Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företag som inte betalar.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-06, 12:14 #51
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
Jag har jobbat inom kundservice på två av sveriges största bolag, och deras fakturaflöde är densamma. Netto 30 dagar, om fakturan förfallit 7 dagar, skickas en påminelse. Om ingen betalning 14 dagar efter påminelsen säljs fakturan till inkasso.

Hos payex ligger fakturan 30 dagar har jag för mig, sen går den till kronis.

Men fick i alla fall höra av en konsult att företag brukar betala in på förfallodatumet för att låta pengarna ligga så länge som möjligt på banken för att få ut mer ränta...
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 16:20 #52
drummer79 drummer79 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 3
drummer79 drummer79 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 3
Hej alla intresserade av Manjehl ärendet!

senaste uppdatering:

Jag har varit i ytterligare kontakt med Dagmar på Intercast (fastigehetsbolaget som hyrt ut lokalerna till vårt kära Manjehl Förvaltning AB). De nya uppgifter som vi diskuterat här ovan kände inte dom till så jag medgav lite ny info för henne. Dom väntar fortfarande på tillstånd från Kronofogden att öppna lokalerna. Hon återkommer med besked när så gjort.

Sen har jag kanske lite goda nyheter, detta är långt ifrån officielt än men jag har varit i kontakt med ekobrottsmyndigeheten vilka fått läst igenom vårt ärende och visade sig liiite intresserade i alla fall. De kunde inte lova något alls men saker är i rörelse kan man väl säga. Infon jag fick om varför polisen inte gör något är för att just nu är direktiven från staten som sådanda att bedrägeribrott är väldigt lågprioriterade jämfört med våldsbrott, narkotikabrott m.m.

Återkommer när jag vet lite mer! /Anders.
drummer79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-11, 22:06 #53
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Tack för det Anders! Mycket intressant att följa utvecklingen, även om jag tror det är kört att få tillbaka något av det dom stulit.. Det jag nästan reagerar mest på är att, om ett bolag köps billigt eller startas och drivs och har ett bra kreditvärde, så kan skojare som dessa göra precis vad dom vill under tiden mellan dom första bedrägerierna och dom första betalningsanmärkningarna hos kronofogden, tiden där emellan kan man ju aldrig kolla upp dom.. Det var detta vaccum som vi hamnade i, dom la ordern hos oss i början på juni när dom var helt "rena", visserligen hade dom ju ingen styrelse den 1 juni enl. bolagsverket och det borde väl ha ringt några varningssignaler, men då måste man ju göra en större koll också (räcker inte med vanlig koll för betalningsanmärkningar/skuldsaldo hos fogden).
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-12, 08:19 #54
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Eh, det kan ju såklart vara en tillfällighet, men den första tanken som slår mig (jag har inte läst hela tråden ska kanske tilläggas) är att den förra ägaren av bolaget heter Larsson och är ca. 30 år äldre än den andra gemensamma ägaren, som också heter Larsson, och sedan finns det ytterligare en Larsson, pratar man med den förra ägaren kanske det kan vara intressant att fråga vad dom har för relation till varandra...det var bara en tanke..men jag gissar att man om man säljer ett företag till någon där man kan ha misstanke om att det ska användas för plundring så ser kanske rättsläget lite annorlunda ut.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-17, 18:06 #55
max242 max242 är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 1
max242 max242 är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 1
Hej vi har också blivit lurade av bedragarna i Manjehl förvaltnings ab, vi har har gjort polisanmälan om bedrägeri, som senare har blivit nerlagd. Prylarna var beställda av Peter Olsson. Nu är i alla fall konkurs inledd. Men jag tror inte det finns en enda krona att hämta, antagligen finns det inget aktiekapital heller. Vi slutar med fakturering helt och hållet efter detta, det ska inte vara lotteri att få betalt för sina varor. Dom här gossarna har trampat så många på tårna att dom ska inte känna sig trygga var dom än befinner sig. Kan man stämma dessa personer enskilt? efter som staten inte vill göra det?
max242 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-18, 15:02 #56
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Tittar man på Östermalm Affärsutveckling så ser man att styrelsesuppleanten där också är ledamot i Agent Interactives styrelse. Världen är liten ibland.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-19, 12:40 #57
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Herregud. Sitter ni och hittar på egna fakturadatum?

Det är kanske därför många företag och underleverantörer går i konkurs eftersom de inte får sina pengar i tid tack vare sådana personer som rent av skiter i att betala på bestämt datum.

Datumet och betalningsvillkoren som står på fakturan är ju ett avtal och skall således följas.
Leverantören kan skriva vadsom helst på fakturan men fakturan räknas ALDRIG som ett avtal!

Ett avtal måste godknnas av båda parter (även kunden) innan det blir giltigt.

fakturan ska däremot följa det som överenskommits i ett tidigare avtal, annars är den ogiltig oach kan med fog bestridas.
Står det något i avtalet om betalningstid är det bara att strunta i det som står på fakturan och rätta sig efter avtalet. Bara förbaskat oseriöst att skriva något annat på fakturan än vad som står i avtalet.

Står det inget i avtalet om betalningstid men något på fakturan så räknas det inte som ett avtal. Men om du inte protesterar mot vad som står på fakturan utan t.ex. betalar på 10 dagar som fakturan kanske anger, då har du accepterat det och det räknas som ett avtal och du måste fortsätta betala resterande fakturor på 10 dagar om de anger det.

Det är ganska vanligt att många företag lägge på en faktureringsavgift trots att något sådant aldrig har diskuterats i kontakten med företaget. Protestera direkt att något sådant avtal inte finns. Betala inte utan protest för då har du accepterat det. Har du då köpt något där du ska betala flera gånger då åker du på en kostnad du inte hade tagit med i beräkningen.

Det kan tyckas småaktigt att protestera, men med många fakturor så blir det en slant på ett år som man kan göra något roligare med.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 10:37 #58
mojay mojay är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 12
mojay mojay är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 12
Man ska inte vänta med kravhanteringen. Företagen är idag riktigt slöa att betala sina fakturor i tid och om man väntar för länge med att försöka få in sina pengar så finns risk att företaget man gör affärer med har problem att betala.

Det finns gratistjänster för inkasso, vilket gör att man kan skicka in även små belopp, utan risk att behöva betala för inkasseringstjänster om kunden inte kan betala eller går i konkurs. http://rauskredit.friinkasso.com
mojay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 21:27 #59
bya bya är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 103
bya bya är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 103
Citat:
Originally posted by mojay@Apr 20 2009, 10:37
Man ska inte vänta med kravhanteringen. Företagen är idag riktigt slöa att betala sina fakturor i tid och om man väntar för länge med att försöka få in sina pengar så finns risk att företaget man gör affärer med har problem att betala.
Det finns gratistjänster för inkasso, vilket gör att man kan skicka in även små belopp, utan risk att behöva betala för inkasseringstjänster om kunden inte kan betala eller går i konkurs. http://rauskredit.friinkasso.com
Kan någon förklara för mig vad inkasso är till för? Är det bara för att "skrämma" ? Får man inte betalt kan de ändå inte göra någonting...

Vad är deras uppgift egentligen?? Har jag missat något?

Jag drog iväg ett ärende nämligen till inkasso i tron om att det var bad shit!
Men ack va fel, företaget betalade inte och först 1år senare (nu i maj) ska jag på muntlig förberedelse i tingsrätten...
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017