jag menar 4-5 ggr vinsten eller omsättningen låter som en resonlig räkneformel för att värdera företag. Eller hur gör man man en korrekt företagsvärdering i Sverige och i Storbrittanien? ( inte Internet företagsvärdering!)

Investeraren sade iallafall att hon entreprenören borde skjuta sin revisor för dem siffrorna. Som kommentar på hennes meriterade revisor anmärkning.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-26, 22:58 #2
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 655
Jag såg faktiskt det avsnittet och jag tyckte han överreagerade/spelade allan. Just i hennes situation med ett gigantiskt skuldberg att beta av osv. så var det en väl hög värdering. (Min åsikt)

Det här med företagsvärdering är väldigt subjektivt. Vill man t.ex. ha en hemsida värderad till 100 000 kr för att kunna använda den som aktiekapital är det mer eller mindre bara att fortsätta gå till olika revisorer tills man fått den siffra man vill ha.

Kollar man på större svenska investmentbolag så tycks de ofta sätta ett väldigt högt pris på vissa företag men det är ju för att företaget har ett högre värde för dem. T.ex. genom synergieffekter med andra företag i deras portfölj.

Kollar man sedan på stora börsbolags värderingar så brukar p/e-talet få en central roll och det hamnar ju sällan under 10. Dvs. 10 årsvinster. Men då ska man ju ha klart för sig att det finns väldigt mycket värde i de företagens inventarier och innarbetade varumärken etc. som inte finns i ett nystartat bolag.

Ska man röra till det lite extra så ska man ju helst försöka förutse framtida utsikter vilket är ungefär lika exakt som det låter. (Ett intressant forskningsområde inom revison för övrigt)

Ska man sammanfatta det hela så skulle jag säga att man bör värdera ett företag på tillgångar-skulder ställt i relation till den årliga vinsten. Men speciellt om ett företag är i uppstartsfasen försöka väga in framtiden. Men det finns verkligen ingen generell metod.

(Drakarna, om jag uppfattade det rätt, gillade inte skulderna ställda i relation till årsvinsten och jag skulle gissa att hans ilska riktades antingen mot en övervärdering av varumärket eller en övervärdering av framtidsutsikterna)
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 11:05 #3
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Bjarne Bjarne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 103
Det finns ett antal "vanliga" sätt att värdera ett företag, iaf aktiebolag.

* Marknadsvärdesmetoden
Gäller egentligen bara AB där aktien omsätts, kan köpas/säljas och alltså har ett marknadsvärde.

* Avkastningsvärdesmetoden
Man ger bolag ett värde baserat på den föväntade avkastningen.

* Substansvärdesmetoden
Man värderar det som faktiskt finns i bolaget. Eget kaptial så väl som skulder.

* Nån slags kombinering av Avkastnings- och Substansvärdesmetoden. Värdera vad som finns i bolaget + köparen får köpa in sig i framtida vinster (ta en snittvinst av x antal år tillbaka).
Bjarne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 11:40 #4
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Jag tycker att man lär sig mer på att kolla 1 veckas avsnitt av Dragon's Den än att gå ett halvårs seminarier på Venture Cup. Man får en bättre bild av allt affärsplanskrivandet och relationen till investerare, en realistisk bild på vad man ska säga/skriva och vice versa så man kan skippa allt onödigt som seminarierna och 300 sidor dokumentation inte kan förmedla på ett tydligt sätt.


Vet nån dem engelska uttrycken för dess 3 metoder? Så man kan motivera sina beräkningar ifall man hamnar i samma situation som den där entreprenörstjejen.

* Marknadsvärdesmetoden
* Avkastningsvärdesmetoden
* Substansvärdesmetoden
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 13:07 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Dragons Den är kul och lärorikt men ibland så undrar jag om vissa investerare har sovit på soffan en månad innan programmet spelas in för de är ruggigt negativa oavsett om det är en bra presentation eller inte.

Sen så märks det att producenterna vill ha lite underhållning och tar med korkade produkter (crickettränaren t.ex.) och personer som inte ens har förberett en presentation eller ens har gjort en budget.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 13:54 #6
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Jag tycker att det som entreprenörerna brister i t.om dem som lyckas få en deal är att dem inte kommer med dokumenterad bevis på sina försäljningar, patent, och beräknade siffror. Då slipper dem stå där och bli grillade för onödiga småsaker svart på vitt så här har vi beräknat.
Så man slipper lyssna på folks fantasibudgetar.

Han med halklappen för småbarn gjorde en riktig grym pitch tycker jag fast dålig research på produkten då när Papatolis rev sönder den hur lätt som helst och påpekade på kvävningsrisken för småbarn.

Det som jag tycker verkar trist är att bara folk som redan har försäljning och verksamhet får pengar vissa undantag finns typ 1 utav 50 fall men då har det inte varit snyggt. Det har mest varit en sympati relation ex. han med barnbältes mojängen.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 17:12 #7
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 540
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 540
Hur ofta går Dragons Den, vilka tider etc?
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 18:24 #8
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Citat:

14:00
Dragon's den
Brittisk realityserie från 2006. Del 8 av 8. Entreprenörer, uppfinnare och visionärer får chansen att förvandla sina affärssdrömmar till verklighet. Det handlar dock inte om någon välgörenhet. För att få den hjälp de behöver måste deltagarna nämligen genomlida "dragon's den" där en fem man stark expertpanel ger tummen upp eller tummen ner för deras företagsplan. Det står stora pengar på spel och för att lyckas måste de vara både övertygande och kreativa. Repris från 26/12. [65720911]
Sista avsnittet verkar ha varit i eftermiddags. Annars har den gått dagligen den senaste månaden tror jag kl 14.00 och kl 24.00. Jag hoppade på repris omgången som gick under andra halvan av månaden.

Annars kan du få lite smakprov här. Ser ut som att dem lagt upp ett par episoder för streaming. Jag lyckades dock inte få igång dem i Windows player, dumma BBC entreprenörer <_<
http://www.bbc.co.uk/dragonsden/
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 18:27 #9
Nimoores avatar
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
Nimoore Nimoore är inte uppkopplad
Medlem
Nimoores avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 110
Kul program, hoppas det kommer en svensk variant.
Nimoore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-27, 18:44 #10
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 540
Samben Samben är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 540
Tack så mycket wizzo!
Samben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017