Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet?

Visa resultat för omröstning: Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet 2014
Vänsterpartiet (V) 8 5.48%
Miljöpartiet (MP) 9 6.16%
Socialdemokraterna (S) 18 12.33%
Centerpartiet (C) 8 5.48%
Folkpartiet (FP) 4 2.74%
Kristdemokraterna (KD) 6 4.11%
Moderaterna (M) 49 33.56%
Sverigedemokraterna (SD) 38 26.03%
Feministiskt initiativ (F!) 1 0.68%
Piratpartiet (PP) 5 3.42%
Antal röster: 146. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-15, 17:10 #241
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
"Ser på preliminära resultatet att de tre rödgröna partierna i riksdagen tillsammans ökat sin väljarandel med 0,1% sedan 2010. Stor seger."
Utrikesminister Carl Bildt (M) på Twitter.
Vet inte om det var speciellt intelligent sagt med tanke på att alliansen backade med 9.8%
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 17:43 #242
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Vet inte om det var speciellt intelligent sagt med tanke på att alliansen backade med 9.8%
Jag tycker det är väldigt intelligent sagt.

Rödgröna röran har firat som om de vann makten. De facto gjorde de samma katastrofval som förra gången. Helt horribelt att de ska sitta vid makten när en stor majoritet är emot deras politik.

Det som gör mig grymt besviken är att Alliansen gick med på att lämna ifrån sig makten TROTS att de var det enda regeringsalternativet. S+MP är som sagt mindre än Alliansen och kollar man valresultatet så är det tydligt att väljarna vill ha en alliansledd regering med restriktiv invandringspolitik.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 17:50 #243
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Jag tycker det är väldigt intelligent sagt.

Rödgröna röran har firat som om de vann makten. De facto gjorde de samma katastrofval som förra gången. Helt horribelt att de ska sitta vid makten när en stor majoritet är emot deras politik.

Det som gör mig grymt besviken är att Alliansen gick med på att lämna ifrån sig makten TROTS att de var det enda regeringsalternativet. S+MP är som sagt mindre än Alliansen och kollar man valresultatet så är det tydligt att väljarna vill ha en alliansledd regering med restriktiv invandringspolitik.
Äh vilket trams. Alla borgliga partier (inte minst M) gjorde ett katastrofval. Det är bara att titta på siffrorna. Alla backar, medan de rödgröna hamnar på plusminus noll (ungefär).

De enda som gjorde ett bra val var S och F! (även om de sistnämnda inte kom in i Riksdagen). Det är därför vi får en svag regering. Det hade vi fått med Alliansen vid makten också.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 18:22 #244
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Äh vilket trams. Alla borgliga partier (inte minst M) gjorde ett katastrofval. Det är bara att titta på siffrorna. Alla backar, medan de rödgröna hamnar på plusminus noll (ungefär).

De enda som gjorde ett bra val var S och F! (även om de sistnämnda inte kom in i Riksdagen). Det är därför vi får en svag regering. Det hade vi fått med Alliansen vid makten också.
Det var ju det jag sa?

Alla rödgröna gjorde ett katastrofalval. De fick samma resultat som 2010 då Mona Sahlin fick avgå för att man inte fick majoritet för att ta makten.

Alliansen tappade väljare till SD. Alltså min slutsats: Väljarna vill ha en alliansledd regering med restriktiv invandringspolitik.

Nu meddelar vänsterpartiet att man inte kommer sitta i en rödgrön regeringen. Alltså, S+MP är mindre än Alliansen.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 18:36 #245
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Det var ju det jag sa?

Alla rödgröna gjorde ett katastrofalval. De fick samma resultat som 2010 då Mona Sahlin fick avgå för att man inte fick majoritet för att ta makten.

Alliansen tappade väljare till SD. Alltså min slutsats: Väljarna vill ha en alliansledd regering med restriktiv invandringspolitik.

Nu meddelar vänsterpartiet att man inte kommer sitta i en rödgrön regeringen. Alltså, S+MP är mindre än Alliansen.
Jag tolkar det som att väljarna som gick till M från S tyckte det var än värre och röstade av rent missnöje. När det är problem med jobben och välfärden sakta men säkert monteras ned så kommer missnöjet i nedre medelklassen som är den stora grupp som drabbas hårt av senaste tidens utveckling... När det är svårt att se den politiska lösningen så skyller man på något ett missnöjesparti propagerar för.

Jag skyller allt på S och Alliansen, eller mest S och M. De pratar som revisorer och försöker låka precis likadana trots att politiken i många avseenden skiljer sig rejält åt. Om väljarna istället enkelt skulle se skillnaden mellan de två parterna skulle de kunna göra ett aktivt val istället för att kasta bort sina röster i ren misstro mot politiken som helhet.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 19:01 #246
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg

Alltså min slutsats: Väljarna vill ha en alliansledd regering med restriktiv invandringspolitik.
Exakt.

Men nu blir det väl troligtvis Magdalena Andersson istället för Borg och Fridolin istället för Björklund ...

Känns betryggande ...
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 19:05 #247
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Om väljarna istället enkelt skulle se skillnaden mellan de två parterna skulle de kunna göra ett aktivt val istället för att kasta bort sina röster i ren misstro mot politiken som helhet.
Tror du har rätt till viss del, M måste vara Sveriges mest ideologilösa parti (följt av Socialdemokraterna), visst man tror på kapitalism men vad har man för framtidsvisioner för samhället?
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 19:28 #248
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Tror du har rätt till viss del, M måste vara Sveriges mest ideologilösa parti (följt av Socialdemokraterna), visst man tror på kapitalism men vad har man för framtidsvisioner för samhället?
Jag tycker faktiskt att socialdemokraterna påbörjade samma resa innan M, om man nu ska skylla på någon. Däremot blev det ju självklart värre när ett pragmatiskt parti som vägrar prata ideologi står emot ett annat parti med samma beteende. Jag tror inte alls det handlar om brist på ideologi, däremot om förmågan att alltid vilja gömma den bakom pragmatiska fantasier.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 19:33 #249
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Tror du har rätt till viss del, M måste vara Sveriges mest ideologilösa parti (följt av Socialdemokraterna), visst man tror på kapitalism men vad har man för framtidsvisioner för samhället?
Socialdemokraternas ideologi har alltid bestått av två idéer:
1) Ta makten
2) Behålla den

Detta har de faktiskt historiskt sätt varit fenomenalt duktiga på, för att inte tala om att man år efter år blir Sveriges största parti.

Moderaterna har såklart insett detta, att för att ta makten måste man ta makt över den centrala zonen:
http://www.zetterberg.org/Lectures/l021203.htm

Så visst har Moderaterna övergett sina dogmer, men mest för att få makten för att långsamt inför dem.

Tråkigt, ja... Men Moderaterna är ju fortfarande topp 2 över vad svenska folket röstar på.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-15, 20:46 #250
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel Visa inlägg
Socialdemokraternas ideologi har alltid bestått av två idéer:
1) Ta makten
2) Behålla den

Detta har de faktiskt historiskt sätt varit fenomenalt duktiga på, för att inte tala om att man år efter år blir Sveriges största parti.

Moderaterna har såklart insett detta, att för att ta makten måste man ta makt över den centrala zonen:
http://www.zetterberg.org/Lectures/l021203.htm

Så visst har Moderaterna övergett sina dogmer, men mest för att få makten för att långsamt inför dem.

Tråkigt, ja... Men Moderaterna är ju fortfarande topp 2 över vad svenska folket röstar på.
Att låta som att man överger sina dogmer för att låta mer pragmatisk är inte detsamma som att göra det. Nog har de förmildrats de senaste 20 åren, enligt mig till Sveriges fördel. Men att säga att de inte finns där ligger för mig väldigt långt borta om man tittar på den praktiska politiken.

Att säga att de som regerat och format samhället under 73 av senaste 100 åren (snabbt räknat, kan ha fel på ett par år) endast karaktäriserats av maktbegär förstår jag vidare över huvudtaget inte hur man kan påstå när resultatet är ett land i så otroligt bra skick som Sverige.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017