Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur hanterar "Draw Something" datan som skickas i appen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-26, 01:16 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Standard Hur hanterar "Draw Something" datan som skickas i appen

Spelet "Draw Something" som finns som app till både Android och iPhone går ut på att rita en bild som motståndaren sedan ska gissa vad det är.

Det stod något om att över 100 miljoner ritningar har gjorts. Då är min fråga:

Hur hanteras informationen som skickas varje sekund av de miljontals användare de har? Ni kan givetvis inte veta detta exakt men ni kan antagligen ge en gissning.

Ritningarna sparas på något sätt eftersom att man kan se historiken i de matcher man spelar. Man kan till och med se när motståndaren ritar sin teckning som någon form utav video.

Det känns som det är extremt mycket information som ska hanteras och lagras. Tror ni att de sparar ritningarna som bilder eller hur tror ni det fungerar? Och sedan så måste de ha planerat bra eller så har de väl jobbat flitigt nu på senare tid, för det blev verkligen en braksuccé och det lär krävas en del resurser att driva detta.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-26, 02:57 #2
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Kekke Kekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 198
Jag är absolut ingen expert, men en gissning är att så fort din motståndare ritar något så skickas det ett paket med färg, punkt osv till en server som väntar på alla paket, och sparar detta. Servern skickar sedan ut paketen till klienterna och genom dessa paket så kan klienten (t.ex. du) se det som att det var någon som ritade i realtid.

Det är inte så överdrivet mycket paket som behövs skickas för detta.

Rätt intressant fråga, hoppas du får mer svar
Kekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-26, 07:48 #3
patjoh patjoh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
patjoh patjoh är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 26
Har inte hört något angående de sparar sin information rent datasturkturmässigt men precis som Kekke skriver lär det vara någon form av bilder, kanske i koordinatformat med tidsdifferanser vilket är enkelt att spara och framförallt enkelt att konkatenera till existerande blob.

Dock har de nämnt lite om sin lagringsarketur där de gått från S3 [1] där de blev trottlade pga för många skrivningar till att köra Couchbase i molnet[2]

[1] http://allthingsd.com/20120229/after...gpop-now-what/
[2] http://gigaom.com/cloud/how-omgpop-s...n-three-weeks/
patjoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-27, 01:12 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det behöver inte vara så avancerat. Du lagrar utgångspunkten och därefter en referens till nästa punkt inklusive hur lång tid som passerat, hur tjock linje som ska dras dit, vilken färg den har etc. Jag kan tänka mig att en normal teckning kanske motsvarar på sin höjd ett par sms.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-27, 08:50 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Det behöver inte vara så avancerat. Du lagrar utgångspunkten och därefter en referens till nästa punkt inklusive hur lång tid som passerat, hur tjock linje som ska dras dit, vilken färg den har etc. Jag kan tänka mig att en normal teckning kanske motsvarar på sin höjd ett par sms.
Detta förutsätter ju dock att de som ritar inte "kladdar" utan bara ritar hyfsat raka streck. Med vanliga pensel-drag utförda med en mus blir det desto fler "linjer" att ta med.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017